• Fru 050806

hur bra/dåligt är vichy nouveau/Loka egentligen?

Har försökt hitta fakta om hur bra/dåligt kolsyrat vatten är med tanke på allt socker. Att vanlig läsk o light dricka inte är bra vet jag ju men vad gäller kolsyrat vatten? Vi har bytt ut vårt vanliga vatten på jobbet till kolsyrat vatten och eftersom jag är mitt uppe i Cambridgekuren så undrar jag om det är ok att dricka även kolsyrat vatten...

• Svar på tråden hur bra/dåligt är vichy nouveau/Loka egentligen?
  • f.d. Svart brud

När det gäller LOKA-vatten är är jag övertygad om att de tillsätter lite salter... Man kan ju dricka LOKA-vatten direkt ur brunnen (utan kolsyra förstås) på LOKA och det smakar som vanligt vatten... inte alls saltare än vanligt kranvatten. Men gott och nyttigt är vattnet där. Det är ju källvatten som runnit filtrerats naturligt i backen ända från källor i Norge.

Vichy Noveau är vanligt kranvatten med tillsatser.

Ramlösa är som bekant från Ramlösa brunn i Skåne och har också filtrerats naturligt i backen...

Hur som helst. Man får dricka mineralvatten när man går på Cambridge. Det går också bra att ta i lite cintronskrivor eller gurkskivor i vatten för att det ska smaka lite bättre...

Cambridge säljer ju t o m egen lightdricka som skriker sötningsmedel, så ur den synpunkten borde ju fun light och lightläsk vara OK också. Fast nyttigt är det säkert inte...

• f.d. Svart brud

rent otroligt vad jag kan om mineralvatten fast jag inte dricker det själv... (kolsyrat alltså) ;)

• tvillingsjäl

Nja..dolt och dolt..men hur många av oss häller upp ett glas med vatten från kranen och avslutar med några vrid på saltkvarnen?
    Det är mycket diskussioner om hur mycket socker vid får i oss men ingen tänker lika mycket på att salt är onyttigt oxå och det var just det denna artikeln handlade om som jag läste...

• Ellte

Tja, jag vet inte... Själv behöver jag extra salt...så mineralvatten är bra...

Klart att _allting_ är onyttigt _i för stor mängd_ och klart att man måste kolla vad man får i sig. Jag menar dock att det är ju inte direkt så att mineralvattenstillverkarna LURAR dig...det står klart och tydligt att det är MINERALvatten och vilka salter som ingår :)

Visst är sådana artiklar bra för att skärpa sinnena och tänka till innan man stoppar nåt i munnen...men salt är både nyttigt och farligt...precis som fett...och syre ;)

• Ei saa peitää

Skaffa en soda stream så behöver du inte vara orolig för ev. salter. Då kolsyrar man ju bara vanligt kranvatten. Funkar jättebra och blir väldigt gott till en billig penning.

• tvillingsjäl

Ellte:

helt klart, jag håller med dig! Man dricker ju inte såå stora mängder av det fast jag tror inte att man när man dricker mineralvatten kollar vilka salter som ingår eller hur mycket av dessa som finns! Personligen tänker jag inte på det utan dricker det titt som tätt..men det är väl som med allt annat...finns det nåt man kan stoppa i munnen som INTE kan leda till cancer, sånt läser man ju om heeela tiden, är det inte chips så är det nåt annat....

Äter man allt med måtta så tar man inte direkt skada..

• manzanita

hur är det med de smaksatta mineralvattnet då? har inte druckit det, men gissar att det innehåller sötningsmedel..

det finns ju delade åsikter om huruvida det
    är dåligt eller ej att konsumera sötningsmedel. läste om en undersökning där man hittat kopplingar mellan hungerskänslor och sötningsmedel. alltså, eftersom vi lurar kroppen att vi får i oss socker (vilket vi ju inte får) skapar det ett större sug efter sötsaker. kommer inte ihåg hur det var, men vissa hävdar att det tom skulle vara farligt att konsumera mkt av det

innan jag vet mer, så har jag bestämt mig för att försöka undvika sötningsmedel så gott jag kan. och dricka saft/läsk med socker när jag verkligen är sugen..typ en gång i veckan eller så..

• manzanita

..smaksatta mineralvattnet, alltså dom med fruksmak osv..ni kanske fattade det ;)

• evelina.

varför skulle det vara sötningsmedel i dom smaksatta mineralvattnen? dom smakar ju inte direkt sötare än vatten/naturellt mineralvatten jag tror bara det är smakaramor dom tillsatt.

Svar på tråden hur bra/dåligt är vichy nouveau/Loka egentligen?