• cricri

Till alla med sömnproblem!

Citerar en lösning från ett annat forum som jag tycker är toppen!

"Hej, jag hoppas att du kommer att läsa det här. Jag har inga barn så jag kan inte säga om detta kommer att hjälpa dig om det är barnet som orsakar ditt problem, men annars tror jag att min erfarenhet kunde väl hjälpa dig och andra i liknande situation som jag en gång var. Du måste göra följande (skriv ut detta och ta med dig det i sovrummet):

1. Gå in i sovrummet och kolla följande noga:

-Försäkra dig att det inte finns någon tv, radio, eller dator där och att du inte lämnar någon mobiltelefon i sovrummet. Om du absolut måste ha en dator eller en tv, koppla de helt bort när du inte använder dem och täck de med en filt när du går och lägger dig. Om du absolut måste ha mobilen där, se till att den står bakom någon slags "hinder" (tx. några böcker) som separerar den från sängen. Men, som sagt, bäst är det att inga apparater tillåts stanna i ditt sovrum.

-Vad står dina möbler i sovrummet? Iakta noga hur de är placerade. Det är bäst att du sitter eller ligger i din säng och ser vilka möbler som syns därifrån. Finns det någon kant från någon byrå, garderob, skrivbord eller vägg som pekar mot dig när du ligger/sitter i sängen? I så fall, måste du ändrä möblernas eller sängens placering eftersom kanten från ett föremål orsakar en "giftpil" som kan störa din välbefinnande avsevärt. Du måste vara mycke noga med hur du ändrar din sängs placering. För att bäst åstadkomma detta studera gärna i feng shui böckerna som du hittar på biblioteket. Tumregel är att du undviker giftpilarna från vägg eller möbler.

-Har du ett spegel i sovrummet? I så fall, försäkra dig att det inte går att titta dig själv i speglet när du ligger eller sitter i sängen. Prova att sitta i olika ställen/från olika vinklar för at se att du inte ser dig i spengel från vilket av de som helst. En annan sak. Ditt spegel ska inte reflektera ett föster eller en dörr eller en säng. Om det inte går att omplacera speglet så att det inte reflekterar någon av dessa saker, ta de ut ur sovrummet.

-Vad har du under sängen? Hur ser de ut där? Utrymmen under sängen ska vara helst tom och så ren som mögligt. Om du råkar använda det som förvaringsplats är du lite illa ute. Om du absolut måste förvara något där, så ska du förvara bara absolut rena lakanen.

-Nu taket: se till att det inte finns några pelare när du tittar uppe från sängen. Om det finns en pelare där måste du omplacera sängen och om de inte går att undvika måste du dölja pelarna på nått sätt. Såna pelar är också så kallade "giftpilar"!

-Vad har du för föremål i ditt sovrum? Se till att t.ex tavlor föreställer inte obehagliga saker. Om du har något föremål som på något sätt ser obehaglit eller farligt ut, ta ut de ur sovrummet.

2. När du är i sovrummet gå till sovrumsdörren och kolla om det finns något som pekar på dörren utifrån (en kant från en vägg, en möbel, osv). I så fall, och om det inte går att omplacera det, dölja det med en växt (kan vara uppåtgående eller nedåtgående, vad som passar bäst) eller med en lampa. Viktigt är att "giftpilen" täcks och inte syns från dörren.

3. Gör om punkt tre men denna gång ska du undersöka huvuddörren till din bostad. Här ska du också atka dig för pelarna eller större träden.

4. Kolla genom ditt sovrums fönster. Vad ser du därifrån? Stöttar du på en eller flera träden som ligger nära så att du tydligt ser stammen? I så fall försök dölja med gardinerna så att det syns inte alls (eller bara när du behöver ta av gardinerna).

5. Iakta med utgångpunkt i ovanstående, hur hela bostaden ser ut.

6. Försök att fundera på om det är något i ditt liv som måste ta hands om men som du undviker tänka på. Din kropp kan helt enkelt hålla på att skricka att du inte orkar med något och att du måste göra som behövs för att ta hand om det.

7. Ta med dig ett glas varm mjölk till sängen som innehåller: lite honung, en pris malen anis, och pris malen ingefära.

8. Detta kommer att verka långsiktigt och inte omedelbart (fast jag kan påsta att punkt nummer 1 hjälper direkt). Men, om du känner att du lider för mycket, tveka inte att gå till doktorn. Det lånar sig inte att lida, tro mig. Men du måste ändå göra ovanstående för att undvika mer problem. Personligt, mår jag inte bättre av sömtabletter (propavan, fick jag prova) utan fick hjälp av en medicin mot ångest. Då hade jag nått den absoluta botten efter att ha lididt under två år. Sedan upptäckte jag allt som ursakade detta och som förhoppningsvis kan användas för att hjälpa dig. Några saker som jag nämde låter kanske lite udda, men du förlorar inget om du provar. Det lånar sig verkligen. Jag önskar dig det allra bästa. Kram från mig."

• Svar på tråden Till alla med sömnproblem!
  • cricri

Mulles mys:

Vem har sagt att detta råd är det ända man ska följa? Herregud, folk läser vad de vill läsa.

Inget har sagts här om att inte följa andra metoder samtidigt! Men vad säger du! Det är bara bra att föreslå att folk gör något som inte strider mot varken medicinen eller pskykologin och som inte heller forutsätter att låta bli med piller eller vad det nu är man vill försöka med! Vad då "hull och här"? Jag skulle förstå din reaktion om detta handlade om att bestämma sig för att gå emot en läkares råd. Ni har inga bevis för att tro något, och ingen tvingar er, men detta är riktad mot personer som behöver det och inte mot folk som hittar på saker för att "bevisa" att det är dåligt. Eller säger doktorn att undvika giftpillar påverkar dåligt deras medicinering? Du vet helt enkelt inte vad du pratar om, jag följer läkarens föreskrifter i minsta detalj och samtidigt gör något annat som också hjälper! AGGGGGGGHHH, vilka människor, måste jag säga.

Och Tant Pernilla, jag har "presenterat" ämnet eftersom jag på senare tiden har sett olika trådar i olika forum av desperata folk som redan provar allt men som inte har lösat så mycket. Jag vet väl att många vill upptäcka deffekter i sånå "ovetenskapliga" (men hjälpiga för den delen) lösningar som man har kommit med genom att lida av det. Jag öppnade trådet för att hjälpa någon inte för att tvinga mina åsikter. Det var DU liksom andra (som mår mycket bra och tror sig vara mycket bättre på att avgöra vilken hjälp personer i frågan ska få) som inte kan låta bli att säga hur dålig idén verkar vara. NI BEHÖVER INTE TRO PÅ NÅGOT. Ni vet bättre, ni har hört det här nu, det inget för er, så gå till andra tråd där det pratas vad ni vill höra för detta är tänkt för människor som behöver hjälp och som inte kommer att såra sig själva eller någon annan om de bestämmer att gå med på detta.

• MullesMys

cricri: Jag förstår fortfarande inte varför du blir så arg över att folk ifrågasätter och har synpunkter på det du skrev.
    Jag har för vana att granska allt jag läser kritiskt för att bilda mig en egen uppfattning och hade du räknat med att bara få positiv respons på dina påståenden så kan jag bara säga - Väökommen till verkligheten här på BT där vågar folk säga vad dom tycker och tänker utan att fråga TS om lov först

• cricri

Cybermann, det var så jag läste det: Att man inte "använder" alla saker för att de verkar för "österländsk" för att människor ska "förstå" de i västerlandet. Jag jämförade litteratur från kinesiska mästare och västerlänska experter och det fattades en hel del hos de sista som däremot fanns hos de kinesiska.

Någon sa förresten att min "tatik" var hemsk här för att jag skrämmde folk. Jag har ju ingen taktik, du, ingen behöver tro på något. Den som går med på rådet kan bli hjälpt och det räcker. Folk kan bli hjälpt bara om de vill, det är ingen idé att ens försöka tvinga dem. Men jag insåg att någon misstolkade något jag sa och så påståd den att jag menade något annat. Och det är inte precis lätt att få budskapet fram när någon börjar påstå att jag har sagt saker som jag inte har sagt eller som att jag erbjuder en "farlig" alternativ när det är precis tvärtom.

Ni får tycka vad ni vill om att jag tar det personlig eller inte. Jag (!) vet hur det känns att ha akut sömnsproblem och jag vet hur tragisk det faktiskt är när folk inte får hjälp bara för att de inte råkat veta, läsa eller höra allt som de faktiskt utan problem skulle kunna göra.

• cricri

myllemus, hör du inte?

du behöver inte tro på något

• Eliisa

Oj, om man blir så här "trevlig" som cricri av feng shui är det nog ingenting jag vill prova.

Jag tror helt enkelt det handlar om att ha en tvivsam miljö, inte bara i sovrummet utan i hela lägenheten och på jobbet. Jag trivs jättebra i mitt hem, men jag har inte möblerat feng shui-aktigt (snarare tvärt om i vissa fall) och jag sóver hur bra som helst (jag måste dock diska innan jag går och lägger mig, annars ligger jag och tänker på att jag måste göra det på morgonen).

Att påstå att man kan dö om garderobshörnet pekar åt lite fel håll är rent av löjligt!

• cricri

Precis, du behöver inte tro på något (fast du kankse skulle kunna tänka dig nya resonemang för de du pratar om har repeterats och diskuterats många gånger nu). Feng shui blir förresten inte bätre eller värre hur än du tycker att jag uttrycker mig.

• Cybermamman

Jag förstår cricri, det är väldigt lätt att bli misstolkad både när man skriver och säger saker och ibland när man försöker förklara blir det bara värre och värre - inte alls som man tänkte från början tyvärr.

• cricri

Tack, Cybermamman för förståelse! Hoppas vi kommer att vidare lära oss lite mer feng shui!;)

• Eliisa

Men det är ju snarare din attityd som gör att jag inte tar någonting du skrivit på allvar.

• Bröllopstokiig

Citerar:

"jag tror helt enkelt det handlar om att ha en tvivsam miljö, inte bara i sovrummet"...
    Vem har sagt då att det är bara i sovrummet? Det är tydligt att sovrummet är viktigast men bara BÖRJAN, därför hänvisade jag till böckerna för att gå vidare, annars måste jag klistra in hela boken här!

"Att påstå att man kan dö om garderobshörnet pekar åt lite fel håll är rent av löjligt"
    Du, inte åt "fel" hål utan åt DITT hål... Låt oss säga att du har ett barn (vet ej, bara exempel) som är vuxen nog för att hålla en kniv i handen och förstå att kniven kan skada folk. Låt oss säga att han, utan att mena något alls förtås, pekar kniven mot dig, på skoj så att säga. Vad känner du? Du kanske skulle börja tänka: "detta är mitt barn och jag liter på honom, han skulle alldrig skada mig". Men han försätter att peka kniven mot dig ändå utan att för den del försöka göra något mer. Men om du tittar så ser du att han fortfarande håller på me pekandet.
    Vad börjar du känna nu? Obehag eller? Och denna obehagliga känslan gör att du slutligen sckricker på ditt barn: "nä men sluta nu!". Men, varför kan du inte låta bli då? Du VET ju att det är ditt barn och att du kan lita på honom!? Ändå måste du få honom att sluta med det konstiga beteendet. Varför är det då, konstigt, när du VET att ditt barn inte skulle skada dig? Svar: Du vill helt enkelt inte ha en kniv pekad mot dig, spelar ingen roll om du inte har "bevis" på att ditt barn kommer att skada dig. Och du vill inte det på grund av din instinkt. Din och min instink säger till oss att vi ska absolut inte ha vassade föremål riktade mot oss, hur än du liter på ditt barn eller har inga bevis för att tro att han kommer att skada dig. Varför är instinkten så envis då? Helt enkelt för att instikten vett bäst. Hur? Vet ej, men det gör det, och faktum är att om du inte följer den så dör du eller åtminstone gör du dig illa. En byråkant kan väl inte döda en människa? Svar: Om den är riktat mot dig kommer det att skapa precis det som instinkten vill varna dig om! Faran! Faran som kommer att uttyrcka sig i ett eller annat form. Den behöver inte vara död, men det kunde bli, annars skulle insikten inte göra att du omedelbart ta dig därifrån! Men varför kan man inte förklarar att faran finns där vetenskapligt då och vem säger att byråkanten är lika farligt? Svar: Ingen säger hur lika farlig det är exakt, men om du gör en experiment och står precis framför kanten av din garderob en längre stund, kommer du så småningom, beroende på hur känslig du är, att börja känna obehaget. Inte lika intesivt som en kniv, men, du, om du sover, sitter varje dag/natt, en, två, flera månader, år, kommer ditt liv att påverkas av faran du utsätter dig för men som du kanske inte längre medveten iaktar. Det är det samma som att låta någon peka dig med kniven när dem är känner för det. Försök ifrågasätta dina instinkter (som inte behöver vara det samma som åsikter eller önskan), de är ändå bara "löjliga" enligt ditt resonemang, eller hur? Och sen se hur det blir för dig...Insikten finns där för att följa dem inte för att ifrågasätta dem eftersom det som du och jag tror oss veta, tycka är pytelite i jämförelse med vad vår instinkt vet, men som vi i bland har lärt oss att blunda för. (Det finns människör som kan vidare iakta vad instinkten säger till de, och de kommer att ommöblera om instinkten så önskar utan att ens veta varför eller utan att ens behöva läsa om feng shui).

Och, för att ta upp exemplet igen, du kanske tänkte "men mitt barn skulle i princip aldrig hålla en kniv och peka det mot mig": Precis, någon som älskar dig skulle aldrig göra det därför att det skulle instiktiv också känna en del av obehaget, faran (riktat mot en annan människa). En vuxen människa som tycker att ditt liv är värt och skulle aldrig resonera så här; "men jag gör det ändå, jag skulle ju aldrig kunna skada henne". Han gör det helt enkelt inte. Och om han gör sånt, då blir du förstås mycket upprörd och tycker att det är knäppt (för det är det ju) och ingen kommer att känna sig bra av skojen. Och naturligtvis blir det så, för pekandet har redan haft sin första dåliga effekten, även om det nu har stoppats. Instikten vet bäst. Insikten vet att det är ändå lika farligt hur än man resonerar krig situationen. Och vad feng shui är, ju det är iaktagelse av människors uråldriga intinkt som vi alla har inom oss men som samhället gör mycket för att destruhera (det kallas maktutövande). Dessa kineser har suttit sig sedan tre tusen år tillbaka och fått iakta varje instinkt de kunde och notera det i deras böcker, med simboliker. Det har man inte gört i västerlandet, vi har fokusserat på andra saker, rent slumpmässigt kanske, ingen anning. Så det som är löjligast är att avvisa allt som inte är vetenskapligt och inte ens kunna respektera någons råd som ändå inte skadar någon eller något.

Svar på tråden Till alla med sömnproblem!