• Guldfisken

Ny Viktväktar-tråd (igen!)

Okej, jag har lovat flera gånger i VV-trådar här inne att jag skall köra igång med VV igen efter ett höstuppehåll.
    Det har dock inte blivit verklighet förrän idag. Nu har jag varit och vägt in mig igen och till och med skaffat mig ett månadsmedlemsskap så att jag skall tvinga mig själv att gå dit. Såg dock att den gamla VV-tråden var avstängd för svar så jag startar helt enkelt en ny. Hoppas att det finns fler VV:are där ute som vill hänga på!

• Svar på tråden Ny Viktväktar-tråd (igen!)
  • Guldfisken

Kort VV-historia: Höll på och viktväktade under hela våren och en del av sommaren. Tappade 16 kilo och nådde normal- (dock ej mål-) vikt. Hade en tuff höst, såväl med pluggandet, som privat. Idag när jag vägde in mig hade jag gått upp 9 kilo av de jag tappade. Dessa + ca 6 kilo till skall bort innan jag är nöjd.

• Guldfisken

shabbichic!
    Gott att ha något att se fram emot en som sporrar en, en resa är ju helt perfekt att ha som mål.
    Själv åker jag till USA i tre veckor i sommar (mitten av juni) och hade där tänkt att gå loss på alla billiga designkläder där (framförallt jeans). Eftersom jeans är smalplagg för mig skulle jag vilja vara lite mindre då. Är ungefär tolv veckor dit, så jag kommer inte riktigt att ha nått målet då, men kommer förhoppningsvis inte att ha jättelångt kvar heller.

Lycka till med invägningen, spännande!

• Guldfisken

Leone!
    Hej igen, detsamma! Vad bra jobbat av dig! Du ser ju verkligen ljuset i tunneln. Jag tror att det du gör, att variera kosten mycket, är nog sådant som gör att det blir lättare sedan att behålla vikten (det är ju det som är den svåra biten!). Jag upptäckte också, när jag höll på med VV som mest, att det faktiskt spelade stor roll vad jag lade mina points på. Anledningen till att jag gick upp så mycket under mitt höst- och vinteruppehåll var nog att jag inte riktigt ändå hade ändrat mina matvanor undet tiden jag gick till VV, även om jag då höll mig till mina points. Då var det svårare sedan att hålla sig till sina points.

Visst är det skönt att träna, och framförallt blir man ju så sugen på "riktig" mat och inte en massa skräp efter ett hårt pass. Jag behöver också vara hemifrån mycket och inte sitta vid datorn hela eftermiddagen, då kommer suget! Mitt gym (kör spinning) ligger alldeles vid skolan så jag kör direkt efter skolan. På det sättet motiveras jag att stanna kvar i skolan och plugga också och jag "slipper" vara hemma så mycket.

• Guldfisken

mrs. :

Det låter superhärligt ju! Speciellt här i Gbg där det snöar och regnar om vartannat. Önskar att jag vore lite morgonpigg så att jag kunde motionera på morgonen också. Då har man ju det avklarat och kan leva på kicken från motionen hela dagen!
    Var befinner du dig, som har det så varmt och gottigt?

• Guldfisken

Hej _Maria_ och välkommen till VV-tråden!

Jag har också upplevt att man kan stå lite stilla ett tag om man tränar. Kortsiktigt beror det på att musklerna samlar på sig vatten (eller något sånt har jag fått det förklarat för mig) i början, och långsiktigt ju att muskler väger mer än fett. Pröva du att mäta dig också!

Hur menar du med att du får för mycket bonuspoints? Jag antar att du tränar så att du kommer upp i de där tolv bonuspointsen som du kan få varje vecka. Fler points får man ju inte äta för. Men lyssna på din kropp också, tränar du väldigt hårt, SKALL du ju äta mer. Tränar du för hårt och äter för lite finns det ju risk att vikten står still också.

Du får spara 4 points om dagen. Dessa måste du äta upp senast på den sjunde och sista dagen i din vecka, annars är de förbrukade. Sparar du alla points till den sista dagen får du alltså äta det antal points du skall äta varje dag + 4*6=24 points till. Har du dessutom sparat bonuspoints (maximalt 12) kan du ju lägga till dessa också.

Hoppas du fattar vad jag menar, blev lite krångligt där. Annars får du fråga igen!

10 kg ner är ju förövrigt jättebra. Att dessutom bara ha gått upp 2.5 kg tyder ju på att du verkligen har lyckats förändra dina matvanor till det bättre.

• Guldfisken

Oj, nu börjar det hända saker här inne.

_Maria_ : Hur många points du bör äta beror helt och hållet på hur mycket du väger och sådär. Man skall svara på ett antal frågor och utifrån det räkna ut pointsantalet per dag (precis som Sana skrev såg jag nu när jag redan skrivit .

Näpp, inte hunnit vara med länge den här gången, första gången i tisdags. Så det är först nästa vecka som jag vet lite grann hur det går. Spännande!

Sana: Bra jobbat första veckan! 1.6 kg ner är ju jättebra!

• Guldfisken

Den här veckan har jag kört tre spinningpass (varav ett distanspass) och därigenom samlat på mig så många bonuspoints att jag kan njuta av en flaska vin ikväll på en kompis inflyttningsförfest (kanske tom unnar mig en flaska bubbel). Har dessutom points över så jag kan dricka lite gott på krogen därefter.

Är det någon som förresten vet om man kan räkna torrt mousserande vitt vin/champagne som torrt vitt vin (2 points per glas)???

• Guldfisken

Jajamän, mrs, det har jag koll på, vinälskare som jag är! Dricker ofta vitt istället för rött numera (gillar dock rött bättre ) eftersom man ju tjänar en halv points per glas.

Med ett glas torrt vitt vin menar jag 200 cl (alltså 2 points).

Det jag undrade var om man kan räkna torrt (fixar inte söta mousserande viner som Asti Cinzano och så) mousserande vitt vin/champagne som torrt vitt vin (hittar inte vad som skall gälla om vinet är mousserande någonstans) eller om det skall räknas samma som halvtorrt vitt vin.
    Men jag gör det, det känns ju som om det inte skulle komma till point bara för att det är bubblor.

• Guldfisken

Party, party helt enkelt!

Svar på tråden Ny Viktväktar-tråd (igen!)