Nightrod skrev 2014-08-05 16:05:34 följande:
En fråga är en fråga som man alltid kan svara på, men det var ju inte det som var frågan, Utan står det barnfritt tex och folk säger att de kommer ta med sina barn oavsett, då är det väl inte direkt en fråga.
Säger man att alla skall ha en rosa detlaj och någon säger jag kommer komma men jag tänker inte ha en rosa detalj. Även detta är ingen fråga.
Jag anser att det är väldigt oartigt och orespektfullt att göra så mot brudparet som har sin dag. Samtidigt så förstår jag inte vad det är för "vänner" som skulle göra så. Ni planerar ett brölop som ni vill ha på et sätt, självklart blir inte allt som man vill, man kan inte styra väder och jordens rörelser och otur med trasiga bilar osv. Men de sakerna man kan styra över, vilka man bjuder och vad som skall ätas osv osv. Om du har vegetarian vänner som säger att det inte kommer om det serveras kött, dvs att det serveras kött överhuvudtaget, skulle du då inte göra det eller säga åt dem att de inte kunde komma då?
Jag kanske är helt annorlunda än alla andra här, men jag vill inte ha ett bröllop på
mitt sätt. Jag vill att min familj och mina vänner ska trivas, och att det passar mig och min blivande man. Men jag kommer inte riva upp land och rike om det inte blir precis som jag tänkt mig. C'est la vie, och sen är det dags att gå vidare.
Om vi byter ut vegetarianer mot troende, och kött på festen mot borgerlig vigsel, så har vi ett troligt scenario för vårt bröllop. Jag kommer inte gifta mig i kyrkan för någon annans skull, för det är viktigt för mig att inte göra det. Och om de då vägrar komma så får de väl vägra om de vill. Mitt liv går inte under för det.
Vi har vissa punkter vi inte kommer kompromissa på, för mig är det den borgerliga vigseln och för min sambo att vi har stor fest med mat och alkohol. Om någon av våra gäster inte kan acceptera gud-bristen, alkoholen eller att vi serverar kött på festen så får de tacka nej till inbjudan, det kan jag inte påverka.