VANBRUUN skrev 2014-04-09 18:13:01 följande:
Hej,
Ni som har en enstensring som förlovningsring, hur kommer detta sig? Vi är nyfika då det av tradition i Sverige länge varit så att man har släta ringar men det blir allt vanligare med enstensringar som förlovningsring precis som man exempelvis har i USA, Storbritattanien och på andra platser i världen.
Är det film, kändisar eller kunligheter som inspirerat er att gå denna vägen eller är det era respektive som valt att köpa denna typ av ring när de fria?
Ska bli kul att se svaren!
Jag har inte en enstensring men "hakar på" din fråga hoppas det är okej.

Jag läste för en tid sedan en artikel någonstans där just detta togs upp. Det stod precis det du säger, att traditionellt har vi i Sverige haft släta ringar. I den artikeln stod det att vi blir ju influerade av allt amerikanskt, sålunda har även deras faiblesse för stora maffiga enstensringar påverkat oss.
Och som du säger har ju många kändisar stora ringar vilket säkert också påverkar. Det kändisar gör och har blir ju snabbt "inne" och "trendigt", vare sig det gäller att kånka runt på små råttliknande hundar i handväskan eller stora enstensringar.
Eller så är det helt enkelt dags för ett nytt "mode" när det gäller ringar, vad vet jag. Det går ju mode i ringar likväl som i kläder, frisyrer, skor m.m.
Jag skulle själv inte kunna ha en enstensring, varken med stor eller liten ring, eftersom jag inte illar det för egen del. Men visst kan de vara snygga på andra! Jag tycker dock att när stenarna blir för stora ser de ut som cz eller andra "fuskstenar", tycker öht att för stora stenar i ringar gör att ringen ser "oäkta" ut. Och nej, jag är inte avundsjuk för att jag inte har råd att köpa en sådan ring själv...
Observera att jag inte hävdar att alla som väljer enstensring gör det för att kändisar har det, jag säger bara att det kanske påverkar "modet" för ringar vad kändisar har!