vi som gifter oss 2014 med låg budget..
vi ska gifta oss i juni 2014. är det någon mer som gifter sig med låg budget ?
skulle vara kul att ge varandra massa tips =)
vi ska gifta oss i juni 2014. är det någon mer som gifter sig med låg budget ?
skulle vara kul att ge varandra massa tips =)
Nej, fel, jag svarade på fel inlägg...
Vi har börjat budgetera och tänkter sätta datum efter det, visionen är att vi ska gifta oss i år och helst sommar/senhöst.
Min fästman anser att vi budgeterat tight men jag tycker vi ligger väldigt rimligt i planerna.
Vi ska köra buffé och allt i köttväg får vi av mina föräldrar.
Mat ekl kött (70kr/kuvert) 5 670 kr Musik 2 000 kr Klänning, ebay 600 kr Skor, tiara,armband osv 500 kr Ring/ar 4 000 kr Kläder barnen 2 000 kr Brudgums Kläder ? kr Hyra lokal 500 kr Bröllopstårta (70 bitar inkl hyra tårtställning) 1 650 kr Håruppsättning inkl smink 1 000 kr Bukett 1 000 kr Drickbart (överförs automatiskt från flik gästlista) 4 275 kr Inbjudningskort (överförs automatiskt från flik gästlista) 1 000 kr Inköpslista (överförs automatiskt från flik inköpslista) 1 621 kr Fotograf, Dana 500 kr Festprogram 12kr/st (räknat på 60st) 720 kr Välkomstdrink 15st mousserade flaskor á60kr 900 kr
Summa:27 336kr
*inköpslista är dekorationer, tilltugg, gästbok odyl.
Budgeten är räknad på 75gäster + 10st barn (svårt att vet hur många barn det blir) men vi tänkte försöka skära ner på antal personer till 60-65st. Alkoholfritt är dock inte medräknat i budgeten ännu och vi kommer bara bjuda på dryck till maten, två öl alt två glas vin och en avec.
När och kära hjälper till med transport, förberedelser, under mottagningen och efter bröllopet. Porslin ska vi få låna av en närliggande verksamhet, så även diskmöjligheterna efteråt
Är det en helt orimlig budget?? Vad har man glömt??
Bröllopsfest 40 personer i Badelunda kyrkskola Västerås
Kyrka gratis
Transport till och från kyrkan/festen (ligger bredvid varandra) 500 kr
Hotell 2 nätter 1650 kr
Hyra bil 1000 kr
Lokal med fullt utrustat kök inklusive ljudanläggning och städning 6500
Brudklänning(blocket), kvällsklänning(jjhouse) och skor 5000 kr
Mannens kläder 3000
Catering 10 000 kr
Tårta och kaffe inkl tårtfat (syster och jag bakar tillsammans, pga nöt- och äggallergi) 1000 kr
Alkohol och alkoholfritt: mousserande, boxvin(totalt 9 boxar, 200 kr styck), öl, cider och likör(4 flaskor som vi köper i Tallinn) till kaffet 6000 kr
Personal 2 st(bekanta): 2000 kr
Bukett: 1000 kr. Känns lite som en onödig utgift, så funderar på något enklare...
Dukar och servetter(Duni): 1000 kr
Vigselring 4400 kr
Bordsdekoration och hårdekoration 1000 kr(ebay)
Bröllopsinbjudan och program, sambons moster fixar gratis.
44 000 kr.. Det blir mer än man tänkt sig, men ring och min klänning är inköpt. Kostym behöver mannen ändå, så det får man väl se som en investering :) Överväger att göra lite mat själv så man kan få ner kostnaderna, + att man får det mer som man själv vill ha.. men vet inte om det är realistiskt
Då var det kanske du din jäkel som snodde badelunda innan oss ;P Vilket datum? :)
Bröllopsfest 40 personer i Badelunda kyrkskola Västerås
Kyrka gratis
Transport till och från kyrkan/festen (ligger bredvid varandra) 500 kr
Hotell 2 nätter 1650 kr
Hyra bil 1000 kr
Lokal med fullt utrustat kök inklusive ljudanläggning och städning 6500
Brudklänning(blocket), kvällsklänning(jjhouse) och skor 5000 kr
Mannens kläder 3000
Catering 10 000 kr
Tårta och kaffe inkl tårtfat (syster och jag bakar tillsammans, pga nöt- och äggallergi) 1000 kr
Alkohol och alkoholfritt: mousserande, boxvin(totalt 9 boxar, 200 kr styck), öl, cider och likör(4 flaskor som vi köper i Tallinn) till kaffet 6000 kr
Personal 2 st(bekanta): 2000 kr
Bukett: 1000 kr. Känns lite som en onödig utgift, så funderar på något enklare...
Dukar och servetter(Duni): 1000 kr
Vigselring 4400 kr
Bordsdekoration och hårdekoration 1000 kr(ebay)
Bröllopsinbjudan och program, sambons moster fixar gratis.
44 000 kr.. Det blir mer än man tänkt sig, men ring och min klänning är inköpt. Kostym behöver mannen ändå, så det får man väl se som en investering :) Överväger att göra lite mat själv så man kan få ner kostnaderna, + att man får det mer som man själv vill ha.. men vet inte om det är realistiskt
Vilken bra tråd! Min fästman och jag planerar att gifta oss i november, vi komer ha ca 70-80 gäster och har en beräknad budget på ca 70 000kr. Jag vet inte riktigt vad som räknas med låg budget, men jämfört med våra vänner som ligger på 100 000-200 000 så tycker vi nog att vi platsar ;)
Vi har inte gjort så mycket än, men vi kommer fixa så mycket som möjligt själva och med hjälp av familjen.
Min mamma är sömmerska och ska sy klänningen, min pappa kan fixa inbjudningskort mm via kontakter på ett tryckeri. Pappa och min fästmans styvmor fotar mycket så de får fotografera, lilla systerdottern blir näbb, lokal blir någon bygdegård eller liknande, maten tänkte laga vi själva och alkohol köper vi i Tyskland... Hoppas på att komma under budget så att vi kan ha en buffert kvar även efter bröllopet :)
Vi ska också ha festen i badelunda kyrkskola :P
Vår budget:
*Brudklänning + skor + väska + smycken = 2000kr (Kinaklänning)
* Kostym + skjorta + skor + slipsset = 2000kr
* Fotograf = 4000kr
* Brudbukett + 2 tärnbuketter + 3 corsage = 1000kr (Känner floristen & ska ha enklare buketter)
* Tärnklänningar + flugor = 550kr (Från kina)
* Vigselringar = 8000kr
* Transport = ? (Ej klart- men har kontakter)
* Livemusik i kyrkan = ? (Kontakt, endast bensinkostnad)
* Tårta = 2000kr
* Frisör = 800kr
* Sminkning = 500kr (gör själv men behövde lite nytt ändå)
* Bröllopsnatten = 1000kr (vi kommer vara hemma men vill lyxa till med pynt & lyxfrukost)
* Bröllopsresa = 10 000kr all inclusive (+ fickpengar)
* Inbjudningar & trycksaker = 500kr (gjort själva)
* Övrigt = 1000kr (Bubblor, paraply mm)
* Underkläder till bröllopsnatten = 350kr
= 33 700kr (+ transport & fickpengar till resan)
Middag på restaurang mot kuvertavgift. Känns som jag glömt något men men! Vet inte vad ni menar med "låg budget" men vi försöker få vårt Drömbröllop till så låg kostnad som möjligt i alla fall.