• Paddy_9

1 vecka efter operation (Näsan)

Tjena nu har det gått 1 vecka sen jag opererade min näsa i stockholm. Smärtan var inget vidare jag fick inte ont något bara att gipset var jobbigt och att det kliades + att de rann hela tiden annars var de inget jämfört med vad jag trodde att de skulle vara... Idag tog jag bort gipset det gjort så ont aj aj!
    jag var så nyfiken på se min nya näsa men ojj det var en ingen trevlig syn näsan var så svullen liknade en poatatis fast den mycket mindre och knölen var borta ahh va skön känsla :)
    Nu sitter jag och väntar på att svullnaden ska lägga sig jag är skiträdd att jag kommer att den kommer vara svullen hela tiden :( snälla nån som har gjort näsplastik som kan hjälpa mig !!

Svarar på alla era frågor!!
    finns på msn också: Aziz_Karnabi@hotmail.com

Tack och hade bra!

• Svar på tråden 1 vecka efter operation (Näsan)
  • Affeman

Fillifjompan:

Jag har haft en likadan operation som du har haft. Dvs sluten näsplastik (inga synliga stygn utanpå näsan).

Det betyder att han måste ha sytt inne i näsan, men jag ser inga tygn där heller... ska de synas? kommer han att ta bort några stygn när jag går dit för att ta bort gipset?

Jag har varit små förkyld och nyst ett par gånger, blev lite orolig nu... kanske rivit upp nåt!

• Fillifjompan

Affeman:

Stygnen sitter inne i näsan och jag såg inte mina heller. De är av den självupplösande sorten som försvinner av sig själva.

Det är nog ingen fara med nysningarna men det är ju bra om man kan hålla sig ifrån att nysa. Men det kan ju varar svårt. Läste på internet att man skulle försöka nysa genom munnen. Yeah right, hur lätt är det då?

Nu har det gått ganska så exakt två månader sen min operation och nu börjar näsan se riktigt fin ut. Ser fortfarande skillnad i svullnaden från vecka till vecka. Ska bli så spännande att se när den är färdigläkt.

• Paddy_9

Hej alla

nu har det gått 5 veckor sen min operation och det blir bara bättre och bättre för varje vecka!
    tagit ny bild så tänkte visa er den.

img171.echo.cx/my.php

svullnaden går så segt ner när det gäller nästippen som om den går slomotion eller nåt hehe. tror de kommer ta upp till 3-4 månader minst! som sagt jag e jättenöjd redan nu fast de kommer bli bättre :)
    ha de bra//Aziz

• Affeman

Det var länge sen någon skrev härinne...

Tog bort plåstret häromdagen...
    Jag är iaf jätte nöjd med resultatet, även om folk knappt ser någon skillnad. Det har gått 12 dagar och är fortfarande svullen men näsan ser ändå bättre ut än innan.

Den är inte prefekt, men utifrån mina förutsättningar så tror jag inte att det kunde ha blivit bättre. Så jag måste säga att Mr Röjdmark did a fine job. (Försöker ha en sund inställning till det hela, märks det? haha).

• Fillifjompan

Affeman

Kul att du är nöjd! Och tycker du att näsan ser fin ut nu så kommer du säkert att bli supernöjd när den läkt klart.

Det är inte nån som märkt att jag opererat mig heller, så beslutet att inte berätta att jag skulle operera mig visade sig vara det rätta. Men visst är det konstigt att ingen märkt nåt. Jag ser ju jättestor skillnad.

Hur är det med blåmärkena och svullnaden i resten av ansiktet? Har de gått bort ännu?

• Affeman

Fillifjompan

Jag har fortfarande små blåmärken under ögonen som för övrigt är ganska hängiga. Sedan är tippen och området runt näsan (kinderna) uppsvällda.

Jag ser allmänt ganska risig ut... nu när jag tänker efter. Men jag hoppas vara presentabel till midsommar, måste hitta på nåt kul då känner jag.

Huden på näsan är inte så jätte bra nu heller, ganska glansigt... men det blir bätre för varje dag.

Samtidigt som jag vill att svullnaden ska gå ner så vill jag att det inte ska bli så stor skilnad jämfört med nu... kontigt.

• Affeman

Jag har några frågor: Svara gärna ni som vet, det är väl första och främst fillifjompan och paddy som har koll antar jag.

1) Finns det risk att näsan deformeras i framtiden? även om den ser bra ut nu, med relativt lite svullnad kvar.

2)Är era näsor också väldigt styva nu efteråt... ganska hård och oelastisk jämfört med förrut?

3)Luktar det illa för er också i näsan?

4) Bör man oroa sig för att det kan bli infekterat?

5) När jag känner längs ut på näsan (tippen) så känns det som jag inte har 100% känsel där, som om den har "somnat", har ni också haft så?

Många frågor... men ni vet hur det är!

mvh
    /A

• Fillifjompan

Affeman:

1)Näsan är ganska känslig ett tag efteråt så man ska akta sig för att få en smäll eller dyl. Man ska inte hålla på med kontaktsporter på 6 veckor (eller var det längre än så?). Men om den ser relativt bra ut nu så tror jag inte att den kommer bli deformerad när den läkt klart.

2) Svårt att komma ihåg hur näsan känndes innan men nog är den lite styvare. Det känns ockxå som om skinnet "sitter fast" i benet mer, och att skinnet var mer rörligt innan. Det stramar fortfarande när man rynkar pannan och nu har det gått 2,5 månad.

3) Det luktade illa i ena näsborren i slutet på vecka 1, men det var bara i några dar.

4) Infektionsrisken är inte större än för andra operationer, men de är inte att leka med om man får en.

5)Jag har också haft nedsatt känsel men det är normalt och den kommer att komma tillbaka.

Hoppas att mitt svar hjälpt lite i alla fall.

Hur har omgivningen reagerat? Var det inte du som skrev för längesen att du var rädd att det skulle kännas som när man är nyklippt och det känndes som om alla stirrade på en?

Ha en trevlig Midsommar!

• Affeman

Fillifjompan

Det jag är lite orolig för är att jag inte har råkat rivit upp såret. Jag är nämligen pollen allergiker och nyser hela tiden.

Sen har det inte blivit bättre att jag har pillat mig i näsan rätt mycket för att bli av med det som täpper igen.

Hur högt upp sitter stygnen? kan man ha råkat pajat nåt tror du?

Det luktar fortfarande lite illa i ena näsborren och jag är rädd för att ha infekterat nånting.

Just det, hur folk har bemött mig? ingen har märkt nåt... eller de märker kanske men det är väl ingen som vågar fråga rakt ut. Men mina kompisar som visste om det sen tidigare säger att man inte tänker på det.

Jag ser själv jätte stor skillnad!

Jag kan lägga till att våra operationer är snarlika... (inte ändra formen på tippen bara dra upp den 1 grad, och göra näsbenet rakare och smalare framifrån). ellerhur?

Trevlig midsommar...

PS. Paddy, det ordnar sig! svullnaden kommer gå ner.

• Fillifjompan

Affeman:

Tror nog att såren läkt för dig vid det här laget. Är bara första veckan det inte är så bra att nysa.

Stygnen sitter inte långt upp alls. 1 cm eller 2 skulle jag tippa.

Ska jag vara ärlig så pillades det en hel del i min näsa också... Svårt att låta bli. Det var ju så jobbigt att inte kunna andas ordentligt.

Vet inte om det är normalt om det luktar illa. Jag tycker du borde ringa och kolla i alla fall för säkerhets skull.

Jag fattar inte hur folk inte kan lägga märke till att man opererat sig. Förrut hade man ju en stor knöl och helt plötsligt kommer man men en rak näsa. Märkligt... Jag skulle märka det direkt om det var nån annan. Men man är ju å andra sidan ganska näsfixerad.

Ha det gott.

• Affeman

Fillifjompan:

Hehe jag tycker också att det är konstigt, men det är som du säger vi är mer näsfixerade. Känner dock att det börjar avta och måste erkänna att det är jäkligt skönt att inte tänka på det hela tiden.

Hur går det för dig da? det har gått lite mer än två månader nu har jag för mig... fortfarande svullen?

Själv är jag svullen på bara tippen nu... ser lite roligt ut, har en liten pinocchio (stavas så?) näsa. Sen är huden på näsan torr med många synliga porer, antar att det är efter gips och plåster, ser ut som eksem. Men det här blir nog bra... tar ba lite tid.

Förrästen ska du tillbaka om 6 månader igen? som jag förstod var det inget måste, men det kan vara bra och kolla så att allt står rätt till.

Vi hööörsss...

• Fillifjompan

Halloj Affeman!

Jo, det har gått 2,5 månader nu och allt känns bra. Fortfarande lite öm. Jag framkallade korten häromdan... Fy, så man såg ut alltså... Blåmärken och svullen och jävlig. Sen har jag tagit lite kort efter gipset åkte och ska jag vara ärlig så såg näsan ut bättre för en månad sen än den gör nu. Nu har svullnaden på näsryggen gått ner mycket mer än svullnaden på tippen, så jag ser också ut som Pinnochio. Eller egentligen är det området strax ovanför tippen som är som mest svullet, och jag har läst att det är just där som det sitter kvar längst. Pratade om det på jobbet i morse men de kunde inte se svullnaden fastän jag påpekade det. Men de kanske bara var snälla...

Jo, jag ska tillbaks i oktober. Kan ju vara bra att kolla att allt står rätt till. Ska du dit?

Har det sluta lukta i din näsa eller?

• Affeman

Hej igen.
    Jepp, har slutat lukta så det är bra.

Det ända jag stör mig på som jag nämnde tidigare är min dåliga hud på näsan. Ska till apoteket och så om jag hittar nå kräm eller måt. Upplevde du nåt liknande?

Jag håller med det där med att näsan såg bättre ut när det var lite svullet på näsryggen. Man är ju samtidigt mer kräsen och hittar bara en massa fel.

haha

Ja det är nog lika bra och åka dit, jag bor bara en timme från sthlm så det borde jag nog orka...

/A

• Fillifjompan

Hej!

Nej, jag hade inga som helst problem med huden efteråt. Men jag var lite skraj att se hur det såg ut under gipset när man inte tvättat sig på en vecka. Men det var ok.

Nu har jag semester om en halvtimme. Hurra!

• Paddy_9

nu har det gått snart 3 1/2 månad och näsan e Fortfarande svullen och den är sne också... så jag det blev som jag trodde misslyckat vaffö ska man alltid ha sån jävla otur i detta livet kanske för jag ska lida hela livet istället för att fixa till de... ja nu får jag vänta till nästa operation... någon som vet hur länge man måste vänta innan jag kan göra om den?

Svar på tråden 1 vecka efter operation (Näsan)