• Olivianna

Är det någon här som simmar?

Hej alla simmare!
    Under en längre tid har jag tänkt tanken att börja simma och idag tog jag mig också i kragen.

Gud så underbart skönt det var, känslan efter var så tillfredsställande.
    Ni som simmar kan jag få lite tips av er?

*Hur lägger ni upp er simning? Räknar ni efter tid eller längder och i så fall vilka simsätt använder ni?

*Är det nonsens att man förbränner bättre vissa tider på dagen?

*Vad bör man äta innan eller efter ett pass?

*Något mer jag glömt som kan vara bra att tänka på så skriv det gärna.

Jag är alltså intresserad av allt som kan hjälpa mig med min viktnedgång i kombination med simningen. :)

Tackar på förhand/Vänligen Olivianna

• Svar på tråden Är det någon här som simmar?
  • MullesMys

Jag går och simmar före jobbet tre-fyra ggr i veckan, själv orkar jag aldrig räkna längder utan simmar mellan 45-50 minuter åt gången.
    Håller mig alltid till "magsim" ( eller vad det nu kallas ) och oftast simmar jag relativt lungt och gör små "spurter" där jag simmar det fortaste jag kan i en längd ( 25m ).
    Äter frukost bestående av havregrynsgröt och två smörgåsar innan jag går iväg till simhallen och är sen lagom vrålhungrig till fm fikat halvtio

Har simmat så här sedan i augusti och nu har det blivit ett "gift", man känner sig så härligt fräsch o pigg efter en stund i bassängen

• Olivianna

MullesMys
    Har du märkt någon viktminskning sedan du började simma?
    Jag tänker på att du simmat så regelbundet sedan augusti..

Själv har jag ett problemområde på min kropp och det är mina ben.. det är där jag behöver tappa vikt.
    Ser fram emot ditt svar!

• MullesMys

Jag har gått ner 17kg utan att ändra mina matvanor i någon större utsträckning i övrigt.
    Hade tidigare lite problem med ryggen och axlarna men det har försvunnit och dessutom är jag som sagt mycket piggare än vad jag har varit på flera år.
    Visst är det kämpigt att kliva upp en timme tidigare än jag egentligen skulle behöva men det positiva överväger och har man väl övervunnit "latmasken" som iblan tränger sig på så känner man sig underbart nöjd med sig själv.

• Olivianna

MullesMys
    Wow, jag är klart imponerad av dig! Ja man kanske skall prova på att köra morgonpass f.o.m. nu.. :)

Bra jobbat MullesMys!!!

• MullesMys

Lycka till!! Och kom ihåg att du är som nöjdast efteråt de gånger det verkligen har tagit emot innan

• blivande fru J

jag simmar ibland och brukar räkna hur långt jag simmar, 1-2 km krävs för att jag ska få gå upp ur bassängen. Jag simmar mestadels bröstsim och vill varna för att det inte är slltför skonsamt för knäna, jag har därför lite uppehåll i simningen nu efetrsom ett knä krånglar. Det bästa är att variera mellan alla simsätt om man kan, fjärilsim är en riktig tuffing..
    jag brukar inte äta innan, bara dricka ett glas juice och sen äta brakfrukost efteråt. jag får lätt håll och kramp om jag äter innan. ta med mycket vatten att dricka eftersom kroppen släpper vatten pga osmosen och det blir tröttsamt i huvudet ganska snabbt.

• Olivianna

blivande fru J
    Hejsan, kul att du också tittade in!
    Jag brukar ha problem med mitt vänstra knä.. och dessvärre kände jag idag när jag simmade bröstsim att det värkte. Hm..

Jag som fått för mig att mitt knäproblem beror på svaga "otränade" knämuskler men det kanske inte är fallet. Antar att jag bör växla simsätt mer ofta så att jag inte sliter för mycket på knät.

Hur ofta tränar du och hur länge har du hållit på med denna träningsform?

• MullesMys

tack blivande fru J, jag har suttit i drygt fyrtio minuter och funderat över vad det heter - bröstsim så klart Ibland får man totalt hjärnsläpp

• blivande fru J

jag tränade mer förut, nu har jag nästan helt övergått till jympa, men simmar väl ca 2 ggr per månad, mest för att det är skönt. Ryggsim med spratteltag och frisim kan vara bra om knäna är slitna. En av mina vänner har tävlingssimmat och upplyst mig om detta, trodde förut att det var skonsamt att simma, men det gäller inte knälederna hos bröstsimmare. Det är tydligen jättevanligt att bröstsimmare har trasig knän och inte kan springa normalt tex..

• Olivianna

MullesMys eller någon annan:
    Om man simmar flertalet ggr/vecka får man inte torr hud då?

Använder ni någon speciell hudkräm och hårdvårdsprodukt?

• Nyfiken gul , nu fru

smyger in..

simmar jag också...

För att slippa torr hud så satsa på en bra dusckräm, jag har kört med duscholja ett tag nu (välkänt märke, glömt vilket nu,)

o till sänggåendet på kvällen har jag smort in mig noga med en lotion..

Så skippa alla duschtvålar med starka parfymer o sånt när du simmat.

• MullesMys

En bra duschkräm och att smörja in sig är viktigt, själv kör jag med Dove´s duschkräm och lotion och det har fungerat bra för mig.

• olin

Åh vad sugen jag blev på att gå och simma!
    det måste jag göra då jag blir frisk från influensan!

Jag läste en "simspecial" i någon tidning som just behandlade detta med att man kan bli torr och få torrt hår. Ett av tipsen var att ta lite balsam el inpackning i håret och sedan trä på badmössa.

Vågar man det? Har man fräck baddräkt så kommer man se helt proffsig ut - åh jag som inte ens kan crawla.

(Annars kan man ju välja ngn cool tantbaddräkt från myrornas - då hamnar man i seniorgänget och badmössan är helt rätt :) )

• blivande fru J

jag har väldigt seriös baddräkt och sist hade jag både badmössa och simglasögon fast jag bara behärskar bröstsim och simmar ganska långsamt... rätt komiskt.. de trodde nog jag var elitsimmare som försökte komma tillbaka från skada

• MullesMys

Jag kör med badmössa, ibland.... Brukar dessutom passa på att antingen låta balsamet sitta kvar i håret eller göra en inpackning och sitta i bastun en stund efteråt.
    Själv har jag fått mjukare o smidigare hy sen jag började simma vilket nog beror på att jag var betydligt slarvigare med att smörja in mig tidigare

• Olivianna

Olin välkommen in i tråden!

Jag har också funderat på det där med badmössa. Det skulle nog vara bra för håret samtidigt som man slipper allt hår som tenderar att halka ner.

Hm.. jag kanske skall införskaffa en sådan i samma veva som jag köper nya simglasögon.

Appropå simglasögon, vet ni om något märke som fungerar bra när man simmar?
    De jag har nu immar igen efter bara 5 sekunder och man ser ingenting.

Svar på tråden Är det någon här som simmar?