• Emina

Jag ångrar mig så jag kan dö...

... nej, kanske inte helt rätt inlägg på ett bröllopsforum, men jag behöver få ur mig lite och kanske få några okända medmänniskors dom på vad jag gjort...

Jag har varit tillsammans med en kille i ca två år och varit galet förälskad sedan början, och bara känt mer och mer för honom ju bättre jag lärde känna honom. Det första halvåret levde jag på förälskelsens moln, han var lite svår på grund av att han hade många principer i vissa lägen som inte gick att resonera kring, men jag blev ändå så otrolig fascinerad av hans intelligens och att vi kunde prata så bra om precis allting. Jag kunde inte fatta att jag hittat en så perfekt människa, som tyckte samma saker var intressanta som jag och som dessutom älskade mig och var en helt underbar pojkvän. Men det gick kanske ett år, sedan kände jag inte längre så tydligt om han älskade mig eller inte. Han sa sällan att han älskade mig, han ringde inte så ofta, det mesta vi gjorde var på mitt inititiv. När jag tog upp det sa han fortfarande att han älskade mig, och jag tror fortfarande på att det verkligen stämde, men han började också prata om att han inte trodde att det skulle hålla mellan oss i längden, på grund av att vi på visa grundläggande frågor hade lite olika uppfattningar. Jag i min förälskelse vägrade tro på sånt, och sa alltid att kärlek övervinner allt. I mina fantasier var han den jag skulle leva mitt liv med, och det är han fortfarande, jag har svårt att tänka mig någon annan, trots det som därefter har hänt. Nu i vintras kom dock kallduschen. Efter att det varit lite knackigt i några månader innan, ofta beroende på att jag inte kände mig särskilt älskad, han verkade inte bry sig så mycket som jag gjorde. Men kär som jag var så ville jag försöka övervinna våra problem och planerade för diverse mysiga stunder tillsammans och vad vi skulle göra för att återfinna den magiska stämning som tidigare funnits. På den raka frågan om han fortfarande var kär i mig fick jag dock det ärliga men stenhårda svaret att han inte var det, men att han ändå trivdes väldigt bra i mitt sällskap och tyckte mycket om mig som människa. Det kändes som om mitt liv föll samman, allt kändes meningslöst. Men jag orkade inte med all sorgen då, så istället lyckades jag ganska lätt få med honom på att vi skulle fortsätta vara tillsammans "så länge vi trivdes ihop". Problemet var ju ändå kvar, jag var huvudlöst kär i honom men inte han i mig. Våren har gått. Jag har mått mycket dåligt i mina ensamma tänkande stunder, men när jag har träffat honom har jag ändå mått hyfsat bra och förträngt sanningen delvis. Men jag var ju ändå tvungen att arbeta mot att komma till insikt och verkligen förstå att det måste ta slut, och det gjorde jag samtidigt som vi fortsatte vara tillsammans, dock utan många av de ingredienser som ömhet och tillgivenhet som jag uppskattade så mycket. När jag sa att jag mådde dåligt och behövde mer av en pojkvän så svarade han alltid att han inte kunde ge det, utan att jag fick göra slut om det blev för tungt för mig. Jag förberedde mig ännu mer, tyckte jag; började umgås mer och mer med andra kompisar, gå ut, försöka bygga upp ett liv där hans roll blev allt mindre. Trots flera försök när jag tog upp det och sa att jag ville göra slut lyckades jag aldrig hela vägen - jag älskade ju honom fortfarande!

Jag kan inte säga hur mycket jag ångrar min svaghet i de stunderna, för det ledde mig mot katastrofen jag tycker mig vara i idag. För en vecka sen var jag bortbjuden på fest. Jag har denna vår också börjat dricka lite mer, inte mycket, men från att tidigare nästan aldrig ha druckit alkohol så dricker jag nu oftast när jag festar med mina kompisar. Jag blev lite onyktrare än vanligt, för full helt enkelt. Det är ingen bortförklaring eller ursäkt, men det i kombination med hur dåligt jag mått en tid nu samt att en nära killkompis som jag tycker bra om också blev ordentligt full gjorde att jag var otrogen....

Förutom bakfyllan har jag mått enormt dåligt sedan dess. Jag berättade för min pojkvän så fort jag träffade honom, det tyckte jag att jag var skyldig honom efter att ha gjort något så hemskt mot honom. Till saken hör också att vi pratat mycket om otrohet, och att han i början av vårt förhållande sa att han aldrig skulle tolerera otrohet, och att han aldrig skulle kunna vara vän med någon som varit otrogen mot honom heller. Som jag tidigare nämnt är han mycket principfast, vilket jag tycker om hos honom, så nu är situationen precis den jag alltid fasat för. Han vill inte ha med mig att göra och min besvikelse över att han slutade älskad mig överskuggas nu av mina skuldkänslor över vad jag har gjort mot honom, den bästa person jag någonsin mött, och honom som jag lovat mig själv att aldrig svika. I det helvetet befinner jga mig nu.... men jag har ju bara mig själv att skylla....

• Svar på tråden Jag ångrar mig så jag kan dö...
  • Moloko

Hmmmmm.... det lät ju inte som om ert förhållande var jätte bra.

Du kanske ska se ditt snedsteg som något som krävdes för att du skulle kunna lämna förhållandet?

• dala82

Håller med.
    Det var ju inte bra innan och din "kille" (jag skriver så, eftersom ni inte verkade ha ett riktigt förhållande, min tolkning) drev ju dig till detta. Jag försvarar inte din otrohet men detta var ju ett skönt sätt för din kille att bli av med dig. Ursäkta att jag låter så hård...Han behövde inte vara elak och göra slut på det vanliga sättet eftersom du visste att han inte skulle prata med dig om du varit otrogen. Känns som om du äntligen kan gå vidare och glömma den där killen. Jag tror inte att det hade hållt i längden iallfall.

• Gumsigos

I ärlighetens namn vet ja inte vad ja ska svara. Men uppenbarligen mår du inte bra, och han verkar faktiskt ingenting att ha.

Innerst inne har du nog förstått det, men lurar dig själv att tro annat.

Känn dig inte dum och otrogen. Varför hänga kvar vid en man som inte älskar dig.

Vad känner du för kompisen och vad känner han för dig?

Vad vill du själv? Gör ett avbrott från allt och tänk igenom vad du vill. Gör något för dig själv och lär känna dig själv bättre. Lär dig lita på dig själv, så kommer du efter ett tag komma till insikt och må bättre. Fortsätter du så här kommer du att gå ner dig fullständigt, bara för hans skull, och då e frågan: E han värd det??!

Gör något för Din skull, och tänk lite på dig själv för en gångs skull!

Lycka till!

Vill du prata? tjopppsan@hotmail.com

Många Kramar!
    Gumsigos

• vitsippa-78

Emina

jag kan inte säga att jag förstår hur du känner dig.
    Men jag var tillsammans med mitt ex i 8 år, men det sista året levde vi bara tillsammans, kärleken bara försvann. det beror säkert på många olika saker. Men när det var jag som tog tag i det och sa att jag ville flytta isär, att vårat förhållande var slut så var det jag som mådde värst. Men nu i efterhand har exet sagt att han har aldrig sett mig så stark som jag var då. För hade vi fortsatt som det var då det sista året så hade det inte slutat på sånt bra sätt som det ändå gjorde. Det är modigt att avsluta något som man intem år bra av. och jag förstår absolut att du är ledsen, men du vill väl inte heller leva tillsammans med någon som inte delar din passion?! Om du älskar honom så vet du att du vill det bästa för honom, såväl som du förtjänar det bästa!
    Jag hoppas du snart kommer må bättre, mer och mer för var dag som går.
    Kramar

• dala82

Bra skrivet gumsigos

Ta hand om dig Emina!

• Peos Lena

Emina

Jag kan inte förstå hur du anser att du varit otrogen. När jag läser din historia, så verkar det som om det bara var du som uppfattade det som ett förhållande. Din så kallade pojkvän ställe upp så länge du inte ställde krav på honom, och han hade ju sagt åt dig att han inte var kär. Så glöm det det med otrohet. Som Moloko skriver, det kanske var det här som krävdes för att du skulle inse att ert förhållande inte är något att fortsätta med. Jag förstår din känslor, men att hela tiden anpassa sig och smyga på tå för en annan person, så ska du inte ha det. Det finns så många fler där ute, jag lovar dig, men det kan ta tid att hitta dom. Glöm det som hänt, tänk inte ens tanken otrohet för det var det inte i ditt fall, glöm honom, du är värd något bättre. Lycka till.

• dala82

Som gumsigos skrev, tänk efter hur du känner för den andra killen istället. Försök att glömma mr X och gå vidare. Det är mitt bästa råd. Jag förstår att det kan kännas svårt, men vill du verkligen vara ihop med ngn som inte är kär i dig. Frågan är om inte mr X också haft andra? Bara en tanke.

• Juni-flickan

Jag håller med Peos Lena. Jag anser inte heller att du varit otrogen. Visst, ni hade inte avslutat ert förhållande, men egentligen så hade han ju redan 'släppt' dig och det var du som höll dig kvar. Så jag kan inte se att du sårat honom på något vis. Fast visst vore det bättre om det hände efter att ni brutit upp på riktigt liksom. Om han nu inte längre vill snacka med dig så tycker jag han är fånig. Han kan ju inte både ha kakan och äta den. Dessutom undrar jag varför han fortfarande var tillsammans med dig. Att du hade svårt att släppa har jag förståelse för även om det tyvärr varit sämre för dig än bättre. Men att han höll sig kvar förstår jag inte. Vadå, skulle han ha dig tills han hittade någon annan eller? Nä, fortsätt med att bygga upp ditt liv utan honom. Det tycker jag är kanon att du redan försökt göra. Lev inte ditt liv genom honom och bygg inte upp ditt liv på honom. Kom att tänka på en sång från söndagsskolan ;)

Bygg inte hus på en sandig strand, bygg inte hus på grus. Kanske verkar det ok, men en dag du ångrar dig, du får bygga huset en gång till.

Lycka till och kram!

• anne på grönkulla

Jag håller med flera här om att jag inte tycker du behöver skämmas över något. Uppenbarligen förväntade han sig inte ett livslångt åtagande från din sida.

Jag kan t o m spekulera i att han innerst inne kan tycka (men nog inte erkänna ens fö sig själv) att detta var ett ganska "bekvämt" sätt att "bli av med" dig - då han å ena sidan har fått sätta tonen i er relation och å andra sidan får vara "den förfördelade parten" när ni bryter upp, dvs den som blivit sviken och får vara sårad.

Gå vidare med ditt liv, slicka såren och fortsätt på det liv du försökt bygga upp utan honom. Du kommer att må mycket bättre och känna dig starkare i dig själv och ditt egenvärde i längden. Men jag förstår att det nu känns avgrundsdjupt och omöjligt. Känn bara ingen skuld utan ägna dig åt dig själv.

• Irmelie

Sänder dig styrkekramar i massor!

• Teo

En synpunkt från manligt håll: Din beskrivning av den principfasta och intelligenta mannen som fortsätter att vara tillsammans med en kvinna som älskar honom som men han uttryckligen inte älskar tillbaka får mig att rysa. En moraliskt principfast person skulle enligt min mening inte bete sig på detta sätt, utan beteendet signalerar kyla på gränsen till grymhet. Just detta att han känner till din svaghet för honom ger honom extra makt och därmed högre moraliskt ansvar. Jag frågar mig varför han stannar i er relation. Får han bekväm sex utan besvärande åtaganden, eller njuter han av att känna makt?

Mitt råd är att du ska glömma honom. Det kommer att göra ont, men det är nödvändigt och smärtan går över. Jag var passionerat förälskad i en kvinna i en skadlig relation för många år sedan. Jag bröt med stor vånda relationen och nu, långt senare kan vi mötas i samma umgängeskrets utan problem.

Ditt snedsteg kan i sig inte försvaras, men heller inte direkt klandras i situationen du beskriver. Härda ut och håll dig borta från ditt helgon under abstinenstiden så kommer livet att kunna ta ny fart igen så småningom. Personligen känner jag inte mer sympati för honom än för en hustrumisshandlare.

Hälsar
    Teo

• Leone

Ok, fa se om jag har uppfattat det har ratt.

1) Han ar kanslokall, principfast och beredd att offra karleken for sina principer.

2) Han ar inte kar i dig langre men trots detta gor han inte slut (vantar pa att du ska gora det kanske? Sa blir du den 'hemska' och han kan tycka synd om sig sjalv)

3) Du borjar ta dig bort ifran forhallandet och han gor inget for att forsoka fa dig tillbaka.

4) *Du* har lovat dig sjalv att aldrig svika honom - ingenting han har kravt av dig, och inget han a sin sida har lovat dig.

5) Nar du ar arlig och erkanner ditt misstag tar han det som en ursakt att gora slut, enligt ovanstaende principer, hellre an att uppskatta din arlighet och se sin egen roll i det hela.

6) *Du* kanner dig skyldig.

Eh? Vad hande mellan 5) och 6)???

Han later som en idiot som du klarar dig battre utan. Han *har* gjort slut - i sin skalle och i sitt hjarta - for lange sen - han har bara inte sagt orden (arligt talat, 'ar inte kar men trivs bra i ditt sallskap'?? Jag trivs bra i min pappas sallskap ocksa, betyder inte att jag vill ha ett forhallande med honom!).

Ga vidare, glom honom, satsa pa killkompisen om det kanns ratt eller hitta en kille som alskar dig mer an sina egna pahittade principer. Som kan behandla dig som du fortjanar att bli behandlad och inte far dig att kanna dig som sk*t bara for att du rakar vara kar i honom.

• *Galadriel*

ärligt talat så tycker jag inte att du var tillsammans med någon "underbar och principfast" för någon underbar och principfast hade inte gjort på det sättet, någon underbar och principfast hade gjort slut, både för din och för sin egen skull.

det du beskriver som ert "förhållande" låter inte alls som ett förhållande i mina öron, och jag tycker heller inte att du var otrogen, då det ju itne fanns något förhållande att vara otrogen mot. du var otrogen mot din förälskelse i honom, och inte mot honom som person. jag har varit delvis i samma sits. jag var tillsammans med min sambo i nästan ett år, han gjorde slut men jag var fortf dökär i honom. det tog mig ett halvår att komma över honom, och under den tiden kunde jag inte tänka tanken att vara med någon annan, varken kyssar eller sex, ingen närhet i någon form. jag ville bara ha honom och jag skulle mått skitdåligt om jag hade trotsat detta och varit med någon annan ändå. men jag kom över honom till slut och mår nu bättre än nånsin!

jag tycker inte du har något att sörja över, och anser att du bara slösar på dina nerver i onödan. du mår ju egentligen inte dåligt över otroheten i sig, det du mår dåligt över är ju att det s.k. förhållandet är slut.. något du dock vetat länge, men sådant kan man ju ändå aldrig förbereda sig för. det är väldigt lätt att lura sig själv i en sådan sits och tro att "han kanske har lite känslor för mig ändå". jag är ledsen att säga det såhär, men det är det enda sättet jag kan uttrycka det på: han var inte kär i dig och ni hade inget förhållande. det ni hade var en beroenderelation, du var beroende av honom och att utnyttjade det. han var helt enkelt en mes som, istället för att se till ditt bästa och göra slut, lät dig hållas och invaggade dig i en falsk trygghet som gjorde det hela än värre för dig. jag tycker inte du har gjort något fel överhuvudtaget. det enda rätta hade varit att göra slut själv, men det är inget alternativ i en sådan situation, jag vet. dock hade ju inget varit annorlunda i er relation nu om du inte hade varit med den här andre killen, då du fortfarande skulle ha suktat efter närhet och han fortfarande skulle saknat känslor för dig. frågar du mig så har din "kille" ingen rätt att bli sur på dig, då han ju ändå inte ville ha dig som flickvän. det finns faktistk människor som underhåller andras förälskelse i dem för att på så sätt höja sitt eget ego, "någon vill ha mig".

mitt helt uppriktiga råd är att du skall sluta slösa energi på att ångra "otroheten" och börja satsa på att komma över honom.
    det primära en kille man anser vara "den rätte" skall ha är ju att han tycker om en och vill vara tillsammans med en. alltså var han inte den rätte för dig, annars hade ni ju varit ihop än, eller hur?

• Elliegp

Låter det inte troligt att du var "otrogen" för att du undermedvetet visste att det definitivt skulle vara slut i och med det? Så låter det i alla fall för mig. Jag tycker du gjorde både dig själv och honom en tjänst! När du har träffat "din" man kommer den här killen blekna i jämförelse.

Tro på framtiden!

*kram*

E

• Emina

Hej igen, och tack för allt stöd. Det är lite bättre nu än för två veckor sen när allt var precis färskt, men tyvärr pinar jag mig själv fortfarande en del och lyckas inte släppa helt. Ringde honom tidigare idag och var visst mest bitter och anklagande över hans beteende de sista månaderna... och han blev arg och sa att jag ska sluta trakassera (har hört av mig på olika sätt ett par gånger i veckan sedan det hände), sa att han tänker byta telefonnummer. Så visst är det tungt fortfarande, men känner ändå att tid är det enda som kan hjälpa. Killkompisen jag hade sex med är visserligen snäll och bra egentligen, men ändå för upptagen med sitt eget ex sedan några månader, så han är inget bra alternativ. Nej jag bör väl bara vänta, må dåligt, vänta, må lite mindre dåligt, vänta ännu mer för att komma till noll och sedan låta tiden gå ännu mer och föra med sig bra känslor igen....

• Daniel79

Tycker synd om dig men kan nog inte döma honom heller tycker att han har varit ärlig och sagt sitt ,har själv varit med om en liknande sak och är kompis med min ex nu, men det behöver inte betyda att killen är en skitstövel ärlighet är viktigt för vissa av oss lever efter det, inte alla om man läser alla inläggen.Tycker såklart att du inte ska gräva ner dig men kan inte döma honom om man inte hör hans sida av det hela,och sen måste du nog också funder på hur länge du har gillat den andra killen som du var med kan vara kanske att du började gilla och tänka på honom för länge sen Räknas inte det som otrohet??

hoppas ddet fixar sig för dig/danne

• Lillfruffe

Var i en väldigt liknande situation för ca. 10 år sedan....
    låg med en av min fd. bästa kompisar.
    Jag var inte särskilt full utan nog mest ute efter att frigöra mig från exets "mörka" skugga (han bodde utomlands då, det hade varit slut i mer än 6 månader) och det var nog - om jag ska vara helt ärlig - delvis för att "hämnas" X:s oförmåga att göra slut med mig innan utlandsvistelsen(vilket jag "fick står för", dvs. framstod som den som inte pallade trycket trots att han lämnat mig vind för våg, hörde typ aldrig av sig etc...)
    Eftersom min "hämnd" & frigörelse var ganska raffinerad, dvs. ligga med bästa kompisen (vilket faktiskt var OK rent "lagligt", för både jag & kompisen var singlar och gjorde det på "lika villkor" (bara för en natt). I min mening borde kompisen i första hand ha sagt nej, han var ju den som skulle vara lojal, jag var ju "bara" en bitter & ledsen flickvän. Iofs fick jag ta all skit från X.et, jag var tydligen den stora boven enligt honom, ni vet, eva i paradiset. Oh well...med allt detta vill jag säga att du nog gjorde det du gjorde för att du behöver frigöra dig från ditt ex. Och eftersom han inte kan säga nej till dig och gå sin väg, utan låter dig gå och våndas genom att FAKTISKT ge dubbla signaler så var det kanske din enda utväg. Göra något som du vet att han inte kan förlåta. Men som sagt; du har ingen skuld. Du gör det för din egen skull, tror jag. Du kan gå din egen väg. Det väntar andra människor på dig, som kan ge dig det du behöver och förtjänar. Det är svårt att lämna någon som man har/har haft så otroligt starka känslor för, men ibland måste man. Så är det bara.. Om ett tag - veckor, månader, år - så tror jag att du känner att det du gjorde var bra¨, trots att du sårat honom. I det stora hela. Han överlever, believe me. Din lojalitet ska i första hand vara hos dig själv. Det handlar inte om att vara ego, bara om att älska sig själv, och veta sitt värde. Då kommer den riktiga kärleken, den som får dig att växa, att leva, att känna tro & hopp. Deppa inte ner dig alltför mycket. Gå ut bland syrenerna och andas frisk luft. Framtiden är din.

Svar på tråden Jag ångrar mig så jag kan dö...