• Ellte

    Vad gör man i Linköping?

    Häj!

    Jag ska tillbringa hela dagen imorgon ensam i Linköping (medan min make fotar ett brudpars förberedelser ;)) och vet inte vad jag ska hitta på. Nån som har något bra förslag? Jag har inte tillgång till bil så Jonas släpper av mig nånstans...och hämtar mig på eftermiddagen.

    Är affärerna öppna imorgon (Pingstafton :() så är jag en shoppingräv av rang ...

    Finns det kanske nån speciellt att titta på? Var? Hur hittar jag? ;) :D

    Skulle vara skoj med några tips från nån som känner staden bättre!

    Tack!

    // Linda

  • Svar på tråden Vad gör man i Linköping?
  • Poison

    Jag är inte så hundra på att butikerna i stan är öppna.. faktiskt inte alls säker. Däremot vet jag nästan säkert att butikerna i Tornby (vid IKEA) är öppna. Finns ett litet inomhusköpcenter, Ikea, OnOff, Biltema... Kanske inte jättekul en hel dag, och lite knöligt att ta sig in till centrum (går iofs en buss), men jag är ganska säker på att det är löppet om du är på shoppinghumör.

  • Electric Lady

    Det finns inte ett s k i t i Lkpg, jordens sämsta stad. Fly därifrån till Stockholm så fort som möjligt, det gjorde jag.

    Hela ställe andas ångest och alla människor är sura och knäppa i huvet.

    Det enda någotsånär vettiga i den stan är Kebabbaren som ligger bakom Stora Hotellet, som ligger på Stora Torget. Men den kommer bäst till sin rätt när man ligger och spyr på dess toalett och sen delar en kebabtallrik mitt i natten, tror jag. Så är du bara där över dan missar du det.

  • Ellte

    Låter ju skoj EL ;) Tack för tipset! Jag hade gärna åkt till Sthlm men...det skulle väl om jag förstått saken rätt ta fyra timmar t&r...och det är jag inte heller så sugen på ;)

  • Electric Lady

    Med bil, ja. Med x2000 tar det typ 1 h 20 min till Stockholm.

    Fortsätter spy galla över denna stad: Lkpg måste vara Sveriges lägsta stad. Nästan inga hus över 3 våningar! Hur fult är det? Och alla är så otroligt småsura. Linköping är som ett rum där väggarna kryper mot en. Allt är halvpatetiskt och halvdant. En låtsasstad. Hoppas att jag aldrig behöver sätta min fot där igen.

    Affärerna är garanterat öppna i morgon. Det kan mycket väl vara långlördag - öppet till 17 istället för till 14. Och sen har de et vidrigt lejon med breda höfter som går och delar ut klubbor. Lejonet kommer från city-föreningen, som är fascister.

    Det finns en konsthall vid stora torget, Passagen heter den. Gubben som jobbar där heter Christer och är kul. Dit kan du gå. Gratis är det också.

  • Ellte

    *gapskrattar* Det kanske är bäst att jag låser in mig i lägenheten tills det är dags att gå på bröllop på kvällen ;)

  • eja

    I Gamla Linköping finns det mysiga trädgårdar och en chokladbod. I stan kan man strosa längs Stångån, äta glass på Bosses och glo i affärer.
    www.linkoping.se/InformationOm/Kultur_Fritid/index.htm
    www.ostgotatrafiken.se/

    En del av charmen med Linköping jämfört med en del andra städer i detta land är att husen är ganska låga, så solen når faktiskt ner till marken och lyser upp tillvaron för alla trevliga Linköpingsbor. :)

  • lisamagnus

    Jag kan säga att jag trivs alldeles utmärkt i Linköping. Jag skulle välja att bli avsläppt inne i centrum. Det kanske inte finns de allra roligaste affärerna, men tillräckligt. Du får inte missa Bosses glassbar. Det är bara att fråga någon var det ligger.

  • Electric Lady

    Bosses glassbar är en illusion. Folk låtsas att den är nåt att ha för att ha något att tro på. Men det är svårt att ignorera den äckliga lukten av intorkad gammal glass som står ut på gatan... Och glassen smakar noll också. Karamellos glass är godare.

    Att solen lyser upp är inte sant, eftersom liknöping ligger mit inne i landet där molntäcket ligger som mjölkvitast och tjockast. Det är lätt mulet i en månad i sträck i linköping.

  • Electric Lady

    Glömde en positiv grej, det finns en MC-klubb som driver svartklubb i industriområdet bakom stationen, där kan det vara rätt tungt svineri, kul.

  • Mandelmassan

    jag tycker man får salmonella av bosse-glassarna.

Svar på tråden Vad gör man i Linköping?