• AnnaRank

Axelbandslös BH - stor byst

Hej, alla!
    Jag är mitt uppe i klänningsletandet (vi gifter oss i slutet av juni). Jag har sett många fina klänningar, men ingen perfekt, så jag kommer nog låta sy upp en. Min fråga är - jag är väldigt förtjust i axelbandslösa klänningar, men jag har väldigt stor byst (85D). Är det någon som vet om någon bra axelbandslös BH som orkar hålla uppe brösten, eller ska jag ge upp sökandet och helt enkelt ta en klänning med axelband och en ordentlig BH?

• Svar på tråden Axelbandslös BH - stor byst
  • jessi85
    Milli skrev 2014-02-14 11:52:37 följande:
    Oj nu blev de ännu svårare med storlek. Var beredd att köpa en H eftersom jag trodde de hade samma storlekar men enligt den tabellen så verkar de vara FF eller G. Får väl beställa en av varje och hoppas någon är rätt. Synd bara att man inte kan skicka tillbaks de om man beställer utomlands.. Men tack för hjälpen ändå :) 
    Jodå man kan skicka tillbaka, men man får väl betala porto. Oavsett vilken bh man vill köpa så tycker jag att Bratabase (Bra database) är toppen, http://www.bratabase.com/. Där kan man söka efter bh-modeller eller storlekar och se hur de sitter på andra. 
  • Chicita
    Kalejdoskop skrev 2014-02-14 05:42:18 följande:
    Chicita : kan bara hålla med! Jag köpte en wonderbra i storlek 65E och har egentligen 70C-D, och den gled ner lite på mig, fast den satt åt så hårt det bara gick! Så nu söker jag en annan sort. Vad kan man ha då som är bra?
    Men varför köpte du en i två kupstorlekar större än du har? 
    wonderbra ultimate strapless är ju bra, men ingen BH sitter bra om den inte är i rätt storlek Flört 
  • a ring on my finger
    Chicita skrev 2014-02-14 22:58:59 följande:
    Men varför köpte du en i två kupstorlekar större än du har? 
    wonderbra ultimate strapless är ju bra, men ingen BH sitter bra om den inte är i rätt storlek Flört 
    Om man går ner en storlek i omkrets ska man gå upp en storlek i kupa.
    65E är mer eller mindre samma kupa som 70D.

Ofta har kvinnor på tok för stor omkrets och speciellt när man ska ha axelbandslös bh kräver det att man går ner i storlek och då alltså upp i kupstorlek.

När man knäpper yttersta haken ska bhn sitta ordentligt tajt eftersom den töjer sig. Sen med tiden knäpper man inåt när den har töjt sig ytterligare. Många gör misstaget att börja knäppa inerst direkt och sen är bhn snart förstor och drar sig uppåt i ryggen.
    Eftersom då många har fel storlek i omkrets har de även fel storlek i kupa. De flesta har med andra ord betydligt större kupstorlek än vad de tror. 80C låter ganska okej för folk medans 70E låter gigantiskt, men de är ungefär lika stora.
    Att öka eller minska storleken så här fungerar några storlekar men sen börjar det skillja mycket på tex bygeln och då blir kupan fel upp i armhålan.
  • Chicita
    a ring on my finger skrev 2014-02-14 23:32:32 följande:
    Om man går ner en storlek i omkrets ska man gå upp en storlek i kupa.
    65E är mer eller mindre samma kupa som 70D.

Ofta har kvinnor på tok för stor omkrets och speciellt när man ska ha axelbandslös bh kräver det att man går ner i storlek och då alltså upp i kupstorlek.

När man knäpper yttersta haken ska bhn sitta ordentligt tajt eftersom den töjer sig. Sen med tiden knäpper man inåt när den har töjt sig ytterligare. Många gör misstaget att börja knäppa inerst direkt och sen är bhn snart förstor och drar sig uppåt i ryggen.
    Eftersom då många har fel storlek i omkrets har de även fel storlek i kupa. De flesta har med andra ord betydligt större kupstorlek än vad de tror. 80C låter ganska okej för folk medans 70E låter gigantiskt, men de är ungefär lika stora.
    Att öka eller minska storleken så här fungerar några storlekar men sen börjar det skillja mycket på tex bygeln och då blir kupan fel upp i armhålan.
    Jo men hon skrev att hon hade C-D normalt. Och vad jag vet så är 70C inte samma som 65E...
    Om man vet vilken storlek man normalt har och experimenterar med både kupstorlek och omkrets så är det rätt stor chans att BH'n inte passar - i alla fall större chans än om man beställer den storlek man brukar ha.
    Det hade ju varit större chans att den hade passat om hon hade beställt 65D i så fall om hon var osäker på sin kupstorlek. Alltså bara gå ner i omkrets - inte ökat i kupan..

Jag kan dom där bitarna som du skriver om. 
    Men det var inte det jag undrade över.
  • a ring on my finger
    Chicita skrev 2014-02-14 23:51:44 följande:
    Jo men hon skrev att hon hade C-D normalt. Och vad jag vet så är 70C inte samma som 65E...
    Om man vet vilken storlek man normalt har och experimenterar med både kupstorlek och omkrets så är det rätt stor chans att BH'n inte passar - i alla fall större chans än om man beställer den storlek man brukar ha.
    Det hade ju varit större chans att den hade passat om hon hade beställt 65D i så fall om hon var osäker på sin kupstorlek. Alltså bara gå ner i omkrets - inte ökat i kupan..

Jag kan dom där bitarna som du skriver om. 
    Men det var inte det jag undrade över.
    Det var bara det första som var menat till dig. Resten vad bara allmänt eftersom majoriteten av svenska kvinnor har alldeles fel storlek. utan att veta det. Därför gjorde jag tydligt mellanrum.

Men hon skrev c-d vilket mycket väl kan beytda 70D och då är det samma som 65E. Så hon var ju inte helt fel ute.
  • Chicita
    a ring on my finger skrev 2014-02-15 00:00:04 följande:
    Det var bara det första som var menat till dig. Resten vad bara allmänt eftersom majoriteten av svenska kvinnor har alldeles fel storlek. utan att veta det. Därför gjorde jag tydligt mellanrum.

Men hon skrev c-d vilket mycket väl kan beytda 70D och då är det samma som 65E. Så hon var ju inte helt fel ute.
    Ja C-D kan ju betyda att hon har D eftersom hon skriver att hon har C-D.
    Men hon skriver att hon är inte nöjd med det märket eftersom att storleken var för stor - och det jag menar är att om hon går upp i storlek (för hon kan ju lika gärna ha 70C som normalstorlek och då ökar hon ju faktiskt den totala omkretsen om hon ökar kupstorleken två hack - även om hon minskar omkretsen ett hack) så är det ju inte så konstigt om den inte sitter bra.
    Då är det inte märkets fel - utan att hon har köpt den i fel storlek...
    En BH i den modellen i rätt storlek kan alltså sitta bra.

Det är ju lite som att säga att "jag brukar ha storlek 31/32 i omkrets på jeans, men dom där Levi's jeansen jag köpte i storlek 33 sitter inte bra alls så jag gillar inte Levi-jeans"
    Och nej jag vet att det inte är samma sak att gå upp en tum i omkrets på jeans som det är i BH-storlekar här då... Det är bara en allmän jämförelse.

Att göra ett nytt stycke känns inte så tydligt som markering att du nu slutar prata med mig och pratar med alla andra... 
  • 20110519

Jag funderar på den wonderbra som ni nämt tidigare. Har i normslafall 85 D-E beroende på märke. Vad skulle ni tipsa jag skulle behöva beställa för storlek på en bh utan axelband? Skilljer det sig mycket på en bh med eller utan axelband?

• Kalejdoskop

Ok, för att klargöra lite då. Jag var i en välrekommenderad butik som är väldigt duktiga på det de gör. Jag hade ALDRIG ens provat en bh i den storleken, det var hon som sa att den var bäst för mig. Anledningen till att jag skrev C-D är för att mina bröst är olika stora, och i slutändan tyckte expediten att det är bättre att följa det större, än den mindre. Därför blev det den storleken. Ingen av storlekarna satt dock fast på mig så som den ska, så det jag hört.

• Chicita
    20110519 skrev 2014-02-15 11:12:30 följande:
    Jag funderar på den wonderbra som ni nämt tidigare. Har i normslafall 85 D-E beroende på märke. Vad skulle ni tipsa jag skulle behöva beställa för storlek på en bh utan axelband? Skilljer det sig mycket på en bh med eller utan axelband?
    Den wonderbra jag har använt är den som heter ultimate strapless och den enda jag kan uttala mig om. Wonderbra har flera olika axelbandslösa så jag kan inte säga något generellt om deras storlekar.
    Jag köpte i alla fall samma storlek jag brukar ha på BH och den satt bra Glad 
    Kalejdoskop skrev 2014-02-15 16:25:10 följande:
    Ok, för att klargöra lite då. Jag var i en välrekommenderad butik som är väldigt duktiga på det de gör. Jag hade ALDRIG ens provat en bh i den storleken, det var hon som sa att den var bäst för mig. Anledningen till att jag skrev C-D är för att mina bröst är olika stora, och i slutändan tyckte expediten att det är bättre att följa det större, än den mindre. Därför blev det den storleken. Ingen av storlekarna satt dock fast på mig så som den ska, så det jag hört.
    Det förklarar ju storlekarna Flört
    Eftersom att många inte vet sin storlek ordentligt och ofta handlar fel (som a ring on my finger skrev) så tolkade jag det som att du brukar växla lite mellan olika storlekar helt enkelt eftersom att du inte riktigt visste vilken du ville ha...

Jag håller med expediten där att det generellt är bättre att gå efter det större Glad Det är ju alltid lättare att lägga i lite utfyllnad i den kupan som blir för stor - än att det större bröstet ska pysa över.
    Men det kan ju bli svårt med en axelbandslös då eftersom att man behöver fylla ut hela BH'n för att den ska sitta riktigt bra. Så där vet jag inte om hon hade helt rätt... Obestämd
    Har du provat att lägga i något (typ sån där gelé/silicon-bulle) i den kupa som är för stor och se om det blir någon skillnad? 

Annars kanske det bästa för dig skulle vara sån där bröst-tejp? 
    Just för att brösten är olika stora och att det kan vara svårt att hitta någon BH som verkligen passar både utan att klämma det större bröstet eller att glida ner för att det mindre inte fyller ut sin kupa.
    Många axelbandslösa klänningar har ju inbyggd BH också. Så det är mest för att man kanske känner sig lite naken och inte vågar lita på klänningens inbyggda - som man vill ha något över bysten.
    Testa free-bra (men kolla först så att du verkligen tål materialet) så får du ju lite täckning över bysten och känner dig kanske inte lika bar. Samt lite stöd... Glad

• snowstars
    Chicita: vad är det som tjejer med mindre byst har klagat på hos Wonderbran? Hade funderat på en sån själv, men om den inte sitter bra så är det ju onödigt att beställa en..
Svar på tråden Axelbandslös BH - stor byst