• faster

    sprit??vad göra?

    Hej!!
    GOTT NYTT ÅR på er!!
    Jag undrar om jag är totalt dum i huvudet??Det är så att jag vid ett flertal tillfällen påpekat för min blivande att jag ogillar när han dricker för mycket då vi har hans barn här hos oss..(d bor 2 veckor här o 2 veckor hos sin mamma..o d är 4, 8 o 11)o nu så hände det då igen..han drack fast att jag bad honom sluta...lovade mej att nu e d bra...men fortsatte dock!!
    VAD ska vi göra åt detta??Jag älskar honom oerhört mycket o han mej,säger han..men VARFÖR ska han tvunget dricka sådana mängder som han gör när vi har barnen??
    Jag menar på att vad som helst kan hända barnen o vi måste kunna ta vårt ansvar..
    Är d jag som har fel lr vad??
    Hjälp mej...vill ej bryta upp men snart gör jag d..Han säger men snälla ge mej en chans till....o d har han fått nu 3 ggr....MEN sen gör han om samma sak igen??!!
    Tilläggas bör att han e inte alls otrevlig,slåss lr så men jag vill iaf att han dricker med måtta..

  • Svar på tråden sprit??vad göra?
  • Freja

    Dricker han ofta eller rör hans överkonsumtion endast nyår?

    /F :)

  • faster

    Hej!!
    Nej han dricker inte ofta men då o då..som alla storhelger o blev sur över att jag vill ha spritförbud på julafton..

  • Saline

    Hej!
    Du överreagerar inte alls. Klarrt man inte dricker framför ens barn. Man kommer väl själv ihåg hur obehagligt det var när man själv var liten. Stå på dig. Ni får ändra traditionerna. En del släkter har det som tradition att dricka på storhelger, andra inte. Lycka till och lita på din egen känsla.
    Kram Saline

  • Freja

    Det är klart mer problematiskt om hans drickande rör fler dagar än "bara" t ex nyår.

    Mitt förslag är att du, när ni är nyktra bägge två och en "överkonsumtionsdag" inte ligger så nära i tiden, lugnt och sansat talar om för honom vad du tycker om hans sätt att dricka alkohol.

    Det är verkligen svårt att ge råd om alkoholrelaterade problem eftersom det är svårt att avgöra vidden av drickandet. Vad jag förstår av ditt inlägg så är han inte otrevlig när han dricker, och han dricker inte varje helg/ofta.

    Han verkar helt enkelt inte ha "spärren" som säger när det är nog. Jag tycker att det är bra av dig att vara ansvarsfull gentemot hans barn, alkohol hör inte samman med barn, och det är en punkt jag tycker att du skall trycka på när ni resonerar om saken.
    Eftersom ni har den uppdelningen (2v mamma - 2v pappa) så är det inte märkligare än att bestämma att "barnveckorna" råder vita veckor. Det löser ju inte frågan om hans överkonsumtion, men det kan vara en början.

    Å andra sidan ser jag att du har ställt ett ultimatum om hans drickande.
    Den delen av ditt inlägg tyder på att hans drickande tangerar (eller är) ett osunt förhållningssätt till alkohol i allmänhet och alltså inte bara att han dricker för mycket när han väl dricker.
    I sådana fall tycker jag att du ska stå vid ditt ord, samtidigt som du försöker hjälpa honom med professionell hjälp. Kontakta en kurator eller AA, som kan hjälpa honom, men glöm inte bort att tala med barnens mor så att hon förstår vad som pågår.
    För att hjälpa en människa med alkoholproblem gör man bäst i att låta den förstå att man menar allvar (vilket kan vara att man temporärt flyttar) men att man inte lämnar personen i sticket (ett särboförhållande där man träffas och hjälper till).

    Det finns naturligtvis en mängd olika vägar att gå. Detta var bara ett råd och jag hoppas att flera andra BT-are kan ge dig lite tips.

    /F :)

  • bimbim

    Om ni bara har barnen halva tiden så kan ni kanske komma överens om att ha alkoholfritt när barnen är hos er.
    Om han inte har några alkoholproblem så borde inte det vara så svårt.
    Har själv växt upp i ett helnyktert hem så jag vet inte hur det är att se sina föräldrar berusade men jag skulle tro att det inte är så kul.
    Självklart kan han heller aldrig bli berusad när han har ansvar för barnen, vad skulle han göra om något hände dem?
    Stå på dig och be honom söka hjälp om han inte kan sluta själv.
    Lycka till!

  • jesslin*fru*

    Faster!
    Vi pratade innan om din sambo. Om han inte kan kontrollera sitt drickande när han väl dricker så behöver han söka hjälp. För då är han på god väg att bli alkoholist. Du får gärna fråga mer. Jag är uppväxt med en pappa som var alkoholist så jag känner ju igen tecknen.
    Kram på dig. Jag hoppas det ordnar upp sig.

  • Fii

    Hej

    Det är inte du som ställer för höga krav, har man barn så får de komma i första rummet och han kan inte lita på att du (som inte är barnens förälder) ska kunna klara upp eventuella situationer som kan uppstå. Det är helt hans ansvar.

    Sedan är jag också bekymrad över att han kanske är på väg att få problem med alkoholen. Att han blir arg om du vill ha alkoholfri julafton och att han säger att han inte ska dricka mer men ändå gör det är varningstecken som jag ser det. Har du eller han räknat på hans alkoholkonsumtion någon gång? Kolla alkoholprofilen på www.alkoholkommitten.se. Där finns också mycket annan information om alkoholbruk och -missbruk.

    Ett tips är också att ringa 020-80 80 80 ? för människor med både små och stora alkoholproblem. Det är en hjälplinje som drivs av IOGT-NTO. Utbildad behandlingspersonal svarar, och man kan vara anonym.

    Till slut: Du gör helt rätt som tar detta på allvar, och han ska vara oerhört glad att han har någon i sin omgivning som gör det. Kanske har han inte så stora problem ännu, det kan inte jag bedöma, men med alkoholproblem går det oftast bara åt ett håll om ingen hjälper en.

  • faster

    TACK ALla för era svar..
    det känns mkt bättre nu o vi har kunnat tala om detta..han säger att han inte riktigt förstått hur allvarligt jag ser på detta..han o x-et gjorde så här tydligen när d drack o barna fick se på..det som skrämmer mej är att dottern som är 8...hon berättade för mej att hon e rädd när man dricker..för d har varit bråk!!
    Detta berättade jag för sambon o hans svar var...men d va ju lääängesedan...JA sa jag...men dottern e fortfarande rädd!!
    Är inte d ett varningstecken??trots att han visste detta drack han som han gjorde nyårsafton!!
    Nu har han iaf lovat mej att d ska bli bättring..jag hoppas på det..o OM d blir så här en gång till kommer jagatt kontakta hjälp till honom!
    Tack än en gång för era svar!!

  • Maica

    Hoppas att han tar din och barnens oro på allvar. Varken barn eller vuxna ska behöva stå ut med att någon blir SÅ full.

    Det är precis som andra här sagt varningstecken när någon dricker som din sambo och om han inte tar dig på allra största allvar tycker jag att du ska fundera på om ni ska fortsätta eller om ni kan hitta någon annan utväg...

    Tänk på att det är han som måste vilja få hjälp och han som måste förstå att han har ett problem innan han blir mottaglig för hjälp.

    Hoppas det löser sig!

  • faster

    Hej!!
    Vill bara berätta att igårkväll tog vi en öl till maten..tillsammans..och då drack han bara den o sen inget mera!!
    Det tycker jag var jätteskönt!!
    Vad tror ni d tyder på??har han tagit till sej min oro??
    Ville han visa att han kan dricka me måtta??
    Vad tror ni??

  • Saline

    Hej!
    Kanske han vill visa dig att han tagit dig på allvar. Samtidigt förstår inte jag att det är så viktigt att drick något starkt till maten. Om din sambo har alkoholproblem så kommer han att svika dig många gånger till och kom ihåg att du kan aldrig söka hjälp för honom i form av behandling eller hjälp av soc. Det är endast han själv. Tyvärr! Märker du att han får allvarligare problem längre fram så sök hjälp och stöd själv. Det finns för anhöriga. Du är en bra mamma som tar din oro på allvar och blunda inte för problemen om de skulle bli fler.
    Kram Saline

Svar på tråden sprit??vad göra?