• Vänersborgs Pia

    Kondylom...

    Ja då har man fått veta att man har det *suck*
    Någon som har erfarenhet av detta?
    Om man inte behandlar vårtorna hur lång tid tar det innan dom försvinner?
    Har läst att om man använder medel så kan man om man har riktigt otur få kroniska smärtor o skit...
    Vill helst klara mig utan medel....

    Hur vanlig är denna sjukdomen egentligen?

  • Svar på tråden Kondylom...
  • Oliven

    Hm, jag tror inte att de försvinner om man inte behandlar. Men jag vet ju inte...
    Sambon använde nån salva i två veckor.
    Sen var de borta och han har inte haft besvär sen dess. Det var 2 år sen.
    Hoppas att det går bra för dig!

    Annars kanske du blir klokare av denna sida
    netdoktor.passagen.se/sjukdomar/fakta/kondylom.shtml

  • Lina2004

    Men man använder inte medel på vårtorna. Vad jag förstår så fryser man eller bränner man bort dem. Killar använder ju salvor...

  • Vänersborgs Pia

    Jo det finns salvor för tjejer också...
    Man ska använda detta i första hand innan man gör nått annat åt det....

    MEN!!
    Kan det ge kroniska smärtor?

  • Lina2004

    Ingen aning. Har inte hört det. Ring en gynekolog och fråga. De måste ju alltid svara ärligt. Jag har ett par kompisar som haft kondylom och de har inga problem alls efter behandling. Men de har frusit bort sina.

    Jag hade varit GLAD om jag vore du. Kondylom blir du av med. Herpes hade du fått dras med hela livet och hur trevligt kan det vara att ha herpesblåsor i underlivet. :(

    JÄTTEVANLIG sjukdom. Min gynekolog sa att 75% av alla tjejer har kondylomvirus, men det ger inte symptom hos alla så kroppen bekämpar det ibland utan att man vet om det.

  • pasadena

    Trådstartaren!

    Har inga egna erfarenheter, men sambon har tampats med det här i ca 2 år. Och visst, det kanske inte är lika illa som herpes och andra könssjukdomar, men jag kan säga att den är INTE enklare på något sätt!

    Vårtorna vägrar ge sig, han använder medicinen enligt föreskrifterna 3 dagar/vecka och de går inte bort! Det blir bara mer och mer och ser inte alls trevligt ut. Han har provat salvan men det blev nästan bara värre.
    Detta är individuellt, men ta inte så lätt på det här, strunta inte i att använda medicinen! Du kan ha den oturen att det inte ger sig. Hade inte min sambo haft medicinen vet jag inte hur det hade sett ut idag. Tyvärr så har den endast verkat bromsande (till viss del) för hans del, och läkaren vägrade att frysa/bränna bort eftersom han hade för mycket.
    Senaste gången han var på besök sa läkaren : "kör kuren 6-7 ggr till så ska du se att de försvinner, jag KAN det här, har sett det så många gånger".
    B***s*it säger jag bara. Han/vi har hållt på med kuren i över 10 ggr nu och det vill inte ge sig!

    Som svar på din fråga om medicinen kan ge kroniska smärtor: sambon har inga ialla fall, han/vi lider snarare mer av dessa vårtor som vägrar ge sig än något annat.
    Mitt råd är att fortare än kvickt försöka få bukt med dem. Väntar du på att de ska försvinna själv gör du ett misstag, för det försvinner inte - de blir bara fler och fler!

    Lycka till!

  • Vänersborgs Pia

    Pasadena.

    Hur är det med sexfronten?
    Hur långt efter behandlingen kan man ha sex?
    Dom på ungdomshälsan skrev ut nån slags salva till mig som jag skulle lägga på,
    Detta skulle jag göra i högst 2 veckor hon sa att det va ändå så länge medicinen räckte sedan fick man göra annat åt det....

  • Lina2004

    Pasadena,

    Det låter som att din kille haft oturen och fått ett kondylomvirus som är mycket aggressivt. Jag tror inte att det är det vanligaste att det är så svårbehandlat - jag har inte hört talas om det innan.

    Min pojkvän fick kondylom och smörjde sig med salva och blev av med det på 3 dagar, men behandlingen pågick under ca 3 veckor då vi inte skulle ha sex.

    Sen sa läkaren att man kan ha sex med kondom i 6 månader efter det för att vara "säker" på att allt gått bort. Men min gynekolog här i Stockholm sa att man inte behöver det i en fast parrelation. Kondylomet ger sig till slut och det är inget att hänga upp sig på om man inte har symptom.

    Min kille har inte haft några som helst biverkningar av salvan och har inga negativa upplevelser direkt, annat än upptäcka att han hade kondylom. :)

    Kondylom är bara vårtor. Det är ingen "sjukdom" som jag ser det. Det är vanliga vårtor som sätter sig på könsorganet. Inte trevlig, men ingen katastrof.

  • pasadena

    Vänersborgs Pia

    Sexfronten funkar hyfsat, vi använder kondom. Vi har aldrig haft sex utan, eftersom han hade kondylom när vi träffades. Jättetråkigt eftersom man inte kan ha spontan sex med sin partner och inte ens kan fundera på barn förrän detta h****te är över. Ursäkta uttrycket men det är verkligen det jäkligaste jag varit med om, ändå är det inte jag som är drabbad..

    Vi har sex mellan varven, alltså de dagar som han inte har medicinen på. det stramar och gör lite ont när man penslat och området blir mer ömtåligt.

    Prova du med salvan först, den kanske hjälper dig. Den var jättedyr har jag för mig så jag hoppas att de försvinner efter det.
    Jag har som sagt ingen egen erfarenhet av detta och vet alltså inte hur den ter sig på kvinnor. Sitter de innanför alltså uppe i slidan eller utanpå?
    Om de sitter "utanför" så kanske de kan bränna bort dem på en gång?

  • Vänersborgs Pia

    pasadena

    Låter inte alls skoj.... Men tänk på att även om han nu skulle bli frisk så kan viruset fortfarande finnas i kroppen.... Han kan ha kvar det i flera år fastän vårtorna är borta... Kanske t.o.m livet ut tyvärr.... Så även om han blir av med vårtorna och ni vill ha sex utan kondom får du räkna med att chansen att du ska få det är väldigt stor.....

    Mitt sitter typ på dom inre blygläpparna så är ett tufft område att behandla eftersom området är svårt att få helt torrt....

    Ska testa salvan har varit och köpt den nu...

  • pasadena

    Vänersborgs Pia

    Ja vi är medvetna om det. Min gynekolog sa ioch för sig att vi kan ha sex när det inte finns några vårtor och hans läkare sa samma sak. Men man ska vara medveten om att det kan komma tillbaka.
    Det är det jag menar med att kondylom inte är mindre jobbig könssjukdom än någon annan.
    Hoppas det går bra med din medicinering. Var glad att det sitter på utsidan, hade varit värre och mer svårbehandlat om du haft det inne i slidan.
    Hoppas det försvinner fortast möjligt!

  • amiore

    Hej tjejer!

    Vill bara tillägga att kondylom inte alltid behöver vara lika aggressivt som det pasadenas kille råkat ut för! Har själv haft det för några år sedan - när jag ganska nyligt träffat min nuvarande dessutom, men blev troligtvis smittad av ett ex som jag strulade med innan jag och min blivande blev tillsammans..

    Hur som helst: jag fick vårtor på blygdläppar, lite "längre ner i grenen/ljumskarna" samt tydligen även några "inuti". Dock inte många. Min gynekolog sa att i mitt landsting gör man ingenting mot kondylom, då det ändå skulle försvinna av sig själv efter ett tag. De gjorde vårtorna också - försvann alltså. Sedan kom de dock tillbaka kanske två omgångar innan de försvann helt och aldrig kom tillbaka. Helt över var det kanske drygt ett år efter det bröt ut. Jag och min sambo hade sex utan kondom i början då jag åt p-piller, men hos honom har vårtorna aldrig brutit ut.

    Så kan det också vara! Hoppas att det löser sig för dig Vänerborgs-Pia! Oroa dig inte för mycket, min gynekolog var jättelugn och sa att I DE ALLRA FLESTA FALL (!!!)blir det inga problem och går över efter ett tag av sig själv. Det kan dock dröja upp till ett år innan det är HELT borta.
    Hoppas att det löser sig även för dig/er Pasadena - det låter jättejobbigt som du/ni har det!

    Hälsn.//ami

  • amiore

    Gick just in och läste en tidigare tråd om kondylom - där hade Lina2004 svarat även där och det var jättetydligt och bra tycker jag!

  • vattuman

    Hej! Jag vet inte om min sambo har kondylom eller Herpes. Min sambos läkare trodde det var herpes när han var dit och han tog blodprov men vi fick svar att han inte hade det men att provet kan ha tagits för tidigt så han ska ta ett nytt. Han har aldrig haft nå blåsor,han fick medecin och salva men det hjälpte honom bara lite grann. Han har små sår som dyker upp hela tiden kan det vara kondylom han har? Det här känns jättejobbigt och vi har inte kunnat älskat på länge, jag själv har inga symptom alls. Min sambo och jag bråka idag bara för att jag vela att han skulle ringa vårdcentralen och få komma dit igen men han skäms så,vad ska jag göra för att få honom att söka hjälp?

  • Lina2004

    Kondylom är verkligen inte som de andra könssjukdomarna! Pasadena har en extremt ovanlig situation, där hennes pojkvän reagerat väldigt starkt på ett virus. Ta inte det som måttstock

    Klamydia kan du bli steril av, det kan du inte av Kondylom.

    Herpes försvinner aldrig och ska vara fruktansvärt obehagligt. Kondylom försvinner och är mindre obehagligt.

    Klamydia ger inga symptom. Det ger Kondylom i de allra flesta fall, men om man inte får veta det så är ingen skada skedd. Det är bara vårtor, och det förstör inte ens könsorgan. Man kan till och med bli/vara gravid när man har kondylom utan att det påverkar något.

    Det är precis som med vårtor på tårna och fingrarna. En del blir smittade - andra inte. Vårtorna försvinner tids nog.

  • Vänersborgs Pia

    Hur funkar det när man ska ha barn sedan då? Blir barnet smittat när man föder?

    *VATTUMAN* Jadu jag har ingen aning faktiskt.... Men han borde gå tycker jag, är väl inget att skämmas för säkert några stycken som har gått innan honom...
    Och så kan det väl vara skönt o veta vad det är med...

  • Lina2004

    Vänersborgs Pia,
    Nej, det ska inte skada barnaet och jag har för mig att det inte heller smittas till barnet.

    Vattuman,
    Jag tycker det låter som herpes, eftersom Kondylom inte ger sår - det ger vårtor. Har han ont och det är blåsor så är det nog Herpes.

    Stackars er, det låter som en jättejobbig situation. Men han måste ta ansvar för er bådas skull, annars får han ha inplastat sex för alltid! Det är hemskt att gå och oroa sig, så jag hoppas han tar mod till sig och testar sig igen snart.

  • Vänersborgs Pia

    Kondylom smittar framför allt vid sexuell kontakt.

    I sällsynta fall kan det dock, både hos barn och vuxna, förekomma indirekt smitta, till exempel efter det att man använt en förorenad handduk, liksom barn kan smittas under förlossningen.

  • Lina2004

    Om de smittas under förlossningen är det ändå inget de kommer att ha i könsmogen ålder. Immunförsvaret tar hand om kondylom och det är ingen fara.

    :)

  • safety

    Jag brände bort mina vårtor för ganska många år sedan. Det var ingen behaglig upplevelse, men jag har inte haft några problem sedan dess. Hade iofs bara några stycken och inga inuti.

    Tänk dock på att om man haft kondylom så kan man få cellförändringar på livmodertappen så man ska inte skippa cellproverna som erbjuds alla kvinnor över 23 vart tredje år.

  • vattuman

    Hejsan! Nu har min sambo testat sig igen så då får vi se om han har det eller inte. Förra gången hade han det inte. Jag undrar över en sak kan han få små sår av för trång förhud???? Kan han ha herpes fast han inte har några blåsor? Han får sår direkt,ser nästan ut som ett skavsår som är väldigt litet. Vi får väl ha samlag med kondom nu och se om han klarar det.

Svar på tråden Kondylom...