• sandra_77

Hjälp sökes om GI-metoden!

Någon annan som använder denna el liknande metod?

1) Såg att champinjoner har mycket lågt GI, gäller detta även uppvärmda champinjoner, t.ex. stekta?

2) Stämmer det verkligen att stekt bacon och ägg är en bra frukost?

3) Läste att man får äta kokt potatis som är kyld och sedan upphettad, endast 33 i GI-värde. Stämmer det? Innebär det i såfall att jag får äta min favorit först kokt och sedan stekt potatis (som naturligtvis varit kyld innan stekning)?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp sökes om GI-metoden!
  • Ellte

Köp en bra bok om GI, det är en hel vetenskap :)

Dessutom kan man ju inte enbart gå på GIvärdet, då skulle man äta helt galna saker :D Till exempel har sockerkaka med nutella på väldigt lågt GI...men sådär värst NYTTIGT kan man ju inte påstå att det är... Samma sak med ägg & bacon till frukost. Det är lågt GI men det är MYCKET fett i bacon. Ägg och skinka kanske...eller en omelett med skinka i :)

Som sagt, köp en bok som du kan läsa och även kan ha att slå i :)

• sandra_77

Ellte, tack ska ta och köpa en bok! Jag ska i och för sig börja NU och det hade varit jättesnällt om någon som vet kan tänka sig att svara på frågorna ändå.

• Ellte

Jag envisas *fniss*

Börja då idag med att dra ner på kolhydraterna... Frukost har du kanske redan ätit... Hoppa över ris, pasta, potatis och bröd resten av dagen. Ät mycket grönsaker som mättar. Ät bra proteiner i ganska stor mängd. Glöm inte mellanmål!

Och så åk in till stan och köp en bok :D

• sandra_77

Ellte, kan glädja dig med att jag precis fick reda på att jag ska få låna en bok på torsdag av en kompis Envis som jag också är skulle jag gärna veta om de stekta champinjonerna och potatisen innan, om det går!

Har du förresten kört med GI-metoden länge? Hur funkar den för dig?

• Ellte

GImetoden light kanske :) Jag försöker tänka på att inte äta så mycket snabba kolhydrater men även att inte äta för mycket fett... Tror inte kroppen mår bra av att äta så mycket fett som rekommenderas av t.ex atkins...

Och JA det stämmer att kokt, kyld och återupphettad potatis är lägre GI än bara kokta. Stek dem utan fett bara ;)

• sandra_77

Bra Tycker du det har fungerat för dig hittills?

Om du (eller någon annan) orkar svara på en fråga till! Råa morötter har ju ett lågt GI och uppvärmda ett högre. Är det samma sak med champinjoner? Eller kan man med gott samvete steka dem?

• StinaS

Gå in på Pauluns sida - där finns ju en massa tabeller och jag undrar om man inte kan ställa en del frågor där också.

www.paulun.se

• sandra_77

StinaS, tack. Har letat där men inte hittat svar på frågan.

• *tildis*

Du behöver inte oroa dig över de stekta champinjonera. Ät de med gott somvete!
    Du ska också tänka på detta citat:

- Men kom ihåg, påpekar Ewa, att vitt ris och bröd kan vara okej ? om du kombinerar det med protein och fett som har noll i GI och därmed sänker det totala värdet på måltiden.
    ? Ett bra exempel är sushi, som innehåller jasminris. Vinägern i riset sänker GI-värdet, liksom fettet och proteinet i laxen. På det sättet blir det totala GI-värdet bra.
    ? Man ska aldrig äta kolhydrater bara för sig utan alltid med fett och protein samtidigt. Om du tar en frukt, ät då tio nötter samtidigt.

Var inte rädd för fett, men ät helst det nyttigare fettet som finns i oliv och rapsolja, nötter och frön, fet fisk osv. Kompinera måltiderna rätt så blir det totala GI värdet lägre. Man äter väl inte enbart potatis eller vitt bröd tex? Välj GROVA spannmål, fullkorn och surdegsbröd med hela korn ex Schulstads solrosbröd. Underbart gott!!! I början tyckte jag inte alls om det, liksom fiberhavregrynsgröt, men jag lovar man vänjer sig!!!

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp sökes om GI-metoden!