• zero

Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?

elijongbg skrev 2013-12-06 16:50:20 följande:
    zero har rätt, ingen tull på lösa stenar och momsen är 25%.

Det verkar vara en helt ok sten du hittat. Skulle själv inte välja VS2 dock. Skulle valja antingen SI1, VS1 eller VVS1. Just för att inneslutningarna sitter ute i kanterna, och om du väljer en 2a så sitter de mitt i stenen. Vet inte om du inte såg det på stenen, men man kunde faktiskt se inneslutningar i mitten av den. Väljer man en 1a så kan man dölja möjliga inneslutningar av klor. Om det känns oviktigt så var det ändå en helt ok sten som sagt.
    Jag måste bara fråga för jag förstår inte logiken i detta hehe. Alltså si1 är ju tydligare inneslutningar än på en vs2:a, inneslutningarna kan ju sitta var som helst. Eller du kanske pratar om något helt annat?

Men oavsett så har du rätt att be (vem du nu än köper av),att kolla inneslutningarna i stenen en extra gång om du är osäker. 
  • zero
    elijongbg skrev 2013-12-06 17:07:52 följande:
    SI1 syns de tydligare ja, men som sagt då sitter de i kanterna. En VS2 har inneslutningar i diamantens mitten. Även om man inte kanske kan se dem med blotta ögat, så finns de i mitten. Detta är min erfarenhet.
    Fast det stämmer inte. Vs2 inneslutningar kan sitta både i sidan och mitt i bordet medans alla :1or kan sitta mitt i bordet eller ute i kanten. Dvs samma grej, olika storlek och omfattning gällande inneslutningar.
  • zero

Ellysmom: Generellt så har du  givetvis rätt att i stenarna på de flesta ställen är extremt förstorade.
    men gällande vissa typer av inneslutningar så går det att se med blotta ögat även i en vs-sten. Så om du känner dig osäker, så extrakolla.

Jag kollade runt på lite olika ställen här och var i landet. priset jag fick för solitär ringar på 2mm var allt från 4500kr till 7500kr inklusive fattning av sten. (Jag vet att du ska ha en bredare ring dock).

Skönt att du har en ny dator iaf :) 

• zero
    ellysmom skrev 2013-12-06 17:21:08 följande:
    Min guldsmed har pratat om svart och vita inneslutningar. Han menar att så länge de är vita så är det mycket svårare att se utan lupp.
    Jag undrar dock om det är dem man ser på tex JAs sida? En del stenar har ju "en massa svart" i sig jämfört med de andra som är mycket ljusare, vitare etc? Vad ska man tro?
    Det är detta som gör mig så tveksam till att köpa online. Jag vill inte bli lurad liksom. 
    Jag förstår dig precis! Och din guldsmed har helt rätt i det.

Undvik svarta prickar (black crystal) som sitter mitt i bordet på stenen och ska jag vara helt ärlig så är jag extremt kräsen gällande inneslutningar och var de sitter. Undvik också "feathers" som sitter för nära rondisten men det gäller ju främst om du går ner i klarhet.

Känner du dig osäker och hittar en sten från JA eller någon annan försäljare så kontakta dem och säg att du är intresserad av stenen och att du vill ha den "eye clean" sen definiera vad eye clean är för dig. Tex att du inte vill se inneslutningen med blotta ögat i någon som helst vinkel oavsett hur nära du har stenen.

Om du vill ha något extra tips angående en sten (härifrån tex eller från pricescope eller dylikt) så fråga också om en "aset" bild.
    (jag vet dock att James allen har haft liiite mycket problem med deras asetbilder.) 
  • zero

Haha det låter bra det :)
    Var inte rädd för att kolla andra försäljare också (bra försäljare alltså) för att se om de kanske har något intressant inne :)

• zero

Du verkar dra dig till lite crushed ice cushion-hållet hehe. De läcker vanligen mycket ljus alltså. Risken är att du liksom ser hela ringen genom stenen i vissa sådana cushions. Min dator är totalt dum i huvudet alltså,jag kommer knappt in på deras sida. :/ Var inte rädd för lite kontrast dock. När de svarar kan du annars fråga dem vad de rekomenderar.
    Om du har lust (och tid)  så kolla med gog eller erd (www.engagementringsdirect.com) också om de kan leta upp något till dig. GOG är ju king of cushions och det sägs att erd är duktiga de också.

• zero

Haha alltså jag ser bara stillbilder på JA och om jag drar med pekaren hoppar stenen ett steg till höger eller ett steg till vänster men vill inte snurra och försöker jag söka stenar där fryser hela sidan sig. :/

Om du hittar en sten på JA är det ju bra, men om du inte gör det, så undrar jag hur lång tid du har på dig att hitta stenen? och ungefär vilken budget du vill ligga runt?
    Ett alternativ är ju att höra av dg till gog annars. De har ju tillgång till fler stenar och jag tror det går till så att man lägger en handpenning (som sedan drs av på priset på stenen) så tar de hem några stenar och gör en video utifrån vad du vill se.  Då får man iaf se stenen i mer än ett ljus sas.Kan ju även vara så att de har mer på gång in också.
    Har kollat runt på de andra sidorna som vill funka för mig och det finns inte så mycket,eller inget alls under 1ct. Hittar typ en fin sten på .059 3400dollar är väl förmodligen över budget.

Crushed ice cushions kan vara olika. Det finns dem som skjuter ljus som bara den och så finns det den typ av sten som är helt död under bordet och som läcker mängder med ljus(typen man vill undvika). Så det behöver inte vara dåligt det är en smaksak. 

• zero

Crushed ice cushions är mer åt "cushion modified brilliant"-hållet. Det behöver inte vara dåligt men det behövs en rätt skilled gemmolog för det jobbet.
    Det blir liksom som en hm..hur ska jag förklara det,men om det är den dåliga typen skulle det vara lite som en typ ehm...haha alltså man kallar dem slushy ice cushions och jag tycker det beskriver så bra hur de ser ut under bordet. Helt döda.

GOG kan göra videos åt dig. Om man låter dem vara sin enda försäljare med handpenning plockar de hem 5 stenar åt gången och gör en video av dem i olika ljus,mot fönstret,vad du än önskar. Du kan begära ut vilken info om stenen som helst därifrån.oavsett vad det är (sålänge det är rimligt XD) Och eftersom cushions är deras grej vet de vad de ska leta efter. Du verkar automatiskt söka dig åt radiant hållet.

Stenen jag länkade är inget bra köp.anledningen till att jag länkade den är för att den faller åt det hållet där cushions har en tendens att prestera bättre och läcka mindre ljus. Just den stenen var ingen höjdare. 
    Försök att hålla djupet under 69% och bordet lägre än 62%- 63% men ja, generellt säger man väl djup under 70% även om de med mindre djup och smalare bord har en tendsens att se snyggare ut. Men cushions är ett h*lvete att hitta. Jag är hemskt glad att det inte är en smaragdslipning du ska ha. Funderade på det emellan varven men gav helt upp hoppet. 

Jag ska leta reda på en bild med olika cushions så du kan se en klar skillnad mellan de olika typerna. 

Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?