South Beach - mot vintern
Gamla tråden stängdes, så jag startar en ny för oss på beachen!
Välkomna med att diskutera och motivera alla nya och gamla SB - fans.
Vi kör mot en sund vinter, utan sötsug och med massor av energi, eller hur?
Gamla tråden stängdes, så jag startar en ny för oss på beachen!
Välkomna med att diskutera och motivera alla nya och gamla SB - fans.
Vi kör mot en sund vinter, utan sötsug och med massor av energi, eller hur?
Hej, Hej!!!
Med mig går det kanonbra. Jag har börjat träna nu och det har visat positivt på vågen. HURRA! Jag funderar pyttelite på att äta fas1-mat på veckorna och lite mer fas2 eller till och med fas3-mat på helgerna. Jag har ju fortfarande lite kilon kvar som jag vill bli av med. Ska laborera lite nu närmaste veckorna för att hitta en bra kombination.
Hur går det själv Sanne. Inget sötsug eller sug på felsteg?
Kramar Kerstin
Hallå!
För mig går det bra, tog en morgonpromenad imorse och tycker att jag går/springer snabbare varje gång och det känns överlag mkt lättare. målet är att springa 3-4 ggr i veckan, tar det lugnt nu i början så att det inte blir intensivträning i 2v bara för att sen lägga av totalt (som det vanligen brukar sluta)..
Kostmässigt funkar det oxå bra. Jag följer fas 1 trots att det slinker ner en frukt då och då... Måste ta det lugnt m att återintroducera kolhydraterna för att inte återfå suget!
Sanne: Hur e det med dig? har det blivit några mysiga kvällspromenader? Känner du att du nått ditt mål?
Ha en mysig kväll
kramar!
Fredag - igen!
Kerran, duktigt att du börjat träna! Tycker att ditt upplägg verkar förnuftigt! Nix, faktiskt inget sötsug (förutom när hormonerna regerar :) ).
tarz, jo mitt mål har jag väl nog nått kan jag säga viktmässigt, skulle vara ok att gå upp 2-3 kg igen, men det är ju bra att ha en viss marginal. Däremot skulle jag gärna kunna göra lite utbytesaffär fett - muskler. Skall jobba på det under vintern. Verkar ju gå finfint för dig också.
Kvällspromenaderna har det blivit sådär med faktiskt. Både jag och sambon jobbar ganska länge, och jag går oftast på ett pass till gymmet, eller på joggingtur efter jobbet, så när man väl är hemma blir det inte att man går ut igen. Fast nu blir det ju helg, och perfekt för promenader, eller hur?
Ha en bra helg, och njuuut!
Kramar,
Sanne
Hej tjejer!!!
HURRA för fredag.
Hos mig är det underbart väder så jag ska åka hem nu och ta en riktigt lång joggingtur. Det ska bli skönt.
Ha nu en underbar helg alla.
Kramar Kerstin
Åh vilket underbart väder- blir så glad av det och kände att jag bara var tvungen att gå en lång promenad på morgonkvisten.
Kerran: Har du ätit några kolhydrater? Blev själv bjuden på pastasallad igår på en tjejlunch och min mage fick fnatt.. e fortfarande svullen och mår ej toppen.
Någon annan som haft samma reaktion vid övergången från fas 1 till fas 2?
Hur går det för er som precis påbörjat fas 1?
Trevlig helg allihop
kramar!
Ja, visst är det härligt väder! Underbart med helg. Underbart också att ha gått ner 7 hg efter två dagar i fas ett. Trodde att det skulle bli svårare en andra gång, men det verkar inte så. Ska försöka att inte ropa hej än bara... Vet ju också att det mest är vätska nu i början och nu i dag tre har jag börjat få huvudvärk. Förra gången jag körde fas ett mådde jag dock illa i flera dagar, det verkar jag slippa nu.
Ikväll ska jag träffa tjejgänget och dricka lite rödvin. (Är inte så strikt som i första omgången).
Hur går det för er andra?
Hej alla SB? En fråga "SB" samma som GI metod?? Jag började en GI kurs i veckan och är inne på mintredje dag enligt den kosten. De två första dagarna gick bra men i dag har jag kännt mig trött och ont i huvudet. Är det normalt? Går det över?
Hej respons!
SB och GI bygger på samma sak: Att välja bort det dåliga fettet och de dåliga kolhydraterna. Men SB är indelad i tre faser. Fas 1: Kraftig nedskärning på kolhydrater. Man får inte äta frukt, pasta, ris, potatis, socker, grönsaker med mycket stärkelse m.m. Allt för att få bort sötsuget. Under denna fas förlorar man mest vätska och fas 1 ska ses som en kickstart som håller på i ca 2 veckor. Fas 2: Nu inför man vissa kolhydrater, ex: råris, fiberpasta, frukt osv. Men man gör det stegvis och håller hela tiden koll på hur kroppen reagerar. Denna fas håller man på med tills man nått sin idealvikt. Fas 3 = GI Denna kosthållning ska man ha resten av livet och då ska man äta enligt GI metoden.
Under fas ett så mår man ofta dåligt i form av huvudvärk eller illamående och detta kan nästan likställas med att sluta röka eller dricka. Kroppen vill ha de raffinerade kolhydraterna och mår dåligt när den inte får det. Men efter några dagar mår man prima! Det är nog detta du upplever för om du har haft dålig kosthållning innan så är steget över till GI metoden en stor förändring för din kropp. Men häng i, det blir bättre.
Hoppas att du fick svar på dina frågor!
Tack för svaret thevovvegang! Som du beskriver det så är det SB jag håller på med inte GI. Men hur som helst känns det skönt att veta att illamåendet och huvudvärk försvinner...
Mer frågor ang. SB. Hur mycket är det rimligt att hinna gå ned på 5 månader. Någon som har erfarenheter??