Inlägg från: ellysmom |Visa alla inlägg
  • ellysmom

Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?

jools skrev 2013-11-29 11:46:20 följande:
    Ellysmom: Åh, vad kul att du hittat en diamant som känns bra! Jag tror att det alltid går att förhandla lite :) Det är ju jäkligt snyggt med kuddslipade! Jag försökte släppa på att vara alltför kritisk, och inte noja allför mycket. Först då vågade jag gå igenom med köpet. Jag tänker, sedan när den väl sitter på fingret så kommer man ju inte jämföra den med andra diamanter direkt, och då blir den ju liksom perfekt!

Ja, anledningen till att jag vill göra min ring här hemma är ju just det med fattning och sånt, jag vill kunna gå in till de som gjort ringen och få den kollad då och då. Det känns mycket tryggare att göra den här, så det är jag helt med dig på!

Min stora fundering just nu är om jag ska ha sidostenar eller bara den stora diamanten (eller, stora och stora, den är 0.5) på vigselringen. Guldsmeden tycker att den stenen syns mer om ringen är slät i övrigt. Men jag älskar sidostenar! Men vill ju samtidigt att den stora stenen ska synas ordentligt!
    Vi var och skulle titta på stenen igår men då kunde de inte hitta den så sambon kunde inte få se den. (den var ju bara hemma på lån så de kanske hade fått skicka tillbaka den. Ägaren jobbade inte lördag denna helgen så vi kunde inte fråga honom)
    Men, sambon blev iaf oxå kör i slipningen. De hade ett par andra hemma så han kunde se hur det kommer bli på ett ungefär. Så himla kul!! Och nu är det ju inte långt borta heller insåg vi! Det gäller verkligen att hitta en sten som är perfekt nu för vi gifter ju oss den 8 mars. 14 veckor går ju hur fort som helst och jag är glad att jag började leta så tidigt för SHIT så mycket det är att sätta sig in i.

Det verkar ju ändå som att jag kommer kunna hitta en vars djup inte är för stort så att längd och bredd upptill blir lite större. Vill inte ha som en lite boll liksom utan lite flatare men inser att det nog är lite svårt att hitta "den perfekts".

Min guldsmed säger som din, att det är snyggast med enbart den stora stenen och på en lite smalare skena.

Är den antikslipning ni pratar om samma som "gammal-slipning"? Nån pratade om det i butiken sist vi var där och jag glömde fråga...
  • ellysmom
    jools skrev 2013-12-02 11:15:06 följande:
    Antikslipning har jag inte riktigt koll på heller!

Gah, då är frågan sidostenars vara eller inte vara!
    Hur ska du göra?

Vi gifter oss 22/2, så det är ganska snart också. Så coolt att äntligen få bära den fina ringen- eller jag tror den blir fin, det är ju inte klart än!
    Jag ska inte ha några sidostenar. Men de jag nu tittat på är ju runt 6.5cmx5.7cm så det känns som att det räcker.  
    Eller hur! Ska bli sjukt kul att ha den på sig! haha! Heller ingen riktig aning om hur det blir med fattning och allt. Men det blir säkert bra. Annars får man väl modifiera lite.
    Hur stor var din sten och vad har du för ring till om du har någon? Jag tycker en stor solitär är superfint och mycket maffigare än flera stenar. Har för mig du sa en halv carat och då tycker jag nog ändå att du ska ha bara den för sig själv. 

• ellysmom
    Mathildatiger skrev 2013-12-03 11:36:43 följande:
    Om du tar utan stenar och du ångrar dig går det kanske att fälla in i efterhand. Du kan ju fråga guldsmeden om vad det i så fall skulle kosta.

Hur gör ni som har en alliansring till en enstensring, är det glipa mellan ringarna eller går det att få fattningen så nätt på enstensringen att ringarna kan ligga platt mot varandra?
    Min alliansring är 4mm och min skena till vigselringen (enstensringen) kommer vara 2,5 och rund istället för kantig som alliansen. Jag tycker det blir snyggt med de två olika och har en bild på hur det kan se ut i min priofil tror jag. Där ligger de inte kloss an dock men det kommer mina göra som ju tillverkas av samma guildsmed som gjorde förlovningsringen. Spännande att se.
    De sa att ändrar jag mig så kan man alltid ändra efteråt. Skenan alltså. Vet itne vad det kostar men tippar på ett par tusen kanske? Fattningen behöver inte ändras i alla fall.
    jools skrev 2013-12-03 10:51:11 följande:
    Ja, min sten är på en halv carat, måtten är 4.9X5.02 mm så ungefär en halv cm i omkrets.
    Min förlovningsring är en schalins passion halvallians. Den är 2.5 mm bred och guldsmeden kommer bygga ringen från en likadan skena.
    Enligt guldsmeden så syns stenen mer om den får lysa ensam men jag gillar sidostenar. Men jag tvekar mycket kan jag säga. Men jag måste bestämma mig till nästa vecka!
    Jag vet att jag vill ha en nätt fattning, jag tycker inte om Schalins fattning som jag tycker är för grov. Guldsmeden tycker att jag ska ha en nätt 4-klo, men jag har varit inne på 6-klo. Men där litar jag nog på honom!

Din sten är ju ännu större, så den kommer vara assnygg! Jag älskar diamanter på runt en halv cm, de är så vackra!
    Måste kolla mer på fattningar inser jag. En del är ju riktigt grova men samtidigt kanske jag inte ska ha en för nätt helleriom att stenen är lite stor sådär? 
    Usch, sitter och bokar in brudpar för plåtningar och inser att jag inte ens bokat fotograf till OSS! HAHA! Paniik!

• ellysmom
    zero skrev 2013-12-03 20:18:54 följande:
    Jättefin ring till din OMC majblomma! 
    Ska man fatta vad OMC är eller vill du att vi frågar?
  • ellysmom

Usch, så himla putt.
    Min jobbdator har harvererat och går inte att reparera. (eller iaf helt onödigt eftersom den ändå är typ 5 år och behöver uppdateras...) Så, jag måste typ köpa en ny dator nu (iaf om inte alla bröllopsbilder ska ta hundra år att redigera vilket kunderna knappast lär gilla) och då känns det ju kanske inte så smart att lägga 50 papp på en ring.
    Så, nu behöver jag lite input från nån som tror sig ha en bra idé.

Hittade denna ringen hos min guldsmed. vad är det för slipning tro? Tänkte fråga om man kan byta den till en kuddslipad halvcaratare eller så? min förlovningsring är ju en halvallians med 13 princesser, 4mm bred. Finns bild i min profil och i trådens början. (hittar dne inte nu)
    Tror ni det kan bli fint ihop eller bara se mesigt ut?
    Tänkte att jag uppgraderar solitären till 10 årsjubiléet eller så.

• ellysmom
    majblomma skrev 2013-12-06 12:47:06 följande:
    Nej, vad tråkigt med din dator!

Stenen på bilden ser ut att vara briljantslipad. En sådan (eller liknande ring) borde inte vara svårt att göra och du borde kunna finna en guldsmed som kan göra den för ett bra pris.

Om jag var du skulle jag gå ner något i färg och klarhet (t.ex H VS2/SI1, men eye clean) och köpa diamanten i USA. Jag skulle gå till detta forum: www.pricescope.com/forum/rockytalky/ Där finns så många kunniga människor som kan hjälpa dig. Skriv vad du är på jakt efter och vad du har för budget. Det är mitt råd. Lycka till!
    Jag tittar nu på james Allen i alla fall. trots allt jag hört... ZZzzz bla bla bla.

Hittat en sten men undrar nu hur jag vet hur mycket jag kommer få tulla för den?
    Vad tillkommer?

Tacksam för hjälp!!! 
Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?