Himla skrev 2014-04-13 09:40:52 följande:
Så fort det står bröllop framför någonting så går det tydligen bra att bara lägga på priser. Och baka är ju någonting de flesta faktiskt kan efter recept, visst är det bra med naturliga råvaror vilket vem som helst kan köpa i affären och baka av men för mig är det i alla fall hutlöst med 65 kr biten för en tårta till 50 personer.
Det är inte bara för att ordet bröllop står framför som det blir dyrare...
Om du beställer en födelsedagstårta ska du antagligen inte ha 1-2 sessioner med provsmakning av flera sorters tårta (dom där bitarna man provsmakar är ju alltså inte gratis att tillverka dom heller) och du har inte samma krav på perfektion i exakta nyanser på dekorationer och det gör inte så jättemycket om det blev något veck på marsipantäcket...
Men de flesta som beställer bröllopstårta har väldigt höga krav på finishen, det ska vara massvis med perfekta blommor eller andra tidskrävande dekorationer...
Så sånt tar tid och tid = pengar.
Jag som bakar tårtor hemma - för att det är kul - kan lägga 40 timmar på en tårta för 30 personer.
För en bröllopstårta till 60 personer som skulle ha kallor och höstlöv som dekorationer så tillbringade jag 2 heldagar med att bara tillverka dekorationerna, och så tar det ju faktiskt tid att baka bottnarna, fylla tårtorna, kavla ut marsipan/sockerpasta och täcka tårtorna.
Det är inget man gör på 1 timme eller två liksom.
Räkna lite vad det kostar i arbetstid för någon som inte har tillgång till proffsutrustning...
Baka anslag (tårtbottnar) till 4 våningar i hushållsugn tar alltså minst 3-4 timmar + tid för att ta hand om disken mm efteråt (och ja det räknas in i arbetstiden att städa upp, ingen vill jobba gratis med dom bitarna).
Tillverka fyllningen kan ta ett par timmar det också beroende på vad man ska ha för fyllning, men räkna med minst 1 timme att göra fyllningen, sen ska anslagen delas och fyllas - och så ska det diskas igen. Du kan inte göra allt samtidigt då anslagen måste hinna svalna innan du kan fylla dom. Helst ska du låta dom vila över natten.
Sen ska tårtorna "sätta sig" (vilket man ju inte räknar in i arbetstiden dock, men det är väntetid) innan man spacklar med smörkräm för att hindra locken från att svettas.
Spacklar gör man oftast 2 ggr, först för att bara jämna till lite och få en lite fastare/hårdare yta att "finspackla" sen. Och mellan lagerna ska dom kylas så att smörkrämen hårdnar lite och ger en bra yta att jobba på när man täcker dom med sockerpasta eller marsipan.
Sen är det dags att kavla ut locken.
Det här är tungt arbete. Och det tar lite tid när man inte har maskiner.
Det kan ta 4-5 timmar för mig att täcka 4 våningar eftersom man ibland måste göra om och kavla ut en ny del då sp'n /marsipanen började spricka när man la på den...
Och så var det ju dekorationerna då.
Att göra EN ros riktigt bra tar mellan 10-15 min. Att göra snabba marsipanrosor tar bara ett par minuter, men de flesta vill ju ha sockerrosor som är så lika vanliga blommor som möjligt.
Till en tårta för 50 personer / 4 våningar så går det åt mellan 10 (om det bara ska vara några få rosor i grupper per våning) till flera hundra om hela tårtan ska täckas. Men till ett sånt där "vattenfall av rosor" så kan det gå åt kanske 50-70 st, lite beroende på hur stora dom ska vara.
Och antagligen ska det inte bara vara blommor som dekoration...
Ja sen tillkommer ju ingredienserna då...
När jag gör tårtor så tar jag oftast bara betalt för ingredienserna, och det blir 20:- per bit i snitt har jag räknat ut om det inte går åt mycket material till dekorationer.
Så om vi räknar lite då. ca 13 timmars arbetstid (inga dekorationer inräknade då) + 20:- per bit i materialkostnad.så hamnar vi på minst 2300:- om vi räknar 100:- i timmen som lön (har man ett företag så kan man inte räkna 100:- i timmen utan om personen som gör tårtan ska ha 100:- i timlön så är avgifter mm för den anställde en minst lika stor kostnad, men det är bara en parentes).
Och sen säger vi då att dekorationerna tog 8 timmar att göra (vilket kan vara både högt och lågt räknat beroende på vilka dekorationer man ville ha) så är vi uppe i 3100:- - delat per bit så blir det 62:- per bit. Och då har man ingen vinstmarginal och jag har inte räknat med material och tid för att göra provsmakningsbitarna eller tid för konsultationer mm.
Det här innebär alltså att de flesta amatörbakare (jag också) jobbar gratis eller i princip för 20-50:- i timmen när vi gör tårtor till bröllop...
Men visst... Man kan ju tycka att folk ska jobba gratis kanske...
För det blir ju så dyrt att gifta sig annars...
Vill man ha en enkel prinsesstårta - så beställer man en enkel prinsesstårta.
Då kostar det inte över 50:- per bit.
Det är ett val man kan göra om man vill ha ner priserna.