• Mys-ängeln

Stress

Usch denna vecka är tuff. stressen bara rinner över mig och mår dåligt pga av det :( Hjärtat bultar och vet inte vad jag ska ta mig till!

Någon som har några bra tips på vad jag ska göra för att inte behöva känna att stressen är jobbig!

Kram till alla därute

• Svar på tråden Stress
  • Cybermamman

Om du är stressad för en massa saker som skall göras brukar det kännas bättre om man skriver ner allt så man ser det framför sig och sen bockar man av eftersom det är avklarat.

• Sweetchili

JAg har det ock¨så väldigt stressigt periodvis. Just nu har jag en lugn period och det har faktiskt tagit ett bra tag att varva ner och komma igen efter den senaste stressperioden. Det känns verkligen att stress är dåligt för både kropp óch själ.
    Mitt bästa tips är att ta små pauser under dagen. Hur små de blir beror på hur körigt det är....
    men att då ta en stund och ANDAS! Andningen är otroligt viktig för att kroppen ska få en chans. Jag som sitter vid telefon och dator brukar bara snurra runt stolen ett ögeonblick mot fönstret, titta ut lite på himlen (som är blå just nu!) blunda och djupandas försöka köra en minimeditation och låta sinnet bli tomt ett ögonblick. Enkelt snabbt och jättenyttigt. Om man dessutom har ett stillasittande jobb (som jag har) så är det viktigt att resa på sig och stretcha lite ibland. Men jag vet ju inte vad du pysslar med om dagarna. Hoppas att du kan få en lite andningspaus i alla fall.

• Sweetchili

En annan intressant sak som jag hörde på en föreläsning i höstas: Det är väldigt svårt att tänka negativt samtidigt som man tittar uppåt!
    Konstigt men verkar vara sant. Därför brukar jag försöka titta upp i himlen då och då, och tycker att jag bryter det där "hypertänkandet" som kan sätta in ibland vid stress.

• Cybermamman

Sweetchili det var bra tips. Jag hade ont i magen varje morgon och fick tipset att sitta ner i lugn och ro på morgonen och andas lugnt för att samla ihop mig och det har faktiskt hjälpt. Jag startade alltid dagen med en burnout förut och då verkar det som om kroppen tror att man är mer stressad än nödvändigt.

• Mys-ängeln

försöker verkligen att slappna av. Jag går i skolan och har väldigt höga krav på mig själv. Vet att jag borde släppa alla kraven.

• Cybermamman

Tänk efter vad som är värdefullt i slutänden...din examen eller putsade fönster. Valet kan väl inte vara så svårt?

• StinaS

Här är en sida med lite avslappningsövningar och annat. En del av dem fungerar verkligen.

www.pql.se/

• Mys-ängeln

Men valet mellan att vara duktig och inte vara duktig är svårt!

• Cybermamman

Om du menar att ha putsade fönster så vill iaf inte jag att det skall stå på min gravsten att dom blänkte .

Svar på tråden Stress