• RyskaLenasDarling

Utländsk partner

Hej alla!

Hittade en gammal tråd som kanske kan vara intressant att ta upp igen. Den är från juli -02. Trådstartaren skriver enligt nedan:

** Undersökning **
    Gifter/gifte du dig med en utländsk partner?

>Jag har själv varit förlovad i flera år
    >med en italienare men det föll på att vi
    >var så olika, och att ingen av oss
    >egentligen ville bo i den andres land.
    >Är nu nyfiken på er som ska eller har
    >gift er med en utländsk partner så jag
    >gör en liten undersökning och hoppas ni
    >vill berätta!

--> Så följer mina egna -RLD- svar

- Varifrån kommer din partner?

Ryssland

- Hur träffades ni?

Via Internet 2000. IRL juli 2001.

- Hur länge har ni varit tillsammans?

Sen juli -03.

- Var har ni bott?

På samma ställe. Hos mig här i Norrland.

- Var tänker ni bo i framtiden?

I samma hus som nu, mest troligt.

- Vilket språk pratar ni mellan er?

Först engelska, men nu svenska till 95% Ryska kan jag alltför lite.

- Är ni lika trots olika kultur, eller är ni olika pga kulturen?

Vi är i stort sett mycket lika. Vi fungerar väldigt, väldigt bra tillsammans.

- Er åldersskillnad?

19 år, 9 månader och 13 dagar.

- Har ni samma religion?

Japp. Pånyttfödda kristna. Jesus-efterföljare.

- Var er vigsel annorlunda jmf med om ni båda varit från Sverige?

Enda som var annorlunda var att vigseln var på engelska samt att vi sjöng "O Store Gud" på ryska.

- Gifter ni er i ditt hemland eller i din partners?

I mitt, Sverige.

- Vilket/vilka efternamn kommer ni att ha?

Mitt.

- Finns det några fördelar resp. nackdelar med att gifta sig med en partner från ett annat land?

Tänker på fördelarna: Ny kulturell, geografisk och social förståelse/insikt. Kärlek över nationsgränserna ser jag som nåt oerhört fint med många fördelar. Nackdelar.... Hmm.. Rent krasst så är det ju ganska höga omkostnader för själva resandet till det andra landet.

- annan kommentar?

Ryssarna är fantastiska människor, i synnerhet min fru!!!

- Lycka till!

• Svar på tråden Utländsk partner
  • *nyfiken*

Min tur!!

Aussieland

- Hur träffades ni?

Genom gemensamma bekanta när jag var utbytesstudent

3 år

- Var har ni bott?

Aussieland

AUssieland för tillfället. Vi får se vad vi känner för i framtiden...

Engelska

Jag tror de svenska & australiensiska kulturerna ligger tämligen nära varandra, i jämförelse med andra kulturer. De olikheter vi har är mer pga personlighet och uppväxt (ok, uppväxt kanske är kultur till en viss mån).

- Er åldersskillnad?

2 år.

- Har ni samma religion?

Ingen av oss är speciellt troende.

Vi är inte ens förlovade...än...

Han har föreslagit att vi ska gifta oss i det land vi inte tänker bo i, i respekt till föräldrarna i det landet. Fast jag vill ha hemligt bröllop :)

Vet ej. Mitt namn är krångligt på engelska, hans är knäppt på svenska. Det beror nog på var vi bor.

- Finns det några fördelar resp. nackdelar med att gifta sig med en partner från ett annat land?

Nackdelen är väl att minst den ena personen har familj och vänner nån annanstans. Jag kommer nog alltid känna mej kluven om vart jag vill bo. Det blir inte lättare med åren...

En stor fördel är att framtida barn kommer att få det bästa av två kulturer. En annan fördel är tvåspråkighet.

- annan kommentar?

Att komma från olika länder kanske gör att man är mer tålig för olikheter och därför jobbar hårdare på att förstå varandra och lösa eventuella problem. Man tar inte för givet att förhållandet ska vara perfekt (vilket inget förhållande är!). Däremot ska man aldrig skylla på kulturen, för ibland är det svårt att veta om man gör en sak pga kulturen eller personligheten. Detta har jag iofs mest stött på från vänner.

• Cheri

*nyfiken*

Jag förstår att du vill bo där men JAG tycker att ni skall flytta hem till Sverige!

*ego*

;)

• *nyfiken*

Cheri min darling,
    Jag skrev inte att jag VILL bo här, nu läste du allt mellan raderna!

För cheris skull vill jag att ni byter ut ausslieland mot australien in mitt tidigare inlägg

• mario

Cherie, din spydiga kommentar till mig var i allra högsta grad onödig!
    Skrev ändå i all välmening!!!!

Tack för att du svarade på min fråga då jag blev nyfiken över ditt påstående som sagt. Måste bara säga att BO är ändock annorlunda än att komma hit en hel del iom att man har sitt egna liv och sina tillhörigheter här.
    Vi har iallafall helt olika erfarenheter dock, vilket är intressant!

• Berlin-a

Tyskland

- Hur träffades ni?
    Pa en studentnation (ÖG) i Uppsala. Jag pluggade där och han var utbytesstudent.

7 ar (sedan 6 september 1997 för att var exakt )

- Var har ni bott?
    Tillsammans har vi bott i Uppsala (7 manader) och Berlin (5 ar) + att vi hade ett distansförhallande däremellan.

Som det ser ut nu sa kommer vi att stanna i Berlin, men vem vet, jag kanske far hemlängtan en vacker dag.

Nu är det mest tyska (97%) och lite svenska. De första tva aren pratade vi bara engelska med varandra.

Jag tycker inte att jag har märkt nagra större kulturskillnader.

- Er åldersskillnad?
    2 manader och 23 dagar (jag är äldst )!

- Har ni samma religion?
    Nej. Jag är protestant (iaf pa pappret) och han har ingen religion alls.

Ja! Vi gifte oss i Tyskland, allt var pa tyska och vi gifte oss dessutom borgerligt, vilket inte är lika vanligt i Sverige som i den delen av Tyskland som jag bor i (i t ex Bayern gifter sig naturligtvis nästan alla bade borgerligt, vilket man inte kommer undan i Tyskland, och i kyrkan). Ja, och sedan var sa klart hela bröllopet tvasprakig och en blandning av svenska och tyska traditioner.

Vi gifte oss i min mans hemland (i Tyskland alltsa).

Vi tog min mans efternamn. Vi tyckte egentligen att bada var lika fina men eftersom hans efternamn är mer internationellt (=skulle funka även i Sverige) sa tog vi hans efternamn.

Fördelar: "Vidgade vyer", och som Catty skrev sa kommer det vara en fördel för eventuella framtida barn som kommer att bli internationella och tvasprakiga.
    Nackdelar: Den främsta nackdelen tycker jag är att jag inte kan träffa min familj och mina vänner i Sverige sa ofta som jag vill. Men det har iofs inte nagot att göra med att jag har GIFT mig med en kille fran ett annat land utan det beror ju mer pa att jag BOR utomlands.

- annan kommentar?
    Kan inte komma pa nagot.

• Cheri

mario

inte det minsta konstigt!
    Om du talar flytande franska och bor i ett bättre område så....

• mario

Cheri

1. jag förstod att din kille inte kom från 1 bra området i Paris

2: jag skrev aldrig att jag tyckte det var konstigt. Skrev: intressant

3: Vad jag ville få fram var att med öppen inställning så är allt möjligt, om man bara vill. Varför t ex måste ni bo i samma omr? och språket är möjligt att lära sig. Givetvis är det lättare om man kan språket (liksom i alla andra länder).

MEN, du behöver inte skriva mer om det givetvis, för jag har förstått att du inte vill bo i Frnkrike.

4: anledningen till att jag reagerade från första början var, som sagt, för att du skrev att det var svårare att bo som invandrare i Frankrike och jag ville veta varför du påstod det.

Det var allt.
    Ursäktar mig för att jag har använt tråden till att diskutera detta m Cheri.

Så hoppas jag på att slippa flera sura kommentarer från Cheri, för jag har inte använt annat än en trevlig ton i mina meddelanden till dig....

• Lilli77

Mario!

Var i Frankrike bor du?

Jag bor i Paris och trivs verkligen jattebra! Pratade inte sa mycket franska nar jag kom hit, men man har ju inte sa mycket val an att lara sig ;)

Framlingsfientlighet har jag aldrig stott pa, snarare tvartom! Alla ar glada att vi valt att bo i deras land och imponerade att vi lart oss deras sprak. Jag tror verkligen att det ar annorlunda for de som valt att flytta till Sverige utan att kunna svenska.

• mario

Jag bor också i Paris - typ två veckor till. Därefter så flyttar vi vidare inom Frankrike. Kommer att sakna det Paris har att erbjuda förstås, men ser fram emot det liv som komma skall!

Jaaa, några sura och arroganta fransmän/fransyskor har jag inte stött på. Inte mer än sura och arroganta svenskar hemma i Stockholm : )

Jag trivs också superbra och finner alla så mycket mera öppna här! Alla är så positiva som du säger!

Jag lärde mig mycket under de två åren som vi bodde tillsammans i Stockholm. Trots att min kille har hög utbildning och väldigt bra språkkunskaper i engelska
    (mkt bättre än många svenskar) så bemöttes vi väldigt illa. Jag har dessutom funnit att det inte är så jättehög språknivå på engelska i Sverige som vi gärna vill tro.

Jag trodde själv att språknivån var hög, tills jag stod med min kille framför läkare, bankirer, affärsbiträden etc etc och det i alla olika åldrar - som svettandes bad mig förklara istället vad de ville säga.
    Min syn på Sverige, svenskar och bemötandet av invandrare har verkligen fått sig en törn!

• Lilli77

Namen! Sa jag ar inte ensam i Paris da!? Vad synd att jag inte "hittat" dig tidigare!

Det enda negativa jag har att saga om fransmannen ar att dom inte ar sa jattelatta att jobba med... Det hander liksom inte sa mycket! ;)

Lycka till med flytten! Flyttar ni till de varmare delarna?

• Cheri

Mario

De problem du verkar ha mött i Sverige har vi blivit helt förskonade?!?!

Och i stället mött i Frankrike!?

Aroganta helrasister i mängder!
    men då finns det hopp då?

• Lilli77

Cheri,

det finns hopp! Jag trivs jattebra har och vi har aldrig haft nagra problem.

//Lilli i Paris

Svar på tråden Utländsk partner