• MajFru2006

Behöver tips på goda frukter!

Jag har efter många års besvär fått bekräftat varför jag har haft så svårt att äta frukt. Jag är allergisk, inte mot frukt, utan mot en del annat. Detta har gett mig sk. korsallergi.

Här finns ju många smarta människor, kan nån vänlig själ komma på någon bra frukt att äta förutom:
    Apelsin, banan, jordgubbar, kiwi, päron, vindruvor, äpple och stenfrukter (mjukt skal med kärna i, som aprikos, körsbär, persika, plommon, avokado)
    Jag vore EVIGT tacksam!

• Svar på tråden Behöver tips på goda frukter!
  • Ejla

Hej AnnaZ, tack för att du svarade!
    Jag vet inte om jag är allergisk mot råa lingon, har aldrig ätit det... men lingonsylt har alltid gått bra.
    Det är bara vattenmelon jag får allergi av, inga andra sorter. Honungsmelon t.ex, går jättebra.
    Tomat funkar också jättebra, jag äter MASSOR av tomat i alla former och mår hur bra som helst.
    Kanske ska tillägga att den reaktion jag får efter att ha ätit jordgubbar eller vattenmelon är en fruktansvärd huvudvärk. Tranbärsjuice testade jag en gång, fick tipset av nån att det skulle vara bra som förebyggande mot urinvägsinfektioner. Den huvudvärk jag fick efter ett enda glas tranbärsjuice var det värsta jag varit med om i hela mitt liv.

Har aldrig funderat så mkt på att ta reda på vad allergierna beror på... jag "lider" ju inte av dem, så länge jag vet vilka saker jag reagerar på. Men nu börjar jag fundera...

• AnnaZ

Hm, är huvudvärk det "enda" symptomet?
    Isåfall är du troligtvis inte allergisk!
    Däremot låter det som de här matslagen utläser en slags migrän hos dig (vattenmelon är tex inte helt ovanligt att man får migrän av)

• AnnaZ

Jordgubbar skulle det stå, vattenmelon har jag inte hittat nåt om än..

• Ejla

Vid några tillfällen har jag fått ont i halsen också, förutom huvudvärken, men det är framför allt huvudvärken som kommer. Och det gäller alldeles särskilt jordgubbar! Förut kunde jag äta 2-3 st (och passade på att verkligen njuta av dem) utan att få ont i huvudet men nu går inte ens det.
    Huvudvärken påminner om den som jag får när jag INTE dricker kaffe.
    Det är kanske inte alls allergi då... men det gör inte frågan mindre viktig för mig - varför får man huvudvärk av jordgubbar och vattenmelon då?

• MajFru2006

"Jordgubbar har också en förmåga att framkalla reaktioner som egentligen inte är en äkta allergi utan pseudoallergi tack vare sin histaminfrisättande förmåga."

hittade jag på en sida på nätet, vet inte om det är något vår expert Anna z tror att det kan var?

• AnnaZ

Haha, nån expert är jag inte, men visst kan det vara det. Men troligare om det var bara jordgubbar, tror inte vattenmelon tex delar den egenskapen. Däremot tro jag inte det är "riktig" allergi, men det kan ju vara nog så jobbigt för det.
    De flesta (om det är migrän) brukar ju dock reagera på tex vin, starka kryddor (kryddost) etc

• Ejla

Tack snälla för att ni svarar och engagerar er

Jag blir mer och mer förbryllad måste jag säga. Nåväl, det kanske inte är allergi, men irriterande är det och jag bryr mig inte så mkt om att sätta etikett på det. Huvudsaken är att jag har någorlunda koll på vad som utlöser migränen (om det nu är det). Men... men... jag tål både vin och starka kryddor utan problem... Kryddost äter jag inte (äter inte ost alls) och visst är det väl choklad som man brukar varna för när det gäller migrän? Det tål jag också (fast jag äter det nästan aldrig men det är ju en annan sak).
    Pratade med min mamma idag och hon säger att jag klagade redan som mycket liten på huvudvärk när jag hade fått i mig vattenmelon.
    Mycket skumt alltihop
    AnnaZ, vad är det för forskning du har jobbat med - om man får vara nyfniken?

• AnnaZ

Jag håller inte på med det längre, men förut jobbade jag på Livsmedelsverket med att konstruera en prediktor för vilka proteiner som skulle kunna vara allergena. Nu jobbar jag med antibiotikaresistens hos bakterier

• MajFru2006

Anna Z
    Även om du inte vill kalla dej en expert, så är du vår "trådexpert" i alla fall!!

• viccy

Jag älskar sharon, den är söt och god. glöm inte citrus och rot som morot och rädisor. Det är hur gott som helst. Mild paprika eller gurka kan man doppa i fettfri yogurth, och nötter är jätte gott. Glöm inte kokosnöt.

• evelina.

viccy:

"är också allergisk mot bl.a alla slags nötter, jordnötter, rå potatis och rå morot, tomat och selleri."

• Ejla

AnnaZ, det låter intressant! Har du medicinsk bakgrund eller typ kemi med inriktning på livsmedel?

• AnnaZ

Är civilingenjör i molkylär bioteknik - nu håller jag på att doktorera :)

• Jonnes brud

Majfru2006
    Är de frukter du räknar upp i din tråd sådant som du inte kan äta. Det här med korsallergi har jag aldrig hört talas om tidigare. Har du fått några bra tips på frukt att ha med till jobbet?

• Bobou

AnnaZ:

Vad kul, det pluggar jag! (Alltså X i Uppsala?) Ska börja tredje året i höst.

• MajFru2006

Jonnes brud,
    frukterna som är uppräknadeär det riktigt att jag inte kan äta. Jag har fått många bra tips av flera vänliga människor. Vissa på frukter jag ska prova och vissa som blir lite knöliga att ta med under dagen. Helst vill man ju ha något som man bara kan slänga ner i väskan när man går hemifrån. Inte något som måste förberedas, skäras i klyftor mm.
    Mest besvärligt är att jag försöker hålla vikten nu tills den stora dagen och då ska man ju gärna äta mellanmål i form av en frukt eller så.

Jag tror inte att korsallergi är något som ingår i allmänbildningen. Jag blev allergiskt mot timotej och hundar när jag var 12år och har sedan blivit allergiskt mot fler saker. Men korsallergi visste jag inte vad det var för två månader sen.

• AnnaZ

BouBou, kul!

Är verkligen helnöjd med att jag valde det (X)!
    Jag gick ut 2002 så jag vet nog inte vem du är..

Svar på tråden Behöver tips på goda frukter!