• crud

De sista två kilona...

Behöver ett gott råd. Har under 17 månader gått ned sju kilo och kommer nästan i de gamla favoritjeansen. Nu vill jag bli av med de sista två men det känns som kört. Jag springer ca två mil i veckan och kör lätt styrketräning. Jag tycker jag äter hälsosamt men man blir ju hungrigare när man springer så mycket och kroppen måste ju ha energi för att man ska orka. De två extrakilona sitter där och jag vet inte hur jag ska bli kvitt dem. Nån som har ett tips?

• Svar på tråden De sista två kilona...
  • Jurca

Vet ju inte vad du väger nu.... Är det kanske så att du är nere i din matchvikt enligt din kropp? Om inte - ge inte upp, de brukar ge efter om man är enträgen. Min erfarenhet är att man försöker FÖR mycket dvs äter för lite helt enkelt! Tänk på att kroppen även behöver fett för att inte reagera med att det är svält. Hade själv samma problem, jag försökte och försökte att äta nyttigt. När jag till slut blev så frustrerad att jag helt enkelt struntade i det och åt mer "vanlig" mat så försvann även de sista kilona! Även det faktum att du tränar kan ju göra att du enligt vågen väger mer, men som du säkert är medveten om väger ju muskler mer än fett. Hur som helst, det är bara du som vet hur det är... LYCKA TILL!

• LisaML

Vad duktig du har varit! Jag funderar över om du äter tillräckligt mycket? Springer du och tränar så behöver du äta mer än innan för att hålla förbränningen konstant hög. Jag har också fått för mig att jag vill gå ned två kilo innan bröllopet, men nej, det vill inte min kropp. Jag har helt enkelt tvingats inse att min mage vill vara lite mjuk. (Fast jag har inte gett upp hoppet helt och hållet.) Skriv gärna här om du kommer på något mirakeltips!

• crud

Mmm, bra poäng där. Jag tror inte att jag äter för lite eftesom jag ändå äter tills jag är mätt. Och jag har börjat gilla att ta i rätt ordentligt under passen och då måste man ju ha energi. Ser till att äta tre mål mat om dan plus mellanmål på eftermiddagen i form av frukt och kanske en bit knäckebröd med mjukost om jag ska träna. Däremot så var det en bra poäng att muskler väger mer. Det har jag ju inte tänkt på. Jag får väl tjuras på helt enkelt... Löpning och i början powerwalks tre ggr i veckan var dock extremt effektivt till en början för att få kilona att rasa. Jag blev nästan förvånad.

• redangift

Vad äter du under en vanlig dag?

• crud

Frukost, två grova smörgåsar med leverpastej och yoghurt.
    Lunch, kyckling, fisk eller kött med ris, potatis eller spaghetti + grönsaker som broccoli eller morötter
    Middag samma sak.
    Sen brukar det bli ett mellanmål på eftermiddagen bestående av en frukt och kanske en hård brödbit ifall jag ska träna.

• Ellte

Lägg du in ett par mål till per dag :)Var tredje timma bör du äta ungefär. Såå....ett mellanmål mellan frukost och lunch (en frukt, en yoghurt, en keso) och en macka med nåt proteinigt på eftermiddagen innan du ska träna...och ett litet mål på kvällen:)

• crud

Oj, bra tips men onekligen en omställning. Man är ju uppvuxen från skolan och framåt med att man ska äta tre gånger om dan... Det känns som att man går omkring och är konstant mätt men man har ju hört att det ska vara bra. Jag glömde att säga att jag brukar se till att stoppa i mig en banan eller liknande efter träning också, man ska ju visst tillföra kolhydrater snabbt har jag hört...

• Ellte

Ja visst är det konstigt :D och lite svårt...men så är det... Du SKA aldrig bli tokhungrig, det är bättre att äta innan det svider i magen.:D

• crud

Hmmm, nu har du gett mig något att fundera på...

• tvillingsjäl

Hej!

Ett tips jag kan ge dig är att variera din träning lite mer! kroppen vänjer sig nämligen ganska snabbt! Antingen att du ökar längden på passet eller intensiteten eller att du prövar nåt nytt tex inlines eller liknande! Öka gärna lite på styrketräningen oxå för att ge förbränningen en känga! Mer muskler=mer förbränning krävs! Själv har jag köpt en ny cykel å ska ge gärnet off road!! Lycka till, du lyckas alldeles säkert!

• crud

Mmm, jag gjorde det misstaget i början så nu varierar jag löpningen rätt mycket, springer både längre pass och korta, snabbare samt intervaller. Jag kanske borde satsa mer på musklerna. Visserligen väger de ju mer än fett men då kanske man får bort lite bulle på magen och får bullar på armarna istället och då är det ju helt okej att inte minska i vikt...

• tvillingsjäl

Ja precis! Man ska inte stirra sig blind på vågen! Hursomhelst tar ju muskler mindre plats än fett så även om du väger mer så minskar du i omfång å ser dessutom snyggare ut med bättre hållning! Mät dig med måttband i stället!

Svar på tråden De sista två kilona...