Traditionella könsroller (långt)
Hej, mitt första inlägg, men jag har läst och lärt mig mycket av er andra de senaste 2(?) åren.
Jag lever tillsammans med en lika gammal (26 år) man sedan 3½ år tillbaka. Vi är båda tekniskt lagda och jobbar i mansdominerade yrken. Jag har aldrig funderat särskilt mycket över jämställdhet, utan det har funkat ändå. Jag har behandlats med respekt av mina kollegor, vänner och pojkvänner för mitt kunnande och min erfarenhet, oberoende av mitt kön.
Men VARFÖR funkar inte det hemma? Hemma är det jag som tvättar, jag som rensar på diskbänken, jag som torkar bordet, jag som ser allt som måste göras... Min sambo har inga måsten (väldigt hårddraget), förstår inte varför det blir stora dammråttor när man inte dammsuger på 3 veckor, påbörjar de projekt som han tycker är roliga, utan hänsyn till att det finns annat som verkligen BEHÖVER göras. Jag får panik när jag tänker på att föra över detta till ytterligare en generation...
HUR ändrar jag på detta utan att bråka? Utan att gnälla och tjata? Är det möjligt, eller måste jag inse att jag måste ändra på mig själv i stället (vilket jag inte vet om jag kan i det här fallet)?
Jag älskar verkligen honom, kan inte tänka mig att leva med någon annan, men det är inte kul att jämt vara på dåligt humör hemma för att vardagslivet inte funkar för mig.
Kan tillägga att han inte haft några långa förhållanden innan mig, och när vi träffades trodde han att om ett förhållande var "rätt" behövde man inte anstränga sig, då funkade det bara... Mycket har hänt sedan dess, säger jag bara rätt saker så lyssnar han och lär sig, men just nu känns det som att jag står och trampar och inte kommer någon vart.
Skulle uppskatta lite råd...