• kalle29

duschproblem i simhall

Hej

Läste ett inlägg från 2003 om en kvinna som ondgjorde sig över småbarn i damernas omklädningsrum. Skulle gärna vilja fylla på den debatten. Jag arbetar som rektor i en skola i mellansverige och tycker om att gå och simma någon kväll i veckan. inte sällan händer det att jag stöter på flickor/elever från skolan i herranrnas dusch med sina pappor och ni kan ju gissa om de tisslar när dom ser rektorn naken. Är det någon som har en bra lösning på hur man ska komma undan detta problem?

• Svar på tråden duschproblem i simhall
  • fashiongirl

halstabletten: Var nyligen på badhuset där det var en hel skolklass i tjejernas omklädningsrum. Tippar på att de gick i ettan eller kanske var runt 6 år så de snart skulle börja.

• NokGroda

jag minns när fritidsgruppen gick till gymnastiksalen några gånger.. av någon anledning tvingades pojkarna och flickorna byta om i samma omklädningsrum och duscha i samma duschrum.. det var hemskt! jag minns fortfarande hur jag hatade det. vi var några tjejer som bytte om på toaletten för att komma undan, men i duschen hade man inte en chans.

det här var alltså fritids! innan skolåldern! och vi var högst medvetna om att vi var nakna i samma rum som pojkarna. men ingen brydde sig.

• Klok?

Det kanske vore en idé för badhus att göra en del av omklädningsrum/dusch till föräldradel d v s en del för pappor med sina barn och en del för mammor med sina barn - när man då går in i ett sådant omklädningsrum/dusch vet man att det kan finnas små pojkar/flickor där tillsammans med sina föräldrar. På så vis slipper man bli exponerad för det motsatta könet. Sedan håller jag med om att barn från 7 år och uppåt vet mycket väl och kan titta ordentligt.

Helt ärligt så var det en fråga jag tänkte på när jag var ensam förälder då jag har en pojke och en flicka. Funderade mycket på vad jag skulle göra när pojken blev runt 7-års åldern och inte kunde vara med lillasyster och mig i omklädningsrum. Nu hade jag turen att träffa min underbare man och det löste sig alldeles utmärkt för oss alla

• blivande fru J

Om inga särskilda skäl föreligger ser jag ingen anledning till att barn från skolåldern och uppåt inte kan byta om på egen hand i det omklädningsrum de hör hemma. Barn med olika former av handikapp kan ju däremot behöva följa föräldrarna längre än så.

Ett dilemma för mig är att jobba som personlig assistent åt en brukare av motsatt kön. Om brukaren är en pojke/man bör han ju gå till herrarnas och byta om och jag följa med honom dit och utföra mitt jobb. Men vad tycker männen om en vuxen kvinna på herrarnas?

• kalle29

Jag ser inga problem med att en personlig assistent följer med in. I vår simhall arbetar kvinnlig personal i männens del och vice versa utan att det upplevs som störande, och för egen del tycker jag att samma regler bör gälla dig.

• joan

Jag har också jobbat som badvakt och tycker inte heller att det borde var något problem att du som assistent är med brukaren i herrarnas omklädningsrum, det är ju som kalle 29 säger inte helt ovanligt med kvinnlig badpersonal där inne.

Däremot kanske det är lite jobbigt för dig i början. Det var det iallafall att städa herrarnas omklädningsrum i början när jag jobbade som badvakt. Inte för att killarna/gubbarna var gererade eller så, utan för att jag kände/trodde att de stirrade så mycket på mig när jag var där. Kanske inbillning, eller så vänjer man sig, för efter ett tag var det inte alls obehagligt.

• NokGroda

Som badbesökare tycker jag det ÄR jobbigt med manlig personal i kvinnornas duschrum. Ni som jobbar med det kanske vänjer er, men har ni frågat besökarna vad de faktiskt tycker?!

• KickiCoc

Så länge killarna har ett jobb att sköta och inte missköter sig på något sätt kan jag definitivt leva med att de kan arbetar inne hos oss också. Den som absolut inte klarar det får väl helt enkelt vänta tills dom arbetat klart, det brukar inte ta mer än en kvart.

• joan

NokGroda; jag är medveten om att alla besökare inte tycker att det är okej med manlig personal i damernas omklädningsrum och tvärt om, även om de flesta inte bryr sig bara man gör sitt jobb och är någolunda diskret (dvs. vänder bort blicken så att gästerna de inte känner sig tittade på].
    Majoriteten klagar dock betydligt mer om det inte är städat med jämna mellanrum än om det är personal av "fel" kön som städar.

Där jag jobbade gjorde vi därför så att om det både jobbade män och kvinnor på passet så försökte vi fördela oss på "rätt" omklädningsrum så långt det gick och i övrigt så vet jag att killarna brukade säga till med hög röst när de var på väg in i dusch- eller omklädningsrummet för att städa så att de besökare som ville skulle kunna hämta en handduk eller gå undan om de ville. Det verkar ha fungerat bra i de allra flesta fall.

När jag försökte med samma sak i herrarnas omklädningsrum så blev det dock oftast mest pinsamt, det slutade mer med att det stod ett gäng nakna karlar och tittade när jag städade än att de skämdes och gick undan. Så jag slutade snabbt att annonsera min närvaro så tydligt....

• EhjärtaK = sant

Personligen har jag inga som helst problem med manlig personal i omklädningsrummen. Det brukar ju t o m stå skyltar om att detta kan förekomma, så kan man inte acceptera detta så tycker jag nog att man får låta bli att gå dit helt enkelt! Smutsiga omklädningsrum/duschrum är bra mycket äckligare än en man .

På samma sätt tycker jag att det är helt okej att en personlig assistent följer med in i "fel" omklädningsrum. Vad finns det för alternativ egentligen?

• KickiCoc

Min lillasysters kille arbetar på simhallen i stan, och jag har frågat hur det fungerar hos dom.
    Precis som joan säger så försöker dom undvika killar i damernas om det går, men i bland är det oundvikligt, framförallt tidig morgon eller sen kväll. Men då är det framförallt folk från simklubben som är där och tränar.
    Men de som jobbar där har tydliga instruktioner att undvika att gå in när det är för mycket folk, och att inte stirra i onödan på folk, eller gerera dem på annat sätt. De få gånger det rapporterats att någon bett sig felaktigt så har cheferna agerat direkt mot vederbörande.
    En kuroisa är dock att jag själv sprungit på honom en gång inne i duschrummet utan en tråd på kroppen, och han blir väldigt generad när jag påminner honom om det.........

• Heroine

Det är värre på mindre orter än på större tycker jag. Är det någon bekant eller någon man känner till som man visar sig naken för känns det mer otrevligt än om det är en helt okänd person... En kompis berättade att hennes gynekolog visade sig vara en gammal kompis till hennes man, det gillade hon inte. Lite den känslan menar jag.

• blivande fru J

Det vanligaste är även att den personliga assistenten är av samma kön som brukaren, men i de fall det inte är så känns det förnedrande om den handikappade inte skulle kunna vara i sitt omklädningsrum och byta om för att assistenten är av fel kön.

Jag hoppas att de flesta människor har förståelse för detta och inte blir alltför upprörda eller generade.

• EhjärtaK = sant

Förstår att det kan vara ett större problem för er som bor på mindre orter, i och med att det finns risk att man är "bekant" med personalen på något sätt. Men förutsatt att personalen annonnserar att de tänker gå in i omklädningsrummet så är man ju åtminstone förberedd och kan svepa in sig i en handduk.

• KickiCoc

Tycker för egen del att situationen som sådan är mer avgörande än ifall jag är bekant med den som råkar se mig. Kände mig inte särskilt illa berörd över att syrrans kille (som måste betraktas som bekant ) råkade se mig i och med att han jobbade där och hade legitima skäl att vara på plats. Skulle däremot tycka att det var synnerligen obehagligt att upptäcka att någon okänd smygtittade eller på annat sätt trängde sig på när jag duschade

• EhjärtaK = sant

I mina inlägg har jag utgått ifrån att badhuspersonalen är seriös och inte smygtittar eller stirrar på badgästerna (oavsett om de är bekanta eller ej) -

• Lindalii

Nu brukar jag inte gå på simhallar, men jag är jätteförvånad över att det inte finns privata hytter att välja Måste finnas många som inte gillar att vistas i offentliga omklädningsrum överhuvudtaget. Varför finns det inte små duschrum att låsa in sej i?

• Nonika

Jaha, då ska man bli förvånad igen...först basunerar en del ut att det är ok med porrfilm, porrsurfande osv, men sen säger samma person/er att det känns konstigt att visa sig naken?! Tänker främst på NokGroda...

Om vi vuxna ska visa barnen med vårt beteende att det är konstigt, fult, äckligt aller vad som helst, med att vara nakna, vad ska de då få för syn på sig själva och andra egentligen?

Och varför börja diskutera sex så fort det handlar om nakenhet? Det måste inte hänga ihop, mer än att ordet i sig också betyder kön.

Det är väl för väl att småkillar och tjejer får se hur vanliga människor ser ut, så de inte tror på alla "ideal" som exponeras i dagens alla tidningar, och tv-kanaler man kan tänka sig.

I ett offentligt badhus får man räkna med att andra personer kommer att se ens nakna kropp.

Till TS kan jag iof säga att jag förstår att det kan vara en jobbig situation, men som någon annan skrev här, så är ju småtjejerna också nakna, och mer utsatt än du, för de är ju barn. Det är bra och strongt av en rektor att visa sig naken på ett naturligt sätt!

• NokGroda

Nonika: nu behöver du inte dra slutsatser om min person här..

jag tycker inte naket är fult. jag vill bara inte visa MIG SJÄLV naken inför främmande människor och främst män då. varför får jag inte tycka det? varför går det inte ihop med porr? jag vill inte göra porrfilm heller, trots att jag gärna ser den..

visst att folk kommer se en naken på badhuset, men de behöver ju inte slänga in manlig personal på damavdelningen och tvärt om för det..

• Nonika

NokGroda;
    Självklart får du tycka vad du vill. Jag har bara lite svårt att se kopplingen, men det är skit samma

Nej, de behöver inte slänga in manlig personal i damernas omklädningsrum/ duschrum. Jag har aldrig varit med om det dock, visste inte ens att det förekom.

Svar på tråden duschproblem i simhall