Antal kalorier per dag
Jag som skriver igen... :)
Någon som vet hur många kalorier man ska ligga på per dag för viktnedgång. Helst en snabb sådan...
Jag som skriver igen... :)
Någon som vet hur många kalorier man ska ligga på per dag för viktnedgång. Helst en snabb sådan...
Christie..
Klart att du får göra som du vill men oftast så är inte svält lösningen, man måste göra en livsförändring om man är överviktig. Om man använder nutrilett så äter man 550 kcal per dag och man ska max äta så i 2 veckor för att få en rivstart men sen är det väl tänkt att man ska gå över till att äta nyttigt och träna men även unna sig någonting gott ibland. Sen tror jag faktiskt inte det är bättre att svälta sig själ än att äta en massa pizza och skit, det viktiga är ju att hitta en balans och försöka äta regelbundet så att man har an aktiv ämnesomsättning..
En fråga bara christie, hur mycket har du gått ner sammanlagt sen början av sommaren och hur mycket vill du gå ner i vikt?
Det låter som att du gått ner sju kilo är det rätt?
skillnaden mellan nutrilett och att själv sätta ihop en diet på max 500 kalorier är att i nutrilettsakerna finns allt det kroppen behöver och att få i sig all näring genom mat man valt själv är nästintill omöjligt. om du nu använder hälsovakten, kolla på vitamin/mineral-staplarna. står alla verkligen på 100%?
Christie, ja alla gör som man vill. Men att någon som äter 200-400 kcal och säger att 1500 kcal är mycket ger råd till andra låter jag i alla fall inte gå förbi obemärkt. Jag bryr mig om andras hälsa och att 200-400 kcal/dag är vansinne att ligga på, även om det bara är kortare perioder, förtjänar alla som söker råd att få veta.
gabelin: Jag börja försöka gå ner i vikt i mars och sen dess har jag gått ner 17 kg varav 7 i början på sommarn. Väger nu 73 kg och är 171 så jag vill givetvis gå ner mera.
Christie: "givetvis"? Det är ju normalvikt så det är väl inte så givetvis? :D
Grattis till viktnedgången men du, var rädd om dig!
Du har ju inte talat om VAD det är du äter men du KAN skada kroppen riktigt illa av att äta fel när vi pratar om så lågt energiintag. Vet ju inte hur insatt du är men mäter du t.ex ketoner i urinen så att du vet att du inte skadar dina muskler och inre organ?
Ursäkta mej Christie, men jag håller med övriga här.
Det är helt idiotiskt att äta 200-400 kcal per dag. Orkar du jobba? Eller du kanske har sjukskrivit dej för att kunna banta på de sättet?
Helt otroligt. Vi vet ju alla att kroppen ställer in sig på svält och att man inte mår bra av att äta så lite.
Och det är löjligt, rent ut sagt, att hävda att 1400 kcal är MYCKET om man vill gå ned i vikt.
Jag kan förstå att christie vill ha ett snabbt resultat men oftast är ju inte det lösningen. Christie anledningen att jag undrade om din viktnergång är för att jag själv tänkte som du innan och trodde att det var en bra lösning men har insett nu att jag hade väldigt fel. Jag började i viktklubb.se i slutet på juni och har sen dess gått ner 17 kilo nu och har aldrig mått bättre. Jag väger som du men är ett par centimeter kortare. Det jag försöker säga är att jag tror inte att ditt sätt går så mycket snabbare i längden.
Jag vill bara tipsa dig om ett annat sätt, du kan ju prova
Ellte: Jo det kanske är normalvikt men det är på gränsen till övervikt. Förut vägde jag runt 63 och trivdes mkt bättre me de. SÅ målet är väll att ligga runt 65 kg iallafall.
Hur kan man mäte ketoner?
Jag tänker väldigt mkt på vad jag äter och vad det finns för viktiga näringsämnen i de osv.
Elin1: Kom inte och ifrågasätt hur mkt jag orkar, jag kan ju dra det lite snabbt hur min livssituation ser ut, jag är 20 år och ensamstående mamma till en son på 4 år. Jag pluggar heltid och har aldrig nån avlastning som med tex barnvakt. Och det är ingen fel på min ork, jag har snarare mer enrgi nu och känner nu och känner mej mkt gladare.
Jag ber om ursäkt att jag sa att 1400 kalorier är mkt, det var dumt. Jag tänkte mej inte för-jag var så inne på hälsovakten och vad det står där.
gabelin:Jag har försökt att gå ner i vikt i närmare tre-fyra år, jag har testa cambridge, viktväktarna, atkins osv osv.
Men jag tappade hela tiden motivationen. Jag VET att jag är drastisk men det är som sagt ingen lång period detta handlar om. Och motivationen sitter i bättre när jag ser snabba resultat plus att jag mår mycke bättre för övrigt.
Alla hackar sönder allt jag skriver, så jag ska sluta skriva här nu.
Ville bara reda ut en del saker först.
Jag är IMPONERAD av er som går ner i vikt långsamt och hälsosamt och klarar av att hålla motivationen uppe.
Ska lägga till att när jag var i 13-14 års ålderna åt jag typ inget..kanske en halv potatis och en fiskpinne på en hel dag och jag tränade stenhårt varje dag-men då mådde jag heller inte dåligt och gjorde inte de efteråt heller. Och jag gick aldrig upp i vikt när jag sluta me de utan det är efter graviditeten jag gick upp och sen fortsatte det uppåt.
Det var allt jag ville säga...ta hand om er!
Christie
Ta det lugnt, det är väl inte konstigt att folk reagerar om du skriver detta på ett offentligt forum.
Jag skulle kunna dra detta till sin spets genom att diskutera andra aspekter men jag tror jag avstår.
Ibland tror jag att tjejer av naturen är lite bitchiga (jag oxå).
Christie: Japp, jag förstår. Är själv 1.70 och strävar mot 65 ;) Ketoner mäter du med stickor som du köper på apoteket. Var snäll mot dig själv och gör den kollen så du inte ställer till med skador som är svåra att laga. Jag har själv gått på en VLCD (very low calorie diet) men under väldigt kontrollerade former och det är jag glad för eftersom jag vet vad det kan ställa till annars...
OK...det finns bara ett sätt att gå ner i vikt på ett hälsosamt och varaktigt sätt. Att äta nyttigt OCH tillräckligt och att träna. Allt annat, Nutrilette, Atkins osv är bara blaj!! Använd det sunda förnuftet, att äta bara chips är inte bra och att äta ingenting är inte heller bra. Vikten är inte allt här i livet, man måste ju leva också...eller har jag fel?