• Forsfors

vart går gränsen, om otrohet

hej, det kanske redan finns någon sån här tråd, men jag är ändå lite nyfiken, det är ju en så svår fråga...

Vart anser ni gränsen för otrohet går?

Själv tycker jag att det kan variera beroende på vad man har för avsikter med det som görs, vid puss eller kyss beroende på vad som avses och hur man gör det, vilken situationen är etc

exempel: min sambo är ju inte otrogen om han spelar med i en pjäs och kysser någon på scenen, men gör han det på krogen så är han det, han är inte otrogen om han pussar en kompis av glädje för att ha vunnit på triss, men om han gör det i biomörkret och så vidare.

Skulle vara intressant att se vad andra tycker.

• Svar på tråden vart går gränsen, om otrohet
  • <:3 )~~~~

Xite

Då kan jag tänka mig att du sårat många människor i din väg.. som inte delat din mening.

Varför ta det osäkra före det säkra i det här fallet?

• Xite

Så du kan inte tänka det att det även kan vara tvärtom?
    - Att en person som anser sig fri att göra de den vill, blir sårad av att INTE fått göra det?

Alla människor är fria att göra vad de vill med sitt liv och sin kropp. Det måste vara grundförutsättningen. Vill man ha på annat sätt bör man diskutera det.
    Det finns MASSOR av fall där en person har uppfattat en relation som fast och monogam, medan en annan part inte uppfattat det så.

Vill man vara säker, så pratar man.
    I annat fall så har man ingenting att bli arg på eller förlåta heller.

• Fru ström 21/8 -04

Min m2b kysste en annan tjej !
    Tycker det va att vara otrogen då var det jobbigt fast det va ju en fylle grej känns som det skulle lika gärna kunnat va jag just som vi hade det då, kärlek är inte bra jämt det är väl i nöd och lust så vi hade en liten svaka inget jobb hade killen och det var som vi stod och stampa och då hände det , efter det har vi blivit så mycket bättre som par att jag tycker att det var bra att det hände, bara för att se att ojdå kanske måste göra nåt för att förbättra det hela ,eftersom vi stod still så hände det inget iförhållandet,Det var som ett rop på hjälp nästan det var typ därför han gjorde det så jag skulle reagera . det var för två år sedan det hände har varit ilag 5år och 7 månader. och vi litar stenhårt på varandra och har det bättre än någonsin .
    Så nu tycker jag att EN kyss kan va nåt annat än otrohet man vet ju inte förän man pratat igenom det hela och får sörja och fråga min kille VARFÖR !! lät mej få reagera hursom helst men han släppte mej aldrig men jag fick va arg m.m för det var skit jobbigt men bara vi kom igenom allt så var det som vi mognade och nu vet vi hur vi ska få det att funka,vi känner varanda bättre nu än då vi har ju växt iförhållandet vi blev i lag när vi va 19 år och nu 25 år det känns så himla skönt att vi har kommit så långt att vi kan säga i nöd och lust för det är ju verkligen det det är vem vet det kanske händer igen men oftast kan det bero på nåt annat än att kärleken är slut ,så ge inte upp det kan vara som i våran sitts .
    Jag är så glad att jag inte kastade bort vårt förhållande på en liten kyss och att jag vet att vi klarar av när det är lite tufft ,för det kommer inte alltid vara en dans på rosor så då är det skönt att man vet hur man kan hantera problem som kan dyka upp.
    Han är det bästa jag har och min bästa vän och jag hans och vi har aldrig kännt så trygga i vår relation som nu.
    Som sagt det beror på vad det är för situation förhållandet är i varför det händer då kan jag ev. av göra om det är otrohet eller inte .
    Blev lite långt :) .
    Kramizar från mej ha det gott :)

• EmmaPemma

tycker det är helt upp till varje par att själva avgöra. Jag har aldrig behövt ta upp det med min partner (och han har inte tagit upp det med mig heller ). Jag antar att vi redan känner av varandra om vad som är okej och att vi tycker rätt lika.

Personligen tycker jag att det är okej om min partner kramar tjejkompisar när de träffas och även en puss på kinden. Ibland kan även en puss på munnen "kännas" helt okej.
    Detta förutsatt att han inte har några känslor för tjejen. Om han skulle ha känslor för en annan tjej är det, för mig, otrohet även om han inte rör henne.
    Att däremot vara attraherad av andra tror jag är ofrånkomligt (det är enligt mig INTE samma sak som att ha äkta känslor för någon).
    Att ha s*x i någon form tycker jag är att gå för långt (även om det inte är känslor inblandade).
    Om min partner skulle ha s*x med ngn annan skulle jag se det som otrohet oavsett orsak.

• Fru ström 21/8 -04

Sex är otrohet för mej HELTKLART !! men en kyss det är en annan sak tycker jag men då vill jag ju veta varför han gjorde det m.m för att se om det är värt att fortsätta eller inte .
    Om han hade haft sex vet jag inte om vi hade varit tillsammans eller inte kanske man kan lösa sånna problem oxå det vet jag inte förrän det ev skulle hända svårt att säga . Men sex är helt klart otrohet för mej .
    Kramiz :)

• Juvelia

ja jag skulle inte göra slut om han kysste nån annan, men bli mycket ledsen, och även känna att jag duger inte längre, han vill nog ha slut osv.

xite, jag tycker inte att alla är fria att göra vad man vill med sin kropp om man har ett fast förhållande, då SKA man vara trogen, annars har man ju den andra bara som " ok du duger tills jag träffar nån bättre ".
    Älskar man varann då vill man väl inte göra nåt med nån annan bara för att det är ett fritt land, typ

• Xite

Juvelia...

nu är ju inte alla lika fasta i den övertygelsen som du.

"Vi föds alla fria", "döm ingen innan du gått en mil i hans skor" och "herrens vägar äro outgrundliga"

Vi är alla olika. Så olika att vi måste kommunicera med varandra. Inte tro, inte anta och inte gissa.
    VETA - för att vi tagit reda på.

• Juvelia

jamen xite, nu undrar ju jag, skulle du tycka att det var ok att din kille/man var otrogen ? bara rycka på axlarna o säga jaja, presis som om han berättat att han råkat spilla ketchup på skjortan eller nåt ?
    jag räknar inte min blivande som fri, utan som MIN. skulle han vilja vara fri, då måste han ju göra slut först isåfall.
    Och han tycker på exakt samma sätt som jag att otrohet är helt fel.

• Happy me

Ja du Xite, rationellt tänkande... Det är väl det dina tankar verkar vara. Kan förstå hur du menar rent logiskt men hjärtat följer inte logiska vägar, det har en egen väg. Därför kan man likväl hävda att respekten för andras känslor måste väga tyngre än den egna lusten, vilket innebär att den fysiska beröringen inte bör ske INNAN en dialog har förts med den som man har en relation till.

Den psykiska otroheten tror inte jag heller på eftersom jag är övertygad om att attraktion kan uppkomma både här och var genom livet. Det är genom att respektera valet av mig som den enda relationen min m2b kan visa mig kärlek i stället för att låta en tillfällig lustkänsla gå längre och därmed såra mig.

• Xite

Jag och mina respektive pratar om sådana saker, vi ANTAR inte bara.

Och just det här ägandetänkandet är för mig helt främmande. Man kan inte äga en annan individ.
    Jag är tillsammans med människor av kärlek. För mig är kärlek att vilja den andra partens bästa. Det innebär inte att vingklippa.

Svar på tråden vart går gränsen, om otrohet