• Fru 050806

hur bra/dåligt är vichy nouveau/Loka egentligen?

Har försökt hitta fakta om hur bra/dåligt kolsyrat vatten är med tanke på allt socker. Att vanlig läsk o light dricka inte är bra vet jag ju men vad gäller kolsyrat vatten? Vi har bytt ut vårt vanliga vatten på jobbet till kolsyrat vatten och eftersom jag är mitt uppe i Cambridgekuren så undrar jag om det är ok att dricka även kolsyrat vatten...

• Svar på tråden hur bra/dåligt är vichy nouveau/Loka egentligen?
  • *Vårblomma*

Smakaromer är bara kemikalier och inget sötningsmedel. De måste väl skriva om det innehåller socker och även sötningsmedel på innehållsdeklarationen, i svergie - för alla deabetiker!?

• manzanita

evelina och vårblomma: jag undrade bara, har faktiskt aldrig tittat ens på flaskan men fick för mig att det skulle vara socker/sötningsmedel..

men vad jag ville belysa var väl framför allt konsumtionen av sötningsmedel.. ngn som kan lite mer än mig som har lust att dela med sig? :)

• Jonnes brud

Ett inlägg angående bordsvatten som nte hör hemma här:

I Sverige har vi bland det bästa vattnet i världen, ändå måste lastbilar åka kors och tvärs över hela landet för att frakta kolsyrat vatten med olika smaker. Hur bra är det för miljön t ex? Men folk tjänar pengar på det, så det lär vill finnas kvar i sortimentet om inte kunderna bojkottar drickat

• vixen not a tramp

Tyvärr kör bilarna inte bara kors och tvärs i Sverige, vi importerar en hel del vatten från övriga Europa oxå. Sorgligt men sant. Trots det gillar jag mineralvatten, fast lite svider ju när man tänker på hur onödigt det är.

Varför finns det inte smaksättare till sodastream som är sockerfria så att man kan få typ melon/citron smak och kolsyra på kravattnet????? Känns som att det skulle vara en höjdare!

• vixen not a tramp

f.d. Svart brud
    Hade ingen aning om att V N var vanligt kranvatten, snacka om att tjäna pengar! På min skola kostar 0,5 Liter 17 kronor(!!!), det är ju så man baxnar!
    Tack för upplysningen!

• bellis

Mia.Maria -det FINNS det faktiskt! Kom i början på sommaren! Tre smaker har vi i min butik i alla fall: Lemon, peach och och och och ....OCH....och justja pink grapefruit! Det är små blå glasflaskor som man bara tar ett el två krm av och smaksätter sitt bubblade kranvatten! (Soda Stream-produkter alltså!)

Sen så har jag inte orkat läsa allt, men soda streams vanliga läsksmaker är sötade med aspartam, ej vanligt socker. (gillar inte aspartam själv, men många föredrar ju det framför vanligt socker..)

• vixen not a tramp

bellis
    Åh, va glad jag blir! Vi har funderat på en sodastream rätt länge och nu känns det verkligen lockande! Smakar det gott, blir det som mineralvatten man köper? Jag gillar inte heller aspartam, jag tror det är bättre att dricka vanlig läsk/saft sällan och i små mängder än att dricka drycker/saft med sötningsmedel dagligen.
    Måste kolla med sambon om vi inte ska slå till nu, de är väl inte så jättedyra, 1000 kr va? Vad kostar kolsyre patroner och smaksättare ungefäör? Det MÅSTE ju ändå bli billigare än att köpa på flaska. OCH mycket bättre för miljön! Tack återigen bellis!

• vixen not a tramp

En annnan sak angående socker i vattnet, VN har tre(?) smaker med 3% fruktsocker i. De kallas active novau och har en annorlunda form på flaskan.

• bellis

Hej hej, Mia.Maria! Har jobbat hela dan, därav uteblivet svar..

Det finns en vit och en silver/svart, det är precis samma maskin, bara utseendet som skiljer. Den vita kostar 795kr och den silvriga 995kr.

Det är samma priser överallt, om det inte är nån särskild kampanj eller så. Ska vara likadant med smakerna och patronerna. Smakerna kostar 49kr styck och räcker till ca 12 liter färdig dricka.

I paketet med maskinen följer det med en full kolsyrepatron, när den är slut så tar man den med sig till en butik som säljer sodastream och byter in den mot en ny full för 85 kr. Man kan även köpa extra patroner, då kostar de 195 kr styck. En patron räcker till ca 60 liter dricka, lite beroende på hur mkt man väljer att kolsyra.

Jag har ingen maskin själv, men vi har VÄLDIGT många kunder som kommer och köper smaker hela tiden, och de är jättenöjda! Vi har sålt MYCKET av vattensmakerna, så de verkar poppis de med! Tyvärr har jag inte smakat alls... Men även om du väljer att inte smaksätta vattnet så smakar ju det kolsyrade vattnet som riktigt bubbelvatten, det är även många kunder som nära på enbart använder maskinen till det.

Det är vad jag vet!

• vixen not a tramp

bellis
    Tack så hjärtligt för det utförliga svaret! Nu ska operation övertalnings kampanj påbörjas! Ha en trevlig solig söndag!!

• Aug 2006

Att dricka kranvatten (speciellt hemma i den nuvarande lägenheten) har jag svårt för och dricker därför mkt kolsyrat vatten.

Vad jag däremot inte visste är att det smaksatta vattnet är den dryck som fräter mest på tänderna!

• Ei saa peitää

Cola light finns till Soda streamen. Jag tycker den är godare än Coca colas för den känns mindre söt.

• Bobou

Ang. mineralvatten ur miljösynpunkt:

Det var faktiskt en kort artikel i senaste Forskning och Framsteg om just detta. Enligt Inger Larsson, civilingenjör på Arla Foods (och nej, hon försöker inte få oss att dricka mjölk istället, utan föreslår kranvatten (hon gör detta pga eget intresse)) skulle energin vi skulle spara om vi drack kranvatten istället för vatten på flaska räcka till att värma 16 000 oljeeldade villor per år.

Siffran är förstås något osäker eftersom den bygger på flera antaganden, men det hon har försökt räkna på är diesel och bensin som använts för transporter, samt energin för att tillverka och ta hand om förpackningarna.

• anne på grönkulla

Själv är jag skamligt förtjust i italiensk mineralvatten... Men visst är det ekonomiskt och ekologiskt fullständigt oförsvarbart att transportera vatten i flaskor över Europa, när vi i Sverige har kanske det bästa vattnet i världen (fri tillgång, mer eller mindre & relativt sett MYCKET få problem med vare sig kvantitet eller kvalitet!). Tyvärr

• bellis

Ei saa peitää - ALLA Sodastreams smaker är light..... men lightcolan är lite mer light än de övriga!

• Ei saa peitää

Tja det beror ju på vad man definierar som light. Själv anser jag att det är dricka utan vanligt socker. Men jag kan hålla med om att apelsin smaken smakar aningen artificiellt.

Svar på tråden hur bra/dåligt är vichy nouveau/Loka egentligen?