• Elin1

Pulverdieter och bantningsmetoder

Hej!

Här pratas det mycket om olika pulverdieter och bantningsmetoder. Jag förstår att många vill gå ned i vikt på kort tid (kanske för sitt bröllop) men det finns inga genvägar! Ni kan fasta i 2 veckor och leva på nutrilett men ni blir trötta, hängiga och får vitaminbrist.

Den enda metoden som leder till att man blir snygg, smal, muskulös och glad är rätt mat (ta bort sockret och ät lagom med fett) och motion regelbundet. Rör på er! Det är otroligt tillfredsställande att köra ut sig totalt på gymmmet!

Det handlar om att ändra livsstil, så det gäller att vara bestämd. Ät frukt istället för godis och chips, använd light varianter och strunta i att bre smör på mackan. Låt bli att lägga ned tid och pengar på bantningsmetoder som inte håller på lång sikt.

Bara ett tips från mig!

• Svar på tråden Pulverdieter och bantningsmetoder
  • smultronet

jag håller med Elin1 till 100%

Den enda metoden som leder till att man blir snygg, smal, muskulös och glad är rätt mat (ta bort sockret och ät lagom med fett) och motion regelbundet. Rör på er!

• MimmiMus

Stort tack till KC och vårblomma!

Elin1 och smultronet!

Jag förstår faktiskt inte vitsen med den här tråden? Vad vill Elin1 åstadkomma? Hade Elin1 velat hjälpa dem som vill gå ner i vikt hade hon inte dragit in en diskution om hur illa det är att använda pulver. Om hon hade velat hjälpa till hade hon satt en annan rubrik och sedan förmedlat sina erfarenheter beträffande effektiviteten i att äta och träna rätt.

Den här tråden är alltså ren smutskastning!

För den som lider av övervikt, och som har ambitionen att göra någonting åt det, är den här tråden jättetråkigt.

Har någon pulverbantare någonsin startat en tråd som direkt kritiserar "tallriksmodellen & träningsmedoden (Elin1)", "atkinsmetoden", "south beach-metoden" osv?

Svar: NEJ

Jag har lyckats med pulver! En person med alias Tesan har lyckats, två av mina kolleger har lyckats, tre av mina fd kursare på juridikfakulteten har lyckats. Listan kan göras lång.

Pulver är bra därför att näringssammansättningen har komplett och efter någon vecka förvinner suget och sockerbegäret. När detta händer kan människor börja se på mat med ett annat perspektiv! Ett nyttigare perspektiv.

Att kritisera pulverbantare är direkt obildat och fördomsfullt!

Smultronet skrev: "Rör på er!"

Tror du/ni på fullaste allvar att pulverbantar bara sitter hemma på kammaren och gör ingenting!?

Den här tråden har utvecklats till ett "ni och vi-resonemang" (även jag tar mitt ansvar i detta). Detta känns så fruktansvärt onödigt. Inget är rätt och ingenting är fel. Vi strävar alla efter platta magar och lyckliga sinnen. Varför kan ni då inte repektera vårt sätt att banta så som vi repekterar ert val av bantingsmetod/livsstil!

Funta på detta!

/smal och smart

• smultronet

Jag gick ner 10kg med pulver sen gick jag upp 30kg + dom jag gått ner alltså 40kg, som jag kämpar med nu.

har gått ner 3,2kg på en och en halv vecka med träning och bra kost och det funkar.

om jag ute druckit pulvret hade jag inte gått upp 40 j*vla kilon.

Jag kopierade bara det ein1 skrev.
    och håller med henne.

och jovisst tror jag att ni motionerar.........

• smultronet

ute=inte

och elin1 ska det stå och inte ein men det fattade nog alla endå

• MimmiMus

Smultronet!

Jag är, uppriktigt, ledsen för dina erfarenheter! Jag är samtidigt mycket glad över att du äntligen hittat en metod som fungerar för just dig. Det är dessutom beundransvärt att du fortsätter kämpa. Jag är övertygad om att båda metoderna som vi förespråkar på varsitt håll är vinnande koncept.

Nu har vi börjat på aningen fel kula men du får hemskt gärna gå in på någon av ck-trådarna och berätta hur det går för dig. Jag kollar dem alliop :) Det är alltid lika kul att läsa om dem som det går bra för!

Jag hejjar på dig!

Kram

• Elin1

MimmiMus:

Sysslar jag med SMUTSKASTNING om jag inte håller med om att pulverdieter och dylikt är bra metoder för en bestående viktnedgång??

Blir lite häpen. Instämmer med Smultronet och hävdar fortfarande att det bästa är att lägga om matvanor och motionera. Skulle inte vilja dricka en massa tråkiga milkshakes.

Men det är ju MIN uppfattning, och visst har man rätt att tycka vad man vill?

• MimmiMus

Självklart får man tycka vad man vill men man kan juh välja om man skall uttrycka det högt eller inte!

• Gloriousgirl

Elin1: Du har alldeles rätt i det du säger, att EN av vägarna till välmående är att äta rätt och motionera. Men pulver går jättebra det med.

Jag tycker dock , precis som andra tidigare sagt här, att det inte är riktigt så enkelt. För det du skriver är ungefär samma sak som att säga till en anorektiker att" det är väl bara att äta". Det går liksom inte, för vi som äter pulver har gjort allt annat innan, men vi har (oftast) en ätstörning som gör att vi inte klarar av att hantera mat och vi känner tex inte någon mättnadskänsla.

Men vårt mål är dock som du säger, att kunna äta bra och hälsosam mat samt motionera. Vi måste bara börja om på ny kula och lära oss äta igen. För vårt ätbeteende är inte bra och pulverdiet kan hjälpa en att få tillbaks de där naturliga och hälsosamma delarna av att äta mat. Det är dit vi strävar.

Sen är det ju så att man efter en pulverdiet måste ta det lugnt och trappa upp med sitt ätande. Vissa går ju tillbaks till sina gamla vanor igen och naturligtvis går man upp i vikt då. Men detta gör folk som går på VV med så det är inte själva metoden i sig som gör att man går upp i vikt. Det är det faktum att man släpper loss igen så att säga. Disciplinen försvinner och så står man där igen, överviktig.

Men tyvärr är livet inte så enkelt som att äta rätt och röra på sig, då hade ingen varit tjock idag...

• Jennie med ie

MimmiMus.
    "Dessutom får man inte alls vitaminbrist! Jag har under dessa veckor dels givit blod (är blodgivare) och passade då på att kolla mina värden och de var på topp! "
    Å andra sidan så visar det sig oftast inte direkt om man fått i sig för lite av vissa ämnen utan effekterna kommer en tid efteråt...

• MimmiMus

Jasså, Jennie med ie! Det visar sig efteråt!

Får jag fråga hur lång tid efteråt, jag råkar nämligen må hur bra som helst och jag är mer än övertygad om att allt är jättebra med min kropp.

För övrigt blir jag bara mer och mer arg på den här tråden.

Har en liten fundering.

Jag tror att alla ni som klankat ner på pulverdiet är tjockisar själva.

Varför skulle man engagera sig med att skriva och diskutera om man själv var smal och smärt?

På mitt jobb finns det en hel del åsikter om pulver och de som ropar högst är dem som är tjocka själva. De som säger att "det ända sättet" är bra kost o motion. De som är avundsjuka!

Har jag rätt?

Svar på tråden Pulverdieter och bantningsmetoder