• Bröllopstokiig

Mellannamn i signatur eller ej??

Jag skall gifta mig i oktober och har börjat fundera på hur jag skall göra med efternamn och mellannamn. Jag kommer ta min blivande makes efternamn, men funderar på att ta mitt nuvarande efternamn till mellannamn. Jag har dock inte riktigt fått klart för mig i vilka situationer det är bra resp. dåligt (joggigt) att ha med det namnet. Antar att hela namnet står i t ex pass och bankpapper, måste man då mellannamnet ingå i signaturen eller ej? Jag vill helst slippa ha med mellannamnet i de situationerna då mitt namn skulle bli väldigt långt, dock vill jag har kvar min koppling till min familj namnledes.

Är det någon som vet hur det fungerar med mellannamn? Eller vart man kan vända sig för att få svar på min fundering är jag mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Vänligen
    / okt_brud

• Svar på tråden Mellannamn i signatur eller ej??
  • Lilla Karin

Det där med hur man skriver signaturen är väldigt sant att det inte spelar någon roll. Känner till en kille som har * o som signatur som han ritar. Och han heter inte stjärna cirkel!

• Lady A

Hej igen!

okt_brud: Tack för lyckönskningarna, kommer nog inte att bli bröllop förrän nästa höst!

brud2005-05: Angående din fråga om man redan har 2 efternamn...
    Tja, hemma hos oss pågår livliga förhandlingar om detta! Min pojkvän vill att jag bara ska ha hans, med motiveringen att vi är en egen familj med samma efternamn och att det är lite som en gåva till mig!! Tja, vet inte om jag riktigt ser det som en gåva?!
    Han kan dock även tänka sig (på senare tid!) att jag behåller mitt ena (efternamnet inte mellannamnet).
    Mellannamnet lades till när jag var 17-18 år så jag känner inte jättemycket för det ändå.
    Hur tänker ni göra?

• kluven

dessa namndiskussioner... Jag hade när jag väste upp (till 18års ålder) både ett mellannamn och efternamn, de stod båda i passet o dyl men jag skrev alltid endast efternamnet, även i passet, leget, banken etc. Som jag har förstått det fungerar det likadant idag, mellannamnet behöver du bara använda om du vill. Jag tänker oxå behålla mitt som mellannamn men bara använde det i jobbet. Lycka till med valet

• Citronella

Jag gifte mig för snart 2 år sedan och valde att ha mitt eget e-namn som mellannamn. Har prövat att bara använda det nya efternamnet men det funkar inte för mig, jag får en verklig id-kris! Så jag använder båda namnen även om det blir långt, men på tex kontoslips rafsar jag ner *S.K Hed*.

Dessvärre råder stor okunnighet. På BB blev vårt barn kallat *Flickebarnet Karlsson* innan jag påpekade att _jag_ heter Karlsson _Hed_ och flickan bara Hed. Flera vänner skriver till vår dotter som *Emelie Karlsson Hed* men som sagt heter hon ju bara Hed.
    Jag har även fått heta Sara Hed Karlsson på tex biblioteket men trots viss förvirring hos andra ibland så är jag nöjd med mina namn.
    Som alltså INTE är Sara Karlsson Hed egentligen )

• okt_brud

Tack för att jag får veta hur det fungerat för er som har både mellannamn och efternamn. Nu är det "bara" ett beslut från min sida som jag behöver ta ang. hur jag skall göra.

Förresten hur har ni gjort med e-post adresser?? Har ni förnamn.mellannamn.efternamn@någonting.se eller förnamn.efternman@någonting.se ?? Utifall jag har kvar min efternamn funderar jag även på den frågan...

Förresten det är verkligen många frågor som kommer upp i samband med giftemål, alltifrån stort till smått *ler*.

• Tant Pernilla

Precis som Gun och Lilla Karin säger så behöver ju inte ens signatur vara utläslig; det är ju därför som det brukar finnas en ruta för namnförtydligande på en del blanketter. Således kan din signatur se ut hur som helst.

Men jag antar att man i ett namnförtydligande bör skriva ut förnamn, mellannamn och efternamn om de nu står på försändelsen eller vad det nu är man skrivit på.

Jag är själv lite förvirrad för jag har i hela mitt liv bara haft ett förnamn och mitt (korta) efternamn = mycket bekvämt. Nu när jag har gift mig kommer jag att lägga till min mans efternamn som mellannamn, men har inte gjort det ännu, så jag vet inte hur jag ska lösa det här med signaturen. Min namnteckning har alltid varit väldigt lättläst, så jag får kanske "krångla" till den lite så jag inte behöver skriva alla namnen!

• brud2005-05

Lady A:
    Vi vet inte riktigt i nuläget hur vi ska göra. jag vill inte byta namn eftersom båda betyder väldigt mycket för mig och i mitt yrke där jag använder namnet ofta är det bra om jag inte förändrar det. Min sambo har samma problem. Det kan ställa till lite förvirringsproblem i yrkeslivet om han byter namn så han vill ha kvar det på något sätt i alla fall.
    Sista budet är att min sambo tar mitt mellannamn som mellannamn bara så att vi får något sammanbindande, men det känns lite konstigt tycker jag, eller är jag bara konstig. men vad ska våra barn heta??? Nä, vi har diskuterat i 2 år nu och vi kommer ingenvart.

okt_brud:
    Vad gäller e-post kan du gööra lite som du vill. Jag har förnamnmellannamn@... det kan bli lite förlångt och det blir många som skriver fel om man har båda. Jag har haft det på ett jobb och det blev inte bra.

• snuffe

Hej!
    Tänkte bara tala om att jag ringde skatteverket (där man ansöker om namnändringar) och frågade för i mitt fall blir det väääldigt långt att skriva både mellannamn och efternamn. Den första jag pratade med sa att hon inte hade ngn aning och rekommenderade mig att kontakta en jurist (!) för det lät som en juridisk fråga huruvida det är brukligt att bara skriva efternamnet och inte mellannamnet också. Då undrade jag om ingen annan på skatteverket visste det, med tanke på att det är de som handhar det här med namnändringar. Då kopplades jag till en annan handläggare som sa att det är ju inga lagar som reglerar hur ens signatur ser ut, själv brukar han bara skriva tre bokstäver, så skriv du hur du vill sa han.
    På skatteverekts hemsida står det också att i folkbokföringen är det bara efternamnet som räknas som ens efternamn, mellannamnet är ju som sagt inte ett efternamn, så jag tänkte att man skriver ju inte ut alla sina förnamn heller?!
    På hemsidan stod det dock att många andra register (tex körkortsregistret) skiljer inte på mellannamn och mellannamn och det är ju det som krånglar till det. Jag ska precis skicka in ansäkan om nytt körkort, men frågan är om på den ansökan ska signera med båda eller ett namn...Det är ju den signaturen som alla kommer jämföra med sen varje gång jag använder körkortet som legg. Vilka problem man kan ha...
    Kan inte bestämma mig om jag ska chansa och bara skriva eefternamnet på körkortet eller båda.

• Namn?

Hej,
    har precis samma problem vet inte alls hur jag skall göra. Funderar på att använda mig av båda namnen i jobbet, men endast ha förnamn.efternamn@företag.se i e-mail adressen. Vet inte hur man skall kunna känna att det någonsin känns ok. Just nu känns allt bara förjävligt och jag vill inte byta namn alls pga allt strul! Suck!

• Blivande fru W...

Jag har varit gift en gång tidigare. Gifte mig när jag var 20 år och tog då min mans namn. Vi fick två barn. Vi var gifta i 8 år och nu skall jag gifta mig igen och är 31. Frågan om namnet kom upp mellan mig och min blivande man. För honom var det självklart att jag skulle byta helt och jag vart ledsen. Ville självklart bära hans namn samtidigt som jag ville ha kvar mina barns namn. Min älsta son som är 11 år säger till mig att om jag byter namn så vill han oxå göra det. Detta resulterade i att jag kommer att ha mina barns (exet:s)namn som mellan namn och min nye mans namn som efternamn. För mig blir det lättare med tanke på skola och annat och framför allt sårar jag inte mina barn.

Visst är det krångligare men det är bara ett namn och din namntecknig består om du vill endast av för- efternamn.

Lycka till

• okt_brud

Jag har som tidigare sagt också ringt skatteverket och fick tillsvar att hon inte visste utan jag fick kontakta de olika myndigheter som kunde beröras..!

Min blivande man skickade via webben ett e-post till skatteverket och då till folkbokföringen och ställde samma fråga. Han fick till ett mycket bra och tydligt svar (nedan utdrag):

"Mellannamn är som ett personligt efternamn, det kommer att stå med på pass
    och andra id-handlingar och det kommer även att meddelas till andra statliga myndigheter och företag.

Formellt är en underskrift personlig vilket innebär att man undertecknar
    som man själv vill, i namnförtydligandet ska det dock framgå tilltalsnamn,
    efternamn och eventuella mellannamn.

Om man har ett mellannamn kommer det att stå i folkbokföringen. När man ska
    skriva sitt fullständiga namn (vissa blanketter, pass, körkort o.d.) måste
    mellannamnet vara med. Det beror lite på vad mottagaren kräver för underskrift. För övrigt när man ska skriva sin namnteckning är det upp till en själv om man enbart vill använda efternamnet."

Det svaret var mycket tydligt tycker jag. I underskriften behöver inte mellannamnet vara med, men vid förtydligande krävs det. Så vill ni skriva era signaturer med båda namnen rekommenderas att ni också gör det i passet och vice versa.

• Smulan2

Ja, visst ar det forvirrande. Jag skriver faktiskt fornamn, forsta bokstaven i mellannamnet och sedan nya efternamnet i min signatur. Forresten ar det ju inte alla som har "lasvardiga" signaturer... sa myndigheterna kan ju inte tvinga en att ha med eller inte ha med namn.... Min mans signatur ser ut som en fagel.....

• Magnus flikka

Jag har ALDRIG i hela mitt liv skrivit ut mitt mellannamn i ett namnförtydligande, jag tror verkligen inte att det spelar någon roll. Är inte 'andranamn' också ett mellannamn (jag vet faktiskt inte)?

Jag heter alltså Tilltalsnamn Andranamn Mellannamn Efternamn. Mitt mellannamn skulle jag när som helst kunna ta som efternamn. Hur snyggt blir det om jag dessutom lägger till makens efternamn och behåller mitt nuvarande efternamn?? Typ Sara Ellinor Eriksdotter Nilsson Pettersson. Suck... Jag tror han får ta mitt namn istället! :)

• lwngwen

Mellannamnet i pass och på id-kortet, hamnar det på raden för efternamn eller raden för förnamn?

Jag har också namnångest. Hela mitt namn är ju mitt varumärke, något jag delvis byggt min karriär på. Inget man byter bort. Samtidigt vill jag visa att vi är en familj.

Det lutar just nu åt att jag väljer mitt efternamn som mellannamn och tar hans efternamn som efternamn. Men jag vill fortfarande att mitt gamla efternamn står på efternamnsraden i mina id-handlingar.

Hur funkar det?

• Tant Pernilla

lwngwe: I så fall bör du nog ta din mans efternamn som mellannamn, för annars är det hans namn som blir ditt efternanmn - i alla fall formellt. Sedan är det ju inget som hindrar att du kallar dig för Skogens Drottning till vardags,det blir ju inte ditt namn ändå.

Jag kommer att ha min mans efternamn som mellannamn för jag ville inte bli "nån annan"...

Svar på tråden Mellannamn i signatur eller ej??