• MajFru2006

Behöver tips på goda frukter!

Jag har efter många års besvär fått bekräftat varför jag har haft så svårt att äta frukt. Jag är allergisk, inte mot frukt, utan mot en del annat. Detta har gett mig sk. korsallergi.

Här finns ju många smarta människor, kan nån vänlig själ komma på någon bra frukt att äta förutom:
    Apelsin, banan, jordgubbar, kiwi, päron, vindruvor, äpple och stenfrukter (mjukt skal med kärna i, som aprikos, körsbär, persika, plommon, avokado)
    Jag vore EVIGT tacksam!

• Svar på tråden Behöver tips på goda frukter!
  • AnnaZ

MajFru, jag har jobbat en del med allergena proteiner (är forskare) och det stämmer att du borde kunna äta tex äppelpaj. Skälet är att allergenerna (proteinerna) i äpple som ger dina symptom (OAS=Oral allergy syndrome) förstörs vid upphettning, så kroppen känner inte igen dem.
    Du skulle kunna testa de andra frukterna också (att laga till dem menar jag) eftersom det ju inte är farligt (fast jobbigt) för dig.
    Korsallergi är väldigt intressant (fast trist för den som har det), tex är ingen äppelallergisk i tex Spanien, där de inte har några björkar eftersom man _först_ måste bli allergisk mot björkpollen.

• Millemo

Intressant det där med pollenallergi i Spanien - alltid lär man sig ngt nytt!!

• MajFru2006

Anna Z,
    det stämmer med äppelpaj, (det är ju jättegott!!) för jag kan även äta morötter och potatis när dom är tillagade. Men jag är skeptisk till det där mikrade äpplet, men det kanske fungerar. Isf kan man ju mikra det på morgonen och sen ta med sig det till skolan? Det vore jättebra!!

Millemo,
    Banan var upplistad på en av dom sakerna som jag inte tål, den är nästan värst av allt jag är allergisk mot eftersom förutom en reaktion så får jag otrolig magknip av dom. Melon läste jag på en sida att pollenallergiker kunde få korsallergi av, men jag känner inte något av dom. Jag är lyckligt lottad med ändå rätt lindrig allergi. Men jag skulle så gärna vilja hitta en icke-säsongsfrukt som man kan ha med i väskan om man blir hungrig under dagen liksom.

• AnnaZ

Kollade upp lite mer: Sharon går tydligen bort (korsreagerar också med björkpollen).

Och en liten rättelse: Det _finns_ äppelallergiska i Spanien (dock inte många), och de allra fleaste verkar vara sensitiserade av persika först (istf björkpollen). Rätt ska vara rätt

• AnnaZ

Ok, nu hittade jag en lista på saker som (obs, alla blir inte allergiska mot _alla_ dessa saker, så kan ju vara värt att pröva ändå. Behöver du nåt översatt så säg till

The following table is from Brostoff and Gamlin's Hayfever. The commonest cross-reactant is listed first.

Birch:
    Apple, Carrot, Cherry, Pear, Peach, Plum, Fennel, Walnut, Potato, Spinach, Wheat, Buckwheat, Peanut, Honey

House Dust Mite
    Kiwifruit, Papaya

-------
    Latex - papaya, avocado, banana, chestnut, passion fruit, fig, melon, mango, kiwi, pineapple, peach, and tomato

• evelina.

krusbär, carambole, guava, granatäpple, physalis.

• MajFru2006

Tack så mycket för alla förslag, ska testa mig framde närmaste veckorna om jag hittar något riktigt gott bland alla bra förslag!
    Frukt är ju något som man helst inte vill klara sig utan, helst om man är en liten gottegris som jag!

TACK till alla som har skrivit i tråden!

• Ejla

Får man trassla sig in i tråden lite...? Jag ser att du AnnaZ kan en hel del om såna här saker, och jag undrar om du (eller nån annan) kan berätta vad det är i jordgubbar, tranbär och vattenmelon som utlöser allergi för mig - och inga andra frukter? (Inga jag har provat i alla fall.) Alltså, vad är det för ämne i dem som man reagerar på? Jag har förstått att åtminstone jordgubbsallergi är ganska vanligt...

• hanny

Har lite problem med fruktallergi själv.. Ibland tar jag med mig en bit gurka eller en tomat. Det är ju iofs inga frukter men fyller en liknande funktion..

• AnnaZ

Ejla, vad jag vet så är tranbärsallergi väldigt ovanlig (är du allergisk mot lingon? råa, inte sylt)
    Jordgubbar och vattenmelon har ingen känd länk, men man vet inte allt om allergier.
    Du är alltså inte allergisk mot andra meloner?
    Och inte mot andra "röda" saker? Tex tomat?

Svar på tråden Behöver tips på goda frukter!