• Paddan_83

Hjälp.... jag har 2 ½ månad på mig att komma i klänningen

Uschhh. Allt blir så sent planerat.
    Hur skall jag lyckas gå ner minst 4kg på lite mer än 2 månader.
    Jag kan inte springa eller så, för jag har problem med mina knän.
    Vet inte hur jag skall lyckas, för jag äter godis, läsk, glass mm... VARJE DAG
    Så man kan säga att jag behöver HJÄLP!!!

• Svar på tråden Hjälp.... jag har 2 ½ månad på mig att komma i klänningen
  • Mia-76

Du svarar ju nästan på frågan själv, skippa godiset, glassen & läsken VARJE dag och inför "lördagsgodis". Ät mer exotiska frukter i stället, det är nästan (jag sa nästan... ) som godis.

Kan du inte simma istället för att springa?

Med bröllopet & klänningen som motivationshöjare tror jag att du kommer att lyckas utmärkt.

Lycka till!

• Ellte

4 kilo på två månader låter helt sunt och bra :)

* Låt BLI att köpa godis och glass (och läsk och saft och snacks).. Har du nåt sånt hemma så släng det nu på direkten!
    * Ät 5-6 ggr per dag. Bra mat. Mycket grönsaker. Mycket frukt.
    * Drick mycket vatten, minst 2 liter om dan.
    * Rör på dig minst en halvtimma varje dag. Promenera, gör situps, armhävningar, simma...sånt som inte belastar knäna för mycket.

Det kommer gå kanonbra! :)

• Hanna h.

Det lättaste sättet att bli av med sötsug, och därmed inte hungra så mycket efter godis, tycker jag är att sluta med så mycket "tomma" kolhydrater som möjligt, dvs vitt bröd, pasta som inte är fullkorn, dricka och juice som är sötad med socker och givetvis godis. Jag tycker sötsuget brukar försvinna efter några dagar då, och på kuppen får man chansen att äta mer nyttigt, mer grönsaker och frukt. För om jag väl börjar nalla på t ex vitt bröd, så blir suget bara större och större.

• blivande fru J

var glad för att du äter som du äter, hade du levt jättesunt och tränat mycket hade det varit svårare att minska 4 kg på 2 mån. Du kommer att märka jättestor skillnad om du bara slutar äta skräpet och börjar promenara en timme om dagen.

Dags att hitta motivationen, lyckas du så kommer du ju att få plats i din drömklänning :)

• Ei saa peitää

Jag tror du kommer att fixa det. Själv hade jag samma mål, runt 4 kg och det lyckades. Jag promenerade mycket och skippade pizza, åt inte choklad och köpte ingen jättepåse med godis. Bröllop är en jättebra motivationshöjare.

Försök att äta en banan när du känner dig sugen på nåt sött även om du inte alls är sugen på banan så tvinga i dig för efteråt kommer du inte att vara ett dugg sugen på godis. Cola light tycker jag också funkar för det är så sött att man inte behöver nåt godis till.

Lycka till!

• Fröken Rosenknopp

Var inte rädd för att äta mat!

Ät på fasta tider, bestäm 5 tider då du SKA äta under dagen (mina tider är frukost mellan 8-9, lunch mellan 12:00-13-00, mellis mellan 15:00-16:00 och middag mellan 18:00-19:00 och eventuellt en kvälssmacka klockan 20:00).

Däremellan INGET!
    Det är mycket viktigt.

Tänk på att det du äter måste göra dig mätt! Varm mat mättar bättre än kall.

Gröt och banan till frukost fyller ut magen och är mycket nyttigare än sockersöta flingor.

Lagad mat till lunch (ta med matlåda till jobbet). Returangmat kan vara onödigt fet och kall mat mättar inte lika bra.

Mellis är också viktigt för att orka. Frukt är bra, mjölk och en smörgås lika så.

Till kvällen äter man också varmt, kanske en lätt soppa.

Liten smörgås som avslutning på kvällen.

På detta sätt undviker du sötsug. Då blodsockerhalten blir låg tänker kroppen genst på att höja den med något snabbt och enkelt= GODIS.

Många som vill gå ner i vikt slutar äta ordenligt vilket gör att kroppen kompenserar detta med onyttigt ätande av godis och snabbmat.

Ta fram en kokbok, läs igenom recepten och tänk efter. Är detta bra för mig? Gör upp en matlista på vad du ska äta under tex. en vecka.

Undvik feta pålägg, söta flingor, feta korvar, läsk, saft och godis.

Var konsekvent.
    Ta mera grönsaker på tallriken, men tänk på att hela kostcirkeln vill vara med.

Träna minst 30 minuter 3 ggr veckan.
    Snabba promenader, simma är skonsamt.
    Ta trappor i stället för hiss.

Beröm dig själv med ett varmt mysigt skumbad eller liknande! Vem vill fortsätta utan belöning?

Se upp! Belöna dig INTE med godsaker.

Och främts fortsätt med denna livstil efter brölloppet!

Kroppen mår så mycket bättre.

• joan

Träna om du kan parallellt med att du äter nyttigt så grejar du det garanterat!

Jag vet inte hur illa det är med dina knän, men många som inte klarar av att springa på "vanligt" sätt klarar av att simma, träna med wet-vest i vattnet (en form av vattentrampning som är rätt konditions-
    krävande men skonsam mot lederna) eller gå på vattengympa.

• SadPsycgoBitch

Varför vill du gå ner i vikt? Är det inte lättare att köpa en klänning i din storlek?

• Bebbsen05

Håller med SadPsycgoBitch! Varför inte köpa en klänning i rätt storlek istället för att chansa på att gå ner i vikt?

Jag har slutat nästan helt med godis och dricka, tränar varannan dag. Gick ner 2 hg!! Gissa om jag vart sur. Men så blev min syster skjuten och jag gick ner 2,5 kilo 5 dagar. Så ibland hjälper tyvärr inte "rätt" mat och motion!

• SadPsycgoBitch

Bebbsen05

Varför blev hon skjuten? :S

• Bebbsen05

SadPsycgoBitch
    Hon blev skjuten i måndags när hon och mamma och våran lillebror var på semester i Turkiet. Det har vart i alla stora tidningar tidigare i veckan och på nyheterna

• SadPsycgoBitch

Okej, har hon klarat sig då?

• f.d. Svart brud

Jag är glad att alla som ger tips om viktminskning föreslår sund mat och motion. Själv gick jag ner 11 kg på 1 1/2 månad 2002 med Cambridge-kuren och fick sy in brudklänningen. Men jag har aldrig mått så dåligt som när jag tog den och givetvis går man upp allt och mer därtill, trots att man äter vettigt när man börjar äta igen.

4 kg på 2 1/2 månad borde inte vara något problem.
    Jag har gått ner 10 kg nu sedan i mars genom att sluta äta vitt mjölk, vit pasta, vitt ris, vitt bröd (bara fullkornsprodukter)och socker och minskat fettintaget. Lite mindre potatis. Mer frukt och grönsaker. Mager fisk/kyckling (däggdjurskött tycker jag inte om). Fler måltider men mindre mat vid varje måltid, så blodsockret hålls i balans. Och ca 2 liter vatten/dag. Det har funkat perfekt för mig och jag mår bättre än jag gjort på länge!

• f.d. Svart brud

PS!
    Det är SÅ mycket enklare att avstå från sötsaker och annat onyttigt om man har blodsockret i balans. Fullkornsprodukter gör _väldigt_ stor skillnad mot vitt bröd, pasta etc! Och det är faktiskt en vanesak.

I början går det trögt, men varje dag är en seger. Så snart man fått in vanan är det lätt.

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp.... jag har 2 ½ månad på mig att komma i klänningen