• Bridezilla ; )

Betala transporten för gästerna?

Hej vi har planerat att ha vårt bröllop ute i skärgården. Vi hade först tänkt att betala gästernas transport till och från festen. När vi kollade upp hur mycket det skulle kosta så sa vi att vi bara betalar hemtransporten. Gästerna får själva ta sig ut med Waxholmsbolaget.

Nu är det bara så att hemtransporten kommer att kosta ca 10 000 kr. Jag tycker att det är ganska mycket. Skall vi planera om allt eller är det rimligt att stå för denna kostand?

Tacksam för synpunkter.

• Svar på tråden Betala transporten för gästerna?
  • Tolin

Det beror ju lite på hur många gäster ni har... Finns det något alternativt sätt att ta sig hem? Generellt tycker jag att det är helt okej att låta gästerna bekosta hela eller åtminstone en del av transporten själva. Givetvis under förutsättning att det inte är för dyrt. Helst inte mycket mer än 50-100 kr per person för enkel resa tycker jag.

• gladhannapanna

Oj, 10 000 är ju jättemycket pengar!!! Vi kommer att hyra en buss för transport mellan kyrkan och festlokalen, folk får själva ordna hemfärd från festlokalen. Busshyra går på ca 2000 tror jag. Finns det inga möjligheter för folk att ta sig själva från er festplats?

• gladhannapanna

Oj, 10 000 är ju jättemycket pengar!!! Vi kommer att hyra en buss för transport mellan kyrkan och festlokalen, folk får själva ordna hemfärd från festlokalen. Busshyra går på ca 2000 tror jag. Finns det inga möjligheter för folk att ta sig själva från er festplats?

• Bridezilla ; )

Ut kan man ta sig med flera olika båtföretag från ca 60 kr och uppåt per person. Men det går inga båtar sent på kvällen/natten så då måste man boka en hel texibåt och för 40 gäster kostar det 10 000:-.

En del av gästerna kommer att sova över och då har vi fixat billigare boende för dom. Nu visar det sig att boendet per person blir billigrea än hemresan - men tyvärr är antalet rum begränsat...

• 9/7-2004

Vi gifte oss på Arholma i somras.
    Gästerna tog sig ut och betalade sin resa själva. På natten hade vi hyrt en båt som körde över gästerna till fastlandet igen, de som skulle hem vill säga. De flesta sov ju över eftersom vi bjöd på brunch med presentöppning dagen efter!

Försök hitta alternativa båtar - 10.000 låter dyrt.

Lycka till och fråga gärna om det är något mer du undrar över!

• Tolin

250:- per person är rätt saftigt. Kanske ni kan betala 150:- och låta gästerna betala 100:- själva? Då blir det ju lite lindrigare för båda parter.

• Bridezilla ; )

Hej

9/7-2004: Jag har några frågor till dig. Hoppas du har lust att svara.

Hur långt ligger Arholma från fastlandet? Var lade båten till med gästerna?
    Vad betalade ni för transporten?

Tolin: Visst så kan man också göra. Men vi får fortfarande betala 6 000:- plus att gästerna själva får betala ca 200:- + buss eller taxi.

• 9/7-2004

Så klart jag har lust att svara! Kul att kunna hjälpa till!

Hur långt ligger Arholma från fastlandet?
    5-10 min m båt (passagerarfärja el annan motorbåt)

Var lade båten till med gästerna?
    Vid hamnen (nedanför affären). Sedan fick gästerna ta en promenad till kyrkan, ca 15 min i de vackraste av omgivningar!

Vad betalade ni för transporten?
    1000 kr har jag för mig, det var alltså bara natturen tillbaka till fastlandet vi bjussade på. Gästerna betalade 40:-/person när de åkte över.

• Bridezilla ; )

Tack för ditt svar.
    Vi skall ha festen och vigseln på Sandhamn och det tar ca 2 timmar från stan ut dit med båt. Så priset jag fått är nog ganska rimligt.

• Tant Pernilla

Kolla runt med lite taxibåtbolag som finns i skärgården och se om priserna varierar. Är det en lång sträcka som man ska åka så är inte 10 000 orimligt, kan jag tycka, även om det är mycket pengar. Man får ju tänka på att taxibåten ska ta sig från hemmahamn till festplatsen och sedan köra gästerna och ta sig till sin hemmahamn igen. Och stora båtar drar en hel del soppa.

Nå, det kan ju löna sig att kolla runt, som sagt, eller att se om det går att skaka fram boende åt alla. Men det kan ju också vara värt att se hur många det är som är intresserade av att åka hem på natten. Kanske kan det lösa sig med en mindre, billigare båt, eller att gäster som har egen båt reser ut med dessa och övernattar i sina båtar.

Det är ju trist om ni bokar en dyr båt för 40 och så är det bara 15 som vill åka hem...!

Lycka till!

• Bridezilla ; )

Tant Pernilla: Jag har ringt runt till flera olika taxibåtar och alla ligger på ungefär samma pris. Så 10 000 är rimligt.

Skall kolla om det går att fixa boende till fler. Det känns bättre att be gästerna betala 250:- per person för övernattning med frukost än för resan hem på natten.

• Tant Pernilla

Jo, jag kunde tro det. Om det är "miss i nassen" på en lördag så är det klart att taxibåtsförarna vill ha lite extra för besväret...!

Kan du inte kolla om det är så att en del gäster kan ta med sig sina egna båtar ut? Det är ju inte så dumt att övernatta i sin egen båt och jag skulle gilla det alternativet bättre än att åka hem på natten.

Var i skärgården var det ni skulle ha festen?

• Bridezilla ; )

Tyvärr är det inte så många av gästerna som har båt som de kan sova i. Många gäster kommer från andra delar av sverige och världen.

Några av gästerna bor/har sommarstuga i närheten och dom kommer själva att ta sig hem.

Vi har preliminärbokat Missionshuset som Sandhamnsvärdshus har samt Sandhamns kapell.

• Tant Pernilla

Ögonen är visst det första man blir blind på! Nu ser jag ju att du hade skrivit Sandhamn redan tidigare!

Hm... Ja, det är ju en bit ut... Just i den delen av skärgården har jag inga "försänkningar" som jag kunde få tips av. Synd. Men det finns väl ändå en hel del övernattningsställen där, om man bara är ute i lite god tid, så. Hoppas att det löser sig för er!

Svar på tråden Betala transporten för gästerna?