• Forsfors

vart går gränsen, om otrohet

hej, det kanske redan finns någon sån här tråd, men jag är ändå lite nyfiken, det är ju en så svår fråga...

Vart anser ni gränsen för otrohet går?

Själv tycker jag att det kan variera beroende på vad man har för avsikter med det som görs, vid puss eller kyss beroende på vad som avses och hur man gör det, vilken situationen är etc

exempel: min sambo är ju inte otrogen om han spelar med i en pjäs och kysser någon på scenen, men gör han det på krogen så är han det, han är inte otrogen om han pussar en kompis av glädje för att ha vunnit på triss, men om han gör det i biomörkret och så vidare.

Skulle vara intressant att se vad andra tycker.

• Svar på tråden vart går gränsen, om otrohet
  • Dea

För att göra det enkelt för mig så definierar just jag otrohet som 'sex med nån annan' (än sin partner), (och sig själv), (om man har en partner).

Säger jag 'han var otogen' så menar jag att intima organ var inblandade...

Men det är klart att jag inte gillar om han skulle hångla med nån annan! Det är för mig tendens till otrohet, eller otrohet light. Förlåtligt, men inte bra.

• Johanna = en lat kock

jag håler med dej om att det beror väldigt mkt på tillfälle och hur...

bara en sån sak som att duscha tillsammans med andra är ngt som verkligen beror på tillfälle och plats...

• Texas

Det är nog svårt att dra några exakta gränser. Jag tycker nödvändigtvis inte att det alltid bör vara "intima organ" inblandade. Det beror mycket på omstädigheterna och tillfällena som spelar in, det kan vara smekningar, det kan vara att bara sova ihop och ligga och krama varandra hela natten om man redan blivit kär i någon annan. Det kan handla om att anförtro sig om känsliga och intima saker. Jag vill att jag och min man ska kunna vara ärliga mot varandra, vara varandras bästa vänner. Om han skulle sluta prata känslor och viktiga saker med mig och börja ty sig till någon annan kvinna i dessa frågor skulle jag ej bli glad.

• Dea

För mig kan känslor aldrig nånsin vara otrohet, bara handlingar.

• Dea

Det är säkert känslorna man blir sotis på, men allt som gör en svartsjuk är inte otrohet.

Att vara otrogen är att bryta mot en regel. Och reglerna ska helst vara samma.

Det är ju ingen konst att vara trogen om man aldrig har lust med nåt annat, att vara trogen fast man blivit frestad, det är verklig trohet.

• Meddelande borttaget
  • Guldfisken

Jag håller med Dea att bara tankar och känslor inte kan vara otrogen. Man kan ju faktiskt inte hjälpa om man skulle attraheras av/bli kär i någon annan än sin partner. Det är ju vad man gör med dessa känslor och tankar som är det avgörande (att man kanske inte borde vara i ett förhållande om man fallit för någon annan är visserligen en sak, men inte otrohet). För mig går gränsen för otrohet vid en kyss (som inte skett i "legitima" situationer som en pjäs etc) men kan även få vis tafsande/smekande där syftet är tydligt sexuellt.

• Guldfisken

Hur blev "gå vid" "få vis" ???

• Nils

Nin man är inte "skådis" tur det! för jag hade inte acepterat pussar/kyssar smek/tafsande.

• Miniängeln

Jag har pussat och kysst andra flickor och pojkar (mest flickor) när han har varit närvarande på samma fest/disco.

Han få gärna också pussa/kyssa andra när jag är med och har "koll". För då är vi båda medvetna om vad som händer och man kan ta partnern åt sidan och berätta om man inte tyckte nåt var okej. (Typ: Hörru, du gick över gränsen där..)

(sidospår)
    Nu tillbaka till spåret:

Otrohet för mig är om man kysser någon man har känslor för/är attraherad av.
    Om man smeker någon på de s*xuella områdena.
    Om man hånglar grovt.
    Om man har s*x.

Sen är det gradvis vad kan förlåta. S*x är svårare att förlåta än hångel t.ex.

Svar på tråden vart går gränsen, om otrohet