ellysmom skrev 2013-12-06 17:21:08 följande:
Min guldsmed har pratat om svart och vita inneslutningar. Han menar att så länge de är vita så är det mycket svårare att se utan lupp.
Jag undrar dock om det är dem man ser på tex JAs sida? En del stenar har ju "en massa svart" i sig jämfört med de andra som är mycket ljusare, vitare etc? Vad ska man tro?
Det är detta som gör mig så tveksam till att köpa online. Jag vill inte bli lurad liksom.
Jag förstår dig precis! Och din guldsmed har helt rätt i det.
Undvik svarta prickar (black crystal) som sitter mitt i bordet på stenen och ska jag vara helt ärlig så är jag extremt kräsen gällande inneslutningar och var de sitter. Undvik också "feathers" som sitter för nära rondisten men det gäller ju främst om du går ner i klarhet.
Känner du dig osäker och hittar en sten från JA eller någon annan försäljare så kontakta dem och säg att du är intresserad av stenen och att du vill ha den "eye clean" sen definiera vad eye clean är för dig. Tex att du inte vill se inneslutningen med blotta ögat i någon som helst vinkel oavsett hur nära du har stenen.
Om du vill ha något extra tips angående en sten (härifrån tex eller från pricescope eller dylikt) så fråga också om en "aset" bild.
(jag vet dock att James allen har haft liiite mycket problem med deras asetbilder.)