• Fridaaaay

    vestibulit av p-piller?

    Är det sant att man kan få vestibulit av p-piller eller andra preventivmedel?
    Hur botas det? Låter verkligen skrämmande att få det!

  • Svar på tråden vestibulit av p-piller?
  • Ung drömmare

    Jolin-
    Har du frågat om du kan använda p-spruta istället?

    Fidaaaay-
    Jag har precis slutat med minipiller för jag drabbades av vestibulit och nu mår jag mycket bättre. Vestibuliten finns kvar men det svider inte lika mycket. Hur man botar vet jag inte.

    Jag fick en kräm som heter Xylobain. Har inte använt den än.Någon som känner till och använt själv?

  • Ketronya

    Ä r det någon som har ett bra tips på hur man botar återkommande svamp, vet inte säkert om det är "riktig" svamp men det svider, kliar å så, det är värst efter samlag...

  • Tean

    "Tvätta" dig down under med apotekets bad och -duscholja när du duschar. Låt det "verka" medan du tvättar håret och resten utav kroppen och skölj sedan av hela dig, inklusive down under -fast väldigt försoktigt och inte grundligt alls (man ska ju aldrig spola sl*dan).

    Sov utan trosor, på dagarna använd bara bomullstrosor (inte några j*kla microfiber -jo, om du vill utöka svampodlingen... ).

    Detta hjälper för mig att hålla eländet i schack.

  • miramir

    jag har kronisk svamp och gör allt "rätt" enligt instruktionsboken.. jag har sökt mängder av gånger, ska till gyn på torsdag och övervägar att ta bort p-pillrna, de är säkert boven i stor utsträckning...

  • Paty

    Jag har en fråga som ni kanske kan svara på. När ni talar om ont efter sex, har ni då låtit honom komma i er? Låter kanske konstigt men jag vet inte om jag har vestibulit. Det svider nämligen i underlivet om min pojkvän kommer i mig men inte annars. Jag har varit hos läkare men jag känner inte att de riktigt förstår vad jag pratar om. Det har gått så långt att jag inte vill ha s*x.

  • Feefifiddily

    Har haft problem med vestibulit...tog en evighet innan det lugnade ner sig..men fick till sist en kräm av gynekologen som heter emla..det är tydligen en kännslobedövande kräm och kan strykas på innan sex..men den tar inte bort problemet och kan efter flera år fortfarande känna av det..tyvärr.

    Låter kanske som om det *Blomman* sa om sköra slemhinnor kan stämma gick när det var som värst på p-piller slutade sen och det blev bättre men går nu på mini-piller och känner mig skör just vid sex. Ska fundera över det. *Tack Blomman*

  • Nessie

    Paty
    för mig spelar det ingen roll om han kommer i mig eller ej, nuförtiden kommer han inte ens in i mig för att det gör så ont. hur det var i början vet jag inte

  • bimbim

    Paty
    Jag har läst mycket om tjejer med underlivsproblem och jag har stött på ditt problem tidigare.
    Har läst någonstans om en tjej som var allergisk mot sin killes sp*rma, vet dock inte om det verkligen var allergi eller om det var ett sätt att beskriva det.
    Har också läst att killar kan har problem med sp*rman, svamp, bakterier m.m. utan att själva känna av det men när tjejen får det på sina slemhinnor så får hon problem.
    Vet inte om du får någon hjälp av detta men jag vet hur viktigt det är att få höra att man inte är ensam.
    Vill uppmana dig att fortsätta söka vård tills du hittar någon som lyssnar på dig.
    Inte för att jag vill skylla på din kille men det är inte alltid hela problemet finns hos tjejen.
    Lycka till!

  • Paty

    Bimbim tack för ditt svar. det känns bättre nu att veta att jag inte är själv med detta problem. Jag ska definitivt återuppta mitt sökande efter en bra läkare.

  • Ketronya

    Tack för svaret Tean! Ska genast börja "kurera" mig ;)
    Ingen som vet vad det kan vara som gör att det gör ont när vi har sex, det behöver väl inte vara vestibulit? Kan man göra något för att minska besvären??

    Kram

  • miramir

    Ketroya: Jag har ofta sådana besvär som du beskriver. i mitt fall handlar det om mycket envisa svampinfektioner som ofta förvärras av sex, för tajta byxor, stringtrosor mm..

    Mitt tips till dig att besöka en gynekolog.. Är det svamp finns behnadling att få, det skulle även kunna vara något annat, tex vaginos, vestabulit eller någon könssjukdom..

    Några allmänna underlivstips:
    Sov alltid utan trosor, gå även utan trosor hemma ibland med bara kjol för att lufta.
    Tvätta aldrig undelrivet med annat än parfymfri olja
    Använd bara bomullstrosor, ej i stringmodell
    används inte sköljmedel och använd parfymfritt tvättmedel till sådant som är nära underlivet som trosor och påslakan.
    Tvätta alltid trosor i 60 grader, ananrs dör inte svampsporerna och du blir sjuk igen.
    Vila från samlag när det gör ont.
    Sök gynekolog vid besvär så du får hjälp innan det blir allvarligt!

Svar på tråden vestibulit av p-piller?