• Valkyria

Nu har jag fått nog!

Ja, nu har jag fått nog och för första gången sen jag var 14 år ska jag prova att leva utan p-piller.

Jag har mått så jävla dåligt och testat så många olika sorters p-piller utan att hitta rätt. Alltid var det något som strulade, och sexlust, det har jag inte haft på år.

Så nu har jag slutat, idag faktiskt och så får vi se om det hjälper.

Mitt förhållande håller för mycket men det sliter på oss att jag aldrig kan njuta eller vilja ha sex.

Jag har varit hos flera gynekologer och barnmorskor och provat alla p-piller som "ska" fungera på dom som även brukar få alla biverkningar men icke.

Det känns som om jag har varit en testdocka för deras p-piller, till lidande för mig och min pojkvän.
    Ingen har nämt för mig att dom svårigheterna jag har upplevt har varit direkt kopplat till p-pillerna och har bara viftat bort mina farhågor och frågor och hela tiden propagerat för hur bra p-piller är.

Men nu får det vara nog! Min kropp tål uppenbarligen inte att jag sätter i mig sådana hormoner.

Hur länge tar det innan hormonerna och det lämnar kroppen efter att man slutat?

Vi tänkte använda kondom, vilka är bra?
    Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter med kondom men nu ser jag ingen utväg.
    Hellre sex med kondom än inget sex iallafall.

• Svar på tråden Nu har jag fått nog!
  • Jennie med ie

Prova er fram tycker jag. Alla godkända kondomer på marknaden är bra vad gäller säkerhet, sen är det olika vilka man själv gillar bäst. Gå in på rfsu:s hemsida och kolla och läs om kondomer, jag tror där bl a står vilka som har störst resp minst omkrets osv..

Själv vägrar jag mer hormoner, trivs inte med kondom och använder pessar. Funkar utmärkt för oss.

Lycka till!

• DramaQueen

Har du testat kopparspiral? Jag funderar själv på att kolla upp det. Kodom och pessar är så meckigt och förstör spontaniteten tycker jag.

• *Juniphé*

Vi kör helt utan preventivmedel och kondomer. Gubben får "dra ut" när det är dags :D

Inga problem alls! Och hur säkert som helst. Någon gång har vi köpt kondomer, men det är inte lika skönt med en sån och då oroar man sig för att den ska spricka osv.

Lycka till!

• AALF

*Juniphé*

Blev en aning fundersam. Ni oroar er för att kondomen ska spricka när ni använder det, men inte när ni har avbrutet samlag ("gubben får dra ut när det är dags")..... jag skulle inte vilja påstå att den metoden är särskillt säker heller. Men som du säger, den fungerar för er, tillsvidare........

• Jisan

Dra ut metoden funkar för oss oxå

• Jennie med ie

Risken att kondomen spricker och leder til graviditet ifall man hanterar den rätt är betydligt mindre än att ett avbrutet s*mlag får oönskade följder. Vore en graviditet inte en katastrof utan barnet blir välkommet ändå kan brandmansvarianten vara helt OK, men är det av stor vikt att inte bli gravid är det inte nån bra metod.

• Stilig Amelia

Jag "tål" inte heller p-piller! Men hittills har vi (skäms litet) kört avbrutet, iallafall en del av tiden. Jag tycker att det är en sån otrolig skillnad i känsla "au naturelle" men ibland vill vi hålla på länge och litet "okontrollerat" och då "åker kondomen på". Spiral är det flera kompisar som pratat om och det låter faktiskt som nåt at kolla upp. För visst har raketen gått några gånger...
    Vi är ju som kaniner ibland... *rodnar*

• tokfjant

Vi är storkonsumenter av kondomer och gillar dom skarpt! Jag mår pyton av piller och vägrar efter att ha testat i två veckor.

Några är sämre än andra... Den billiga 17006 går sönder jätelätt, iallafall om man sätter den på en ganska tjock "grejj". Okeido har aldrig gått sönder på ca 1000 (!) gånger!

Välkommen till gummilandet och lycka till!

• Carmencita

Jag beställde ett storpack kondomer av blandade sorter från RFSU:s internetshop när jag slutade med pillren. Det initiativet uppskattades av min blivande som blev impad av det stora antalet gummin jag köpt (tror det var 100 st), det gäller ju att ladda upp I a f var det bra att det var blandade sorter, för nu har vi testat lite olika, och hittat våra favoriter...

• IdaE

För min syster tog det ca 3 veckor innan hon var med barn när de använde metoden avbrutet samlag! Han är 7 år idag och har precis börjat skolan

Svar på tråden Nu har jag fått nog!