• Luka

    Svartsjuk å osäker (långt å förvirrat)

    Måste bara skriva av mig å kolla va alla ni andra tycker. Ja e så väldigt svartsjuk men gör allt för att bättra mig då ja vet att de e jobbigt för min karl. De räcker me att vi går på stan eller på stranden, om vi ser en vanlig film där de e snygga tjejer i som visar brösten eller nåt sånt å då mår ja skit. Skulle han titta på nån annan på stranden eller nåt så känns de som ett knivhugg i magen. Varför? Om vi går på stranden å han skulle kolla på nån som jag ansåg "ful" så spelar de ingen roll om han skulle kolla men de e när de e "snygga" tjejer me snygg kropp å snygga bröst å sånt som ja får ont i hela mig. Då vill ja bara gå å dö. Ja vet ju att min karl älskar mig å tycker att ja e snygg å så men ändå känner ja så. Ja vet åxå att han inte e en sån som "spanar in" andra (eller ibland tror ja ju att han gör de)å att han e seriös å allt. Men varför känner ja som ja gör? Finns de nån annan som känner igen sig? De e skitjobbigt. Ja vill ju liksom va nr 1 å de säger han att ja e. Men varför måste han isf kolla på andra då?

  • Svar på tråden Svartsjuk å osäker (långt å förvirrat)
  • Fru ström 21/8 -04

    Det är en kille grej att kolla in tjejer tror jag ,alla gör det mer eller mindre .
    Jag har oxå känt så som du men inte nu längre vi kan diskutera vem som är snyggast tex i nån såpa serie m.m eller om jag ser att nån kollar in min kille kan jag bli glad att fler tycker att han är en goding men jag vet att han e min goding.:) jag gav samma mynt tillbaka som han gjorde JAG kollade in andra killar på "skoj" det kanske kan vara bra att din kille får se att det känns ibland när man gör det. Det är ju inte alla dagar det passar att killer kollar in brudar som när man är ett mens monster eller ledsen då orkar man inte med sånnt ju det är ju bara så vi oftast funkar. vi är de känsliga speciellt då, jag tror inte han tänker nu ska jag såra min tjej nu tittar jag in denna tjejen jag tror inte de kan hjälpa det faktist de e grabbar liksom , men va lika busig tillbaka så kanske han lungnar sig med att titta på andra.Det löser sig säkert ! KRAMIZ PÅ DEJ:)

  • Luka

    Ja kanske de... men ja kollar liksom inte in andra på de sättet när ja e i ett förhållande... men känner du dig aldrig "ful" om din karl kollar in andra å tycker att andra e snygga eller sexiga... bara tanken på att min karl ska tycka att andra tjejer än ja e sexiga får mig att må illa... men ja försöker att tänka att "äh, fan låt han kolla men de e bara mig han blir tänd på". Men de funkar liksom bara ett litet tag sen e ja tillbaka på samma tankar igen... å skulle ja kolla in andra killar så skulle min skitit i de... han bryr sig inte så som ja gör... han tänker bara att "ja, de spelar väll ingen roll om hon kollar på andra för hon tycker ändå att ja e snyggast". Önskar ja åxå kunde tänka så... men de går bara inte... KRAM

  • mareld

    Jag tycker inte att man kan begära av sin partner att han/hon skall sluta titta på andra när man blir ett par. Precis som det är trevligt att titta på saker så är det trevligt att titta på vackra människor. Jag tittar på andra män - men det innebär inte att jag spanar in dem eller letar efter någon annan. Det känns bara helt naturligt. Har inte heller något problem med att min sambo tittar på andra tjejer - tycker nästan att det vore konstigt annars. Kan snarare se det som ett plus - jag är definitivt inte en slank 38:a så eftersom att han valt att leva med mig så måste jag ha så mycket mer än bara en kropp i hans ögon.

    Du måste försöka förstå att man fastnar för så mycket mer än bara kroppen hos sin partner. Du har väl inte valt din partner bara för hans utseende, det finns säkert tusen andra anledningar till att du gillar just honom.

    Och ärligt talat (jag menar inte att låta barsk men jag hittar inget annat uttryck) om din partnern skulle lämna dig för någon med en vackrare kropp så var han väl inte mycket att ha.

    Du måste försöka tro på att du är bra precis som du är och att din partner älskar dig precis som du är. Att få honom att sluta titta på andra tjejer tror jag är ett omöjligt uppdrag.

    Lycka till!!!

  • Luka

    Tack mareld! Jo, ja vet ju att de e precis som du säger. De handlar väll bara om ja inte e nöjd me mig själv å går å jämför mig me alla andra. Ja måste jobba me de. Men de e jobbigt att gå å må skit jämt bara för at ens partner råkar få syn på nån som ja anser snyggare än mej själv. Å då får man ju för sig i sin lilla hjärna att han åxå tänker så. Men de gör han ju inte. Suck... Men hur mycke accepterar du? Ja menar, spelar de ingen roll för dig om han "spanar in" andra, följer andra me blicken å vänder sig om tex. Å om din karl tex skulle köpa sig en slitz eller nåt, accepterar du de? För de skulle aldrig ja göra iaf... Men vissa saker accepterar man ju bara inte. Men var går gränsen för dig (förutom otrohet)? Känner du dig aldrig "ful" om din karl går omkring å kollar in andra å tycker att dom e sexig? För man vill ju ändå att sin partner ska tycka man e snyggast å bäst liksom (fastän man inte e nån fotomodell direkt). Men i sin partners ögon åtminstone vill man ju va snyggast!

    Kram på dig (å alla andra)

  • Dea

    Klart att man inte kan förbjuda sin partner att snegla på andra lika lite som man kan förbjuda honom att fantisera om vad han vill.

    Men jag tycker man kan kräva att han är diskret. Han ska få mig att känna mig som den han helst vill vara med. Inte nån som duger så länge.

    Att dräggla över nån annan när jag är med är helt enkelt oartigt och respektlöst i mina ögon.

  • @nn@

    Jag gör två reflektioner när jag läser denna tråd:
    1) Osäkerhet på om förhållandet verkligen är så stabilt och "meant-to-be" som man vill tro, kan göra att man letar efter varningstecken hela tiden, och det är inte konstigt om det yttrar sig som svartsjuka...
    2) Hur är det med din självkänsla? Är det så att du känner dig underlägsen din pojkvän?

    Utan att lägga in några som helst värderingar i min undran - hur gamla är du och din pojkvän?

  • Luka

    Ja e 27 å han e 29 så de e inge fjortisgrejer (fastän ja ibland börjar fundera över mig själv *skäms*)

    Men ja håller me va nån av er sa att man får va diskret. Men ja vill inte se de själv. Sen bryr ju inte ja mig hur mycke han spanar när inte ja e me. men de e liksom de att ja inte vill se när han gör de om nån fattar va ja menar. Men ja har blivit bättre. Allt sitter nog i sin egen självkänsla å att man inte tycker att man duger som man e. Men ja e inte underlägsen han på nåt sätt å känner mig inte så heller.

    Men de e skönt å få höra va andra säger å ja ska tänka på va en del av er har sagt. Tack! De e ju inte han (min karl) som gör nåt fel utan de e ju i mig själv problemet sitter då ja vet att han ju faktiskt inte e intresserad av å ens titta på nån annan. Kram

  • Fredrika1

    Jag kan känna igen mig i vad du Luka skriver. Min pojkvän och jag hade en diskussion om just detta igår.
    Han kommer från Frankrike där många tittar och flörtar väldigt öppet. Här i Sverige är ju de flesta väldigt diskreta ändå. Jag kan tycka det är jobbigt att se när han tittar på andra, men han flörtar inte. Hur jag tar det beror på hur jag mår just då. Är jag pigg och mår bra, bryr jag mig inte, men är det en dag då man känner sig hemsk rent allmänt eller är ledsen så kan det kännas som en klump i magen.
    Till saken hör ju att jag också tittar, men lägger inte ner mer i det...

    Det hela bottnar ju som tidigare sagts i dålig självkänsla. Jag har sedan tidigare jättedåligt självförtroende när det gäller mitt utseende. Även om jag får mycket komplimanger från kända och okända så hjälper det lixom inte. Det sitter i huvudet och det måste man "träna" bort på något sätt.. Det tar tid och för min del har det blivit lite bättre..
    Det beror också på hur mycket bekräftelse man får i förhållandet.

  • Luka

    Till Decemberbrud: Jo allt beror ju på ens egna dåliga självförtroende. Ja får mycke bekräftelse av min karl å han säger att ja e snygg å sexig å så men eftersom ja inte själv tycker de (inte ofta iaf) så tar ja liksom inte åt mig. Men de e ju de man måste lära sig att göra. Å de e de som e jobbigt. Men de e just de att de e bara jobbigt när ja ser att han kollar på nån annan. Ser ja de inte så bryr ja mej ju inte. Ja tror säkert att han tittar mer på andra när inte ja e me men de bekommer mig inte utan de e just när ja själv ser de. Konstigt! Vi får jobba me de! När ja egentligen tänker efter så låter de ju skitlöjligt de ja säger, men de e jobbigt när man kommer i situationen å man känner som ja gör.

  • Apelsinen

    Jag tror att det är en typiskt manlig grej att spana in andra tjejer. Man får inte ta det så allvarligt och göra en så stor grej av det.

  • Lina2004

    Man mår inte bättre än man känner sig. Du måste försöka lära dig att tycka att du är BÄST! :) Det krävs träning mentalt för detta. Lär dig ta emot en komplimang från din kille - det är sexigt med den självsäkerheten, istället för att mumla något om att du inte håller med. Tvinga dig själv le, se in i hans ögon och säg TACK som att du självklart är värd den komplimangen - för det är du. Han tycker säkerligen att du är världens underbaraste eftersom du ju är hans.

    Det kommer ALLTID finnas tjejer som är vackrare, charmigare, mer framgångsrika etc än en själv. Men varför ska man bry sig om det? Samma sak gäller ju för killarna! De kan lika gärna tänka att "oj, där går en lång muskulös sexpack som har höjdarjobbet med snyggaste bilen".

    Men lev i det du har istället för att oroa dig för vad du inte har. :) Lycka till!

  • Piglet

    Visst är det en typisk manlig grej att spana in tjejer... Lika mycket som det är en kvinnlig grej att spana in killar!
    När du, Luka, tittar/spanar in en annan kille så är det väl bara just det du gör?!? Du menar väl inget "mer" med det?! Och det gör säkert inte din kille heller! Om du inte brukar "kolla in" andra så pröva nångång!!! Jag lovar att en oskyldig flirt kan höja självförtroendet rejält!!!

    Både jag och min blivande kollar in andra ganska ofta och det betyder abslolut inget annat än att vi just KOLLAR! Jag kan t.ex. se en snygging och tänka åhh, läckerbit! Men sen vet jag att den största läckerbiten är min sambo i slutändan! Och eftersom han också valt mig så är min förhoppning att han resonerar på samma sätt!!!

    Din kille tycker garanterat att du världens bästa/sötaste/gulligaste/läckraste tjej som finns, så det måste du också lära dig att tycka!!! Lycka till!!!

  • Fru Kirta

    Luka, det låter som du måste jobba med ditt självförtroende. Jag var likadan i mitt gamla förhållande ungefär 10 sedan så jag vet hur det är att få hjärnspöken om lite allt möjligt. Det var en mycket jobbig tid både för mig och för min dåvarande pojkvän. För mig handlade det om en mognadsprocess. Jag var osäkrare på mitt utseende och kände mig utanför i lite alla möjliga kretsar och det gjorde bara situationen värre. Jag tänkte "varför skulle jag duga, han hittar säkert snart nån som han gillar bättre". Förhållandet tog ju så småningom slut eftersom han var otrogen. Jag ska inte börja spekulera i vad det berodde på, men jag kan säga så här: försök att jobba bort denna delen av din personlighet, eftersom det kan i långa loppet kosta dig ditt förhållande. Ingen vill bli misstänkt för något de inte har gjort, så om det verkligen bara handlar om att din kille tittar i en riktning där det finns andra tjejer och du blir misstänksam och arg på honom, så kan det hända att han tröttnar i längden.

    Nu är jag gift med en jättefin kille, vi har båda egna kompisar och det finns inte plats för misstänksamhet och svartsjuka. Man ska lita på varandra för att förhållandet ska fungera som det ska.

Svar på tråden Svartsjuk å osäker (långt å förvirrat)