• Guldfisken

Ny Viktväktar-tråd (igen!)

Okej, jag har lovat flera gånger i VV-trådar här inne att jag skall köra igång med VV igen efter ett höstuppehåll.
    Det har dock inte blivit verklighet förrän idag. Nu har jag varit och vägt in mig igen och till och med skaffat mig ett månadsmedlemsskap så att jag skall tvinga mig själv att gå dit. Såg dock att den gamla VV-tråden var avstängd för svar så jag startar helt enkelt en ny. Hoppas att det finns fler VV:are där ute som vill hänga på!

• Svar på tråden Ny Viktväktar-tråd (igen!)
  • Guldfisken

Kort VV-historia: Höll på och viktväktade under hela våren och en del av sommaren. Tappade 16 kilo och nådde normal- (dock ej mål-) vikt. Hade en tuff höst, såväl med pluggandet, som privat. Idag när jag vägde in mig hade jag gått upp 9 kilo av de jag tappade. Dessa + ca 6 kilo till skall bort innan jag är nöjd.

• shabbichic

Tjena Guldfisken!

Här är en till som jojo-bantat...
    Fast några gånger mer än du?
    Vill gå ner typ 10 kg!

Ska väga in mig nästa onsdag - nervös!!!
    Har som mål att nå målvikt innan nyår då vi drar till Thailand !

Kämpa på!

• Guldfisken

shabbichic!
    Gott att ha något att se fram emot en som sporrar en, en resa är ju helt perfekt att ha som mål.
    Själv åker jag till USA i tre veckor i sommar (mitten av juni) och hade där tänkt att gå loss på alla billiga designkläder där (framförallt jeans). Eftersom jeans är smalplagg för mig skulle jag vilja vara lite mindre då. Är ungefär tolv veckor dit, så jag kommer inte riktigt att ha nått målet då, men kommer förhoppningsvis inte att ha jättelångt kvar heller.

Lycka till med invägningen, spännande!

• Leone

Hej Guldfisken, kul att se dig igen, och aven shabbichic.
    Jag harvar fortfarande pa med VV ocksa, det har antligen slappt och jag har gatt ner 3 kilo sen i januari - efter att ha varit fast pa en plata hela hosten (upp ett halvt kilo, ner ett halvt kilo, upp 300 gram, ner 400 gram...).

Det som gjorde skillnad for mig var dels att jag verkligen borjade motionera mer- just nu gar jag till gymet nastan varje dag, om sa bara i 45 min - och dels att jag borjade variera det jag at till frukost. Ett av de rad de ger som jag aldrig trodde pa, varfor skulle det spela roll om jag at flingor eller grot? Men nu ser jag till att ata olika saker varje dag - brod en dag, flingor nasta, grot den tredje, kokt agg den fjarde.. och det verkar ge resultat.

Nu ar jag 4.2 kilo fran malvikt! Det lagsta jag vagt sen 2001.

• Guldfisken

Leone!
    Hej igen, detsamma! Vad bra jobbat av dig! Du ser ju verkligen ljuset i tunneln. Jag tror att det du gör, att variera kosten mycket, är nog sådant som gör att det blir lättare sedan att behålla vikten (det är ju det som är den svåra biten!). Jag upptäckte också, när jag höll på med VV som mest, att det faktiskt spelade stor roll vad jag lade mina points på. Anledningen till att jag gick upp så mycket under mitt höst- och vinteruppehåll var nog att jag inte riktigt ändå hade ändrat mina matvanor undet tiden jag gick till VV, även om jag då höll mig till mina points. Då var det svårare sedan att hålla sig till sina points.

Visst är det skönt att träna, och framförallt blir man ju så sugen på "riktig" mat och inte en massa skräp efter ett hårt pass. Jag behöver också vara hemifrån mycket och inte sitta vid datorn hela eftermiddagen, då kommer suget! Mitt gym (kör spinning) ligger alldeles vid skolan så jag kör direkt efter skolan. På det sättet motiveras jag att stanna kvar i skolan och plugga också och jag "slipper" vara hemma så mycket.

• mrs.

Hej vad kul med en ny tråd :)

Jag vv oxå och jag mår toppen, jag har åter igen infört motion jag tar en 3km promenad varje morgon mellan kaffekoppen och frukosten.

Idag hade vi 14-15grader varmt och fåglarna kvittrade när jag var ute.

• Guldfisken

mrs. :

Det låter superhärligt ju! Speciellt här i Gbg där det snöar och regnar om vartannat. Önskar att jag vore lite morgonpigg så att jag kunde motionera på morgonen också. Då har man ju det avklarat och kan leva på kicken från motionen hela dagen!
    Var befinner du dig, som har det så varmt och gottigt?

• _Maria_

Vad glad jag blev när jag såg att det fins en VV tråd :)

Förra våren gick jag ner ca 10 kg med VV. La på mej att par (ca 4) kilon under sommaren och vintern. Nu är det nya tag som gäller. Har hållt på i 2.5 veckro nu. Ser dock inget resultat. Kan det bero på att jag tränar för mkt och på så sätt får för mkt bonus points? Eller kan det vara nått annat?

En till liten frågA: Hur mkt bonus får man spara i veckan och om dagen?

Tack på förhand! :)

• Guldfisken

Hej _Maria_ och välkommen till VV-tråden!

Jag har också upplevt att man kan stå lite stilla ett tag om man tränar. Kortsiktigt beror det på att musklerna samlar på sig vatten (eller något sånt har jag fått det förklarat för mig) i början, och långsiktigt ju att muskler väger mer än fett. Pröva du att mäta dig också!

Hur menar du med att du får för mycket bonuspoints? Jag antar att du tränar så att du kommer upp i de där tolv bonuspointsen som du kan få varje vecka. Fler points får man ju inte äta för. Men lyssna på din kropp också, tränar du väldigt hårt, SKALL du ju äta mer. Tränar du för hårt och äter för lite finns det ju risk att vikten står still också.

Du får spara 4 points om dagen. Dessa måste du äta upp senast på den sjunde och sista dagen i din vecka, annars är de förbrukade. Sparar du alla points till den sista dagen får du alltså äta det antal points du skall äta varje dag + 4*6=24 points till. Har du dessutom sparat bonuspoints (maximalt 12) kan du ju lägga till dessa också.

Hoppas du fattar vad jag menar, blev lite krångligt där. Annars får du fråga igen!

10 kg ner är ju förövrigt jättebra. Att dessutom bara ha gått upp 2.5 kg tyder ju på att du verkligen har lyckats förändra dina matvanor till det bättre.

• _Maria_

Tackar tackar!
    Guldfisken:

Tack för dina tips.
    Antagligen står jag väll stilla för att jag tränar för mkt.ska försöka mäta mig ikväll :)

Förra gången jag körde med VV gick jag på möten osv. Denna gång tänker jag klara det själv. med hjälp av dne lilla points-guden m.m.

Bara en liten fårga hur många points om dagen bör jag äta?

Hur går det för dje då guldfisken? har du hållt på länge!

Hoppas alla mår bra!

Svar på tråden Ny Viktväktar-tråd (igen!)