• Godina

    Vad betalar ni för festen? Precis fått offert på drömstället. Hjälp!

    Hej alla brudar!


    Jag och min sambo hittade drömstället för vårt bröllop förra veckan och har gått på nålar tills idag, eftersom vi hade blivit lovade att få en offert idag. 


    Snälla hjälp! Vad betalar ni för en fest med 42 personer? Tänk på att det inte är restaurangstandard på stället, direkt. Kuvertpriset för maten är okej, men alla övriga posterna?!


    Vi hade suttit och räknat på det innan och tyckte vi hade fått med allt, men så var offerten ändå ca 12000:- dyrare än vad vi hade tänkt oss... Har någon lust att se över och se om det verkar rimligt? Förväntas man inte få nån typ av mängdrabatt, inte dyrare väl? På hemsidan står det att en bädd kostar 170:-, ett dubbelrum 170 pp och enkelrum 250:- men nu får vi betala 220kr per person för boendet... skumt tycker jag!


    Stället är ett vackert vandrarhem som ligger precis vid en sjö, som har festlokal. Vi har tänkt att alla gäster ska stanna över och dagen efter ska vi ha frukost och ha paketöppning. Våffelfrukosten kostar enligt hemsidan 59 kr, där hade vi nog också tänkt oss nån typ av mängdrabatt. Vad är standard?


    Lokal


    festlokal - helg fre kl 17-sön kl 12: 3000 kr matsal - lördagkväll: 600 kr
                                               Summa lokal: 3600 kr

    boende fredag


    boende fredag 4*220: 880 kr frukost lördag 4*59: 236 kr
                                            Summa boende fre-lör: 1116 kr

    mat


    våffelfrukost söndag 42*59: 2478 kr 3-rätters-festmeny 42*335: 14070 kr

            t.ex.Förrätt: Skaldjurstoast med avokado och sommarsallad.
            Varmrätt: Helstekt ryggbiff med örtfrästa sautegrönsaker, rödvinssås  och råstekt potatis
              Efterrätt: Chokladtarte med passionsspuré, bärkompott samt vaniljglass


    Tårta inkl kaffe/ te 42*45: 1890 kr serveringspersonal (3 st, à 6timmar) 18 h 260 kr/h: 4680 kr linnedukar inkl tvätt 13 st a´ 40: 520 kr dukning/vika servietter 3 h 260 kr/h: 780 kr glas (vin, vatten, likör mm) 42 a´22kr: 924 kr glasdiskning nästa dag 1 h 260 kr/h: 260 kr bordsdeko/ blommor 15 a´100: 1500 kr linneservietter 42 a´ 7kr: 294 kr

                                                  Summa fest: 27396 kr
    boende lördag


    alla 58 bäddar 58 220: 13810 kr
                                        Summa gästernas boende: 13810 kr

    Alla priser inkl. moms
    Städning ingår
    Dryck tar ni med själv. Bordsvatten ingår.


    TOTALT  45 922 kr


    Det jag framför allt tänker på är festkostnadera, hur ser era poster ut där? Tårtan är dessutom ingen bröllopstårta, utan deras standardtårta i hallon-mandelmaräng.


    All hjälp tas emot JÄTTE tacksamt, känner mig helt vilse...


     

  • Svar på tråden Vad betalar ni för festen? Precis fått offert på drömstället. Hjälp!
  • Werty

    Jag vet tyvärr inte så mycket om priserna för vi har inte alls samma typ av upplägg men måste bara säga att det är väldigt generöst av er att ni planerar att betala gästernas boende.


    Angående just boendekostnaden tycker jag att ni ska ringa stället och fråga, det verkar ju inte riktigt stämma med det du skrev i början.


    Hoppas det ordnar sig!

  • Godina

    Werty: Tack för snabbt svar! :) Vi tänkte eventuellt inte betala hela boendekostnaden för gästerna, utan att dom får betala in tex 100 kr var direkt till vandrarhemmet (detta var okej för dom). Samtidigt ligger det mitt i landet (har gäster från lite här och där) och det finns ingen möjlighet att åka hem... plus att vi inte vet hur standarden är.


    Vet att det finns en massa trådar om det här problemet, men vad tycker ni? Betala eller inte, med tanke på ev låg standard och lång hemresa?

  • naturtanten

    Tycker ni ska disskutera offerten med vandrarhemmet, verkar ju märkligt att boendet blev så dyrt.. kanske tycker dom att det är mer jobb med ett helt sällskap som bor där?? ingår städning av rummen tex i det priset, och sängkläder?? för då kan det ju vara ok..

    tycker ändå att ni gör rätt i o dela kostnaden mellan er o gästerna, 100 kr per person för boende är inte så farligt..

  • Godina

    Hej naturtanten, tack för din input :)


    Nä, varken sänglinnen eller handdukar ingår, men städning (som jag har fattat iaf). Ska ringa hemme imorgon och kolla hur hon tänker och se om hon kan tänka om.


    Vad har ni för erfarenhet, brukar det behövas 3 serveringspersonal på 42 personer? I sex timmar? Jag tyckte det lät lite mycket och lite länge. Hur har ni räknat?

  • sandralainen

    Hej,
    jag har inte heller samma upplägg som er fest men jag tycker också att de låter konstigt med boendepriserna.
    Va gäller festpriset så är tre personer i 6 timmar helt rimligt. Det jag däremot tycker är att har man på ett ställe och deras porslin och personal så ska man inte behöva betala för linnedukar, glas, glasdisk. De tycker jag absolut ska ingå, likaså tiden för dukning, vikning av servetter och sånt. Ok att man får betala för blommor.

  • sandralainen

    juste glömde en sak. Mängdrabatt med tex våffelfrukosten tror jag inte på tyvärr. Varför skulle dem göra det när dem kan tjäna massa av pengar?

  • Bride in leather
    sandralainen skrev 2010-06-01 16:06:23 följande:
    Det jag däremot tycker är att har man på ett ställe och deras porslin och personal så ska man inte behöva betala för linnedukar, glas, glasdisk. De tycker jag absolut ska ingå, likaså tiden för dukning, vikning av servetter och sånt.
    Detta håller jag med om,det hade jag aldrig betalat förr.
  • Godina

    Jag vet inte vad jag tänkte egentligen... kanske att dom kunde köpa storpack och få ner priset? {#lang_emotions_wink} Men där har du såklart rätt! Finns det en chans att tjäna pengar, så gör hon såklart det.

  • happytoaster

    Om man bokar för ett större sällskap brukar man få lite lägre priser, stället vet ju att de kommer att ha kunder och hur mycket som går åt.


    Vi kommer att betala ca 37 000kr för vår bröllopsfest i en restaurangs festsal, brudskål med enklare tilltugg, 3-rätters med vin samt kaffe och avec, dukning, dekrationer, servering, musikanläggning, bemanning av baren och allt sådant ingår okså i det priset. Vi är drygt tio personer mer än ni.


    Vi kommer inte att betala för gästernas boende men stället har reserverat ett antal rum som våra gäster kan boka till ett lägre pris än deras ordinarie rumspriser. (lågsäsong istället för högsässongspriser)


    Jag tycker att ert pris låter lite högt, kan priserna skilja beroende på om det är hög och lågsässong? Om ni bokar allt vi dem så borde de kunna ge paketpris. Har ni försökt att förhandla? De kanske börjar med ett högt pris för att ha prutmån?


    Hoppas att det ordnar sig för er!


     

  • L U N A

    Jag tror att det beror på att det är ett vandrarhem. I normala fall ingår inte städning eller lakan i boendet, men antagligen ingår det här?! Likaså med middagen och festen, de flesta vandrarhem jag vet har tex inte linnedukar utan de kanske måste hyra dessa och då får man ju såklart betala för den tjänsten osv.... Nu vet jag ju inte vad det är för ställe ni kikat på eller hur deras standars ser ut i vanliga fall men det är en tanke... :) Och sen så spelar det väl ingen roll om de preciserar kostnaderna eller om de hade bakat in tex avgiften för porslin, diskning, dukning mm. Betala för det får man ju göra oavsett, de ställer ju knappast upp gratis ;)  

    För att säga nått om priset... lokalhyran ca 9000kr för lokal, porslin, blomdekoration, färdigdukat mm, ok för en drömlokal tycker jag. 335 kr/per för tre-rätters, bra pris om maten är bra. Plus tårta då.... skippa ev den och skaffa egen "riktig" bröllopstårta om ni anser det är viktigt, personligen hade jag struntat i tårta.... men det är ju jag det. ;)  4700kr för personal som serverar och städer, schysst pris låter det som. Sen anser jag att ni utan problem kan ta betalt av gästerna för boende och även baka in frukosten i det. Jag hade som gäst inte haft några problem att betala ynka 300kr för att få gå på bröllop med övernattning!

    Hoppas mina tankar var till nån hjälp!

  • Godina

    Tack för era tankar! Verkligen till stor hjälp. Det där med att srunta i tårta är faktiskt en sak vi får fundera på, så lätt att ta med allt "bara för att".


    Drömlokal vet jag inte ännu, har itne sett stället annat än på kort. Men det är helt klart drömläget, (www.solviken.nu). En ångdriven, vedeldad båt går i sjön Sommen som kan ta gästerna till vandrarhemmet. Stora, vackra ängar och ett gammalt hus från början av 1900-talet. Men själva lokalerna ser ganska tråkiga ut, faktiskt.


    Men det där med att dom får hyra linnedukar och liknande är faktiskt ganska troligt, det har jag inte tänkt på. Känns nästan som att hon har tagit in ett helt cateringföretag och "sockrat" priserna lite lagom. Ska höra med henne om vi bara kan hyra lokal och skaffa egen catering. Har ingen direkt koll på priserna, men det är värt att kolla upp!


    Det där med lågsäsongspriser verkar ju jättebra! Nåt sånt hade jag också tänkt mig, snarare än högre pris!


    Nån som caterar? Vad är er erfarenhet? Prisnivå?

  • Nicossambo

    boende fredag


    boende fredag 4*220: 880 kr frukost lördag 4*59: 236 kr
                                            Summa boende fre-lör: 1116 kr

    Ska ni gifta er på en fredag??? kan ju vara så att helg kostar mer, att de inte upptaterat priserna på hemsidan. Så var det på hotell rummen för oss de kostade 100kr dyrare för alla gäster som soväven vårt rum inte mycket för varje person men slår man ihop priserna.

  • kapellösa

    Läste på deras hemsida att 170kr/natt är för medlemmar, icke medlemmar betalar 50kr mer dvs 220kr/natt.

  • Godina

    Det är sant. Men man brukar kunna köpa gruppmedlemskort för 400:-. Ringer imorgon och kollar läget! Tack :)

  • Godina

    Nu har jag pratat med dom. Vi får betala 170:- och köpa gruppkort. Innan pratade jag med en billig cateringfirma som tog 14000:- för trerätters och personal - som bara deras mat kostade! Hon blev helt paff när vi sa att vi tar in en annan cateringfirma. Men nu känns det kul att planera bröllop igen :D Tack för alla svar!

  • Bride in leather
    Godina skrev 2010-06-02 11:02:15 följande:
    Nu har jag pratat med dom. Vi får betala 170:- och köpa gruppkort. Innan pratade jag med en billig cateringfirma som tog 14000:- för trerätters och personal - som bara deras mat kostade! Hon blev helt paff när vi sa att vi tar in en annan cateringfirma. Men nu känns det kul att planera bröllop igen :D Tack för alla svar!
    Mycket bättre och sen får hon bli så paff hon vill*s*
  • Nordiskbrud

     


    sandralainen skrev 2010-06-01 16:06:23 följande:
    Det jag däremot tycker är att har man på ett ställe och deras porslin och personal så ska man inte behöva betala för linnedukar, glas, glasdisk. De tycker jag absolut ska ingå, likaså tiden för dukning, vikning av servetter och sånt. Ok att man får betala för blommor.

    Nja, det brukar vara så på en del ställen. Stora festlokaler brukar ha ett "allt i ett pris" men mindre ställen och cateringrörelser brukar ofta speca det så här. Spelar väl ingen roll om de får priset uppstolpat så här eller om de bakar in det i ett annat prs för betala för dessa tjänser får man alltid göra. Duka gör man tex inte i en handvändning, det kan ta allt från 1-4 timmar att duka för 3 personer beroende på förutsättningar. Menar du att stället ska jobba gratis?
    Däremot borde ni kunna få någon rabatt för att ni hyr många rum


  • Nordiskbrud

     


    Godina skrev 2010-06-02 11:02:15 följande:
    Nu har jag pratat med dom. Vi får betala 170:- och köpa gruppkort. Innan pratade jag med en billig cateringfirma som tog 14000:- för trerätters och personal - som bara deras mat kostade! Hon blev helt paff när vi sa att vi tar in en annan cateringfirma. Men nu känns det kul att planera bröllop igen :D Tack för alla svar!

    Har ni kollat upp hur det är med dukning, porslin, ljus, blommor osv i det priset? Ingår hyra av porslin samt diskning av denna eller kostar det extra? Har aldrig varit med om att en cateringfirma åker och dukar/dekorerar en annan lokal tex. Eller ska ni göra det själva istället? Räkna då med att det tar tid. Glas och bestik ska tex diskas och putsas, bord ställas i ordning osv.
    Kolla också upp hur länge personalen stannar och vad de ska göra. Det är inte kul att bli stående helt utan personal direkt efter middagen. Hur löser ni det med kaffe, tårta, ev bar etc senare på kvällen? Ta en funderare på vad ni behöver och vad ni får i de olika alternativen.


  • jaao

    Vi betalde:
     
    2500:- för lokalen

    30:-/person för proslin

    20:-/person för dukar

    10:-/pers kaffe/te

    190:-/person för 2rätters.

    Tårtan (40pers) 1600:- (då fick vi lite rabatt eftersom vi var bekanta med ägaren)

    Personal och städ totalt 2000:-

    Övernattning för oss: 1200:-

    Vi betalde väl allt som allt runt 60- 65.000:- ingen resa inräknad då

Svar på tråden Vad betalar ni för festen? Precis fått offert på drömstället. Hjälp!