• Bröllopstokiig

Mellannamn i signatur eller ej??

Jag skall gifta mig i oktober och har börjat fundera på hur jag skall göra med efternamn och mellannamn. Jag kommer ta min blivande makes efternamn, men funderar på att ta mitt nuvarande efternamn till mellannamn. Jag har dock inte riktigt fått klart för mig i vilka situationer det är bra resp. dåligt (joggigt) att ha med det namnet. Antar att hela namnet står i t ex pass och bankpapper, måste man då mellannamnet ingå i signaturen eller ej? Jag vill helst slippa ha med mellannamnet i de situationerna då mitt namn skulle bli väldigt långt, dock vill jag har kvar min koppling till min familj namnledes.

Är det någon som vet hur det fungerar med mellannamn? Eller vart man kan vända sig för att få svar på min fundering är jag mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Vänligen
    / okt_brud

• Svar på tråden Mellannamn i signatur eller ej??
  • Lady A

Hej!
    Mellannamnet kommer att stå i pass. körkort etc, men du bestämmer själv om du vill använda det till "vardags". Mellannamnet räknas inte som efternamn.
    Tycker det är smart av dig att behålla även ditt eget, kan annars lätt leda till identitetskris...

• okt_brud

Tack för svaret.

Vet du om man på någon sätt behöver skriva ut mellannamnet ex med en bokstav eller behövs inte det heller? Det vore optimalt i så fall.

Har förresten uppfattat att det i olika situationer kan vara förvirrande vilket av ens namn som är efternamn och inte. Endel kanske tror att det två sista namnen båda är efternamn och inte ett mellannamn resp. efternamn. Känner någon till det problemet?

Lady A, är du gift och i så fall hur gjorde du eller hur tänker du göra med namnet?

• KUS

Jag brukar skriva (fingerat nu)

Sara K Hed

Alltså endast första bokstaven i mitt mellannamn (som är mitt flicknamn)

• Lady A

Jag håller med dig om att det faktiskt är lite förvirrande för andra. Men jag fick beskedet att jag kunde använda det om jag ville.
    Jag tror att namnteckningen ska bestå av båda efternamnen och ska stämma överens med namnteckningen på körkortet. Fick utskällning på Posten för att jag skrivit min namnteckning slarvigt!!!
    Nä, jag är inte gift ännu men nyförlovad och ska gifta mig nästa år!
    Mina 2 efternamn är från mina föräldrar.

• Zfinxen

Jag kommer att behålla mitt flicknamn som mellannamn och jag hade i alla fall tänkt mig att använda båda vid underskrift.

• Jennybaby

Jag gifter mig också i oktober, och har inte bestämt hur jag ska göra... Mitt nuvarande efternamn är svenskt och min blvande är utländsk, så jag tror att jag kommer använda båda... Men kan i och för sig inte motivera det... Hmmm...

• okt_brud

Jennybaby, den motiveringen du gav kan ju vara tillräcklig, att du i ditt namn visar dina svenska "rötter" liksom din samhörighet med din man.

I mitt fall har jag ett långt efternamn i dagsläget (10 bokstäver) och inte så jätte ovanligt namn och min blivande har en mycket kort efternan (4 bokstäver). Det enda jag upplever som negativt med att skriva hela namnet är att det blir mycket att skriva varje gång min signatur behövs. Om det går att skriva endast en bokstav ur mellannamnet som KUS skriver, vore det guld. Vet ni någon myndighet som kan bekräfta hur man får göra? Skatteverket visste inte vad andra myndigheter ex vägverk mm krävde....

Och tillsist grattis och lyckönskningar Lady A till förlovningen och det stundande bröllopet!

• serendipity

Jag skriver bara under med mitt sista efternamn När jag har mycket ork får jag med en bokstav från mitt flicknamn. Båda står givetvis med på körtkortet men signaturen är bara mitt nya namn och jag har aldrig hört någon klaga på det.

• brud2005-05

Jag har också 2 namn redan innan jag gift mig men när jag lade till mellannamnet för 4 år sedan fick jag höra att båda räknas till efternamn, att det ena blir ett mellanefternamn som jag har en skyldighet kalla mig för. Det gör jag också vid de allra flesta tillfällen. Det är också vanligt att jag skriver mellannamnet med en bokstav, men huvudsaken är att det är med.

Alla ni som redan har två namn innan ni gifter er. Hur gör ni när ni väl gör det. Jag har som sagt två namn som jag inte vill ändra. Vi fundrar på om min blivande skulle kunna ändra namn men han vill inte heller ha ett annat efternamn. nu är det ev. så att han kommer att ta ett av mina namn som mellannamn. är det någon som har varit med om samma problem. Vi vill ha någon samhörighet vad gäller namnen i alla fall.

• Gun

Man behöver inte skriva ut sina namn i sin signatur. Det funkar faktiskt med bara klotter, så länge klottret ser hyfsat likadant ut varje gång. Mina föräldrar har haft sina "klottersignaturer" så länge jag kan minnas, och det är inga problem med det.

Svar på tråden Mellannamn i signatur eller ej??