South Beach - mot vintern
Gamla tråden stängdes, så jag startar en ny för oss på beachen!
Välkomna med att diskutera och motivera alla nya och gamla SB - fans.
Vi kör mot en sund vinter, utan sötsug och med massor av energi, eller hur?
Gamla tråden stängdes, så jag startar en ny för oss på beachen!
Välkomna med att diskutera och motivera alla nya och gamla SB - fans.
Vi kör mot en sund vinter, utan sötsug och med massor av energi, eller hur?
hej!!!
vad har ni för tips att ge mig...
Jag vet att man går ner i vikt av denna diet plus att man mår helt otroligt bra av den.. MEN hur ska man göra för att få bort alla tankar som dyker upp efter ett tag; "nu har jag gått ner ett par kilor eller så.. nu kan jag unna mig nåt"
Det är ALLTID då jag faller tilbaks!!
Unnanet är en förbannelse!!!!!
ska nämligen göra ett försök att börja imorgon, men är så himla rädd över vad som händer om 2-3 veckor.
Snälla, SNÄLLA hjälp mig
Sweet saint:
Jag tror att det enda som fungerar är att INTE betrakta det nya sättet att äta som en kur som du ska uthärda och sedan vara klar med.
Det gäller att hitta nya goda saker att njuta av, så att du inte går omkring och känner att du missunnar dig eller försakar livets goda.
Det funkar inte i längden. Om du sedan till 90 % av tiden äter sunt och gott, så är det helt okey att äta något mindre nyttigt då och då utan att det spelar någon roll. Men kanske leder det hjärnan fel om man tänker att man då "unnar sig" något. Det bygger ju på att man annars inte gör det, eller hur?
Jag tror att det är viktigt att man helt enkelt tänker på det som val, medvetna val oavsett vad man äter. Inte belöningar eller fusk.
Det är våra dagliga vanor som spelar roll i längden, inte någon enstaka sak vi väljer att äta.
Jag tror att om man slappnar av och ser på det hela långsiktigt och ser till att hitta ett sätt att äta som är både lustfyllt och hälsosamt, så kan det inte gå fel. Och i den strategin rymms även då och då en kaka om det är vad man vill och väljer.
Opus
Sweet saint:
Jag klarar av denna diet för att jag har hittat goda saker som är tillåtna att äta. Mina favoritgrejer är glassbildens sockerfia glass och en egen "glassgrej": Vispa 1 del 20% vispgrädde blanda med en del kesella light. Blanda i blåbär och sötningsmedel. Ställ in i frysen några timmar. Antingen äter man den fryst eller tinad. Jag gillar den bäst när den stått i frysen en halvtimme. Andra grejer man kan göra är ju en egen dipp som man kan dippa grönsaker i eller nötter. Jag äter massor med cashew och pistage nötter. Visst känner jag ett litet sug efter godis ibland (det är min största svaghet) men sålänge jag inte fuskar är suget hanterbart.
Lycka till!
Hallå!
Nu börjar jag om fas 1! Den senaste veckans konstanta fusk har satt sina spår och resulterat i att jag återfått mitt godissug. Blev för mkt med att plugga dygnet runt och sen försöka upprätthålla en vettig diet. Känner mig svullen o har konstant ont i magen vilket är jätte jobbigt! Ska tillbringa de kommande 2 helgerna med familjen vilket underlättar situationen då det inte blir något festande..
Hoppas det går bättre för er andra!
the vovvegang:
vad bra!!! då fick jag ett alternativ till glass!!!!
det enda jag undrar.. under den första fasen får man inte äta mjölkprodukter eller hur!??!
blir lite fundersam för om man jämför med GI metoden som är ganska lika så får man ju det..??! lite underligt!
en annan sak.. dippkryddningar kanske du då kan hjälpa mig med??
Min pojkvän älskar dipp så det kan bli lite svårt ibland om jag alltid måste avstå..
Tar gärna emot försag på andra saker som kan vara ett alternativ när suget blir för stort..
Det är min första dag idag.. känns väldigt bra!!
Någon som hade svar på mina frågor lite längre upp?
Psh:
en 17% ost räknar jag som mager ost och det funkar utmärkt!
brysselkål äter jag också en hel del.. man kan väl kort säga att gröna grönsker är helt ok, vad jag förstått!
Hej på er allihopa!!!
Nu har jag hittat en kanonbra balans mellan fas 1 och fas 2. På veckorna kör jag stenhårt förutom frukost då jag äter lättfil. På helgerna är jag lite mer lössläppt. Hittils har det funkat kanonbra och det har inte triggat några enorma sötsug.
Och det är ju så roligt då det går neråt på vågen. Hurra.
Tarz:
Lycka till!!! Jag förstår att du vill börja om igen. Ska du köra i en eller två veckor?
sweet saint:
I andra fasen börjar mejeriprodukter att introduceras. Anledningen till att du INTE får äta det i första fasen beror på att det är en "avgiftningsfas" från socker och kolhydrater.
Kramar Kerstin
Hej hopp!
Verkar vara ganska många som kör fas 1 nu! Lycka till alla duktiga!
Om du Kerran ligger på en 1-2 fas ligger jag väl på 2-3 fas :) . Helgerna blir lite mera 3, och veckorna lite mera fas 2. En del onyttigheter slinker nog ner (ganska ofta också), men tycker det är ok sålänge jag håller mig på en stabil vikt, och överlag regelbundna matvanor. Att vikten är stabil beror delvis på att jag nu tränar ganska mycket; 3 pass på gymmet / vecka + ca. 2 längre promenader / vecka och 2-3 joggingrundor / vecka. Härligt med energi!
Ha en bra dag alla!
Sanne
Sweet saint: Tack så mycket nu vet jag lite bättre i alla fall