• LizaGBG

~~Min viktdagbok~~ 86,2 kg - 64 kg

Hej Ann-ie!
    Allt bra här... Har lagt VV på hyllan -tillfälligt såklart - för jag vill ju fortfarande gå ner i vikt!
    Men just nu är det för mkt med huset, renoveringen och mammas & pappas problem i bakhuvudet hela tiden... Undanflykter? Jovisst ! Men jag skall oxå ta nya tag!

Ha en fortsatt trevlig kväll ! *tar en klunk rödvin*
    Kram på dig /Liza

• LizaGBG

charlie06>> VÄLKOMMEN !
    Tanken var, när jag startade denna tråd, att jag skulle kämpa mig ner till 77 kg innan jul. Tyvärr så har jag inte lyckats med det... Men är nära (=78 kg) iallafall!
    Tänker köra på för fullt med VV:arna efter alla helger (läs: efter nyår) & försöka att gå ner till 64 kg till min 29-års dag i slutet av mars... *hoppas*

Hur mkt vill du gå ner?
    Har du börjat på VV ännu ?
    Hör av dig & berätta mer !!!

• LizaGBG

Anni-ie>> Hur står det till gumman? Kör du på med CK eller har du paus nu över jul & nyår?
    Visst är det stresigt så här nära jul...? En massa att handla, komma i håg & samtidigt mitt i allt försöka tänka "äta nyttigt"! Vi håller ju sessutom på med värsta renoveringen av vårat hus - så det är verkligen INTE lätt att vara VV:are just nu. Jag har som tur är inte gått upp något iaf !
    Beror väl på allt målande & städande i huset, hihi!

Om vi inte hörs/skrivs innan jul, så önskar jag dig EN RIKTIGT MYSIG JUL !
    *Kramis*
    Liza

• LizaGBG

charlie06>> Tack *ler* Ja, ett ynka litet kilo i från jul-målet !
    Jag har ätit mörk choklad (70 %-ig) i jul & julmat & så, men inte alls så mkt som jag brukar göra under jul. Det kan man väl kalla framsteg ?!
    Nu käner jag mig jääääätteladdad att börja med VV igen efter juluppehållet.
    Jag skall gå på lektioner & väga mig på VV. Trots att jag har 3 mil till närmate VV-lokal. Du då?

Har övertlat sambon att vi ska åka utomlands över min 29-års dag. Trots att vi precis köpt hus... Har redan börjat spara!
    Så nu ha jag verkligen en "morot"... VILL INTE se ut som en valros på stranden...*usch*

Hoppas att det gått bra för er i jul!
    Ann-ie>> Hade du en trevlig jul med föräldrarna? Mkt gott på julbordet?
    Kram //Liza

• LizaGBG

GOTT NYTT ÅR vännen!!!
    Anni-ie, jag förstår precis vad du menar när du skriver "Jag känner mig, helt ärligt, som 25. Att JAG blir 30 känns inte som jag! Och jag tror faktiskt att det beror på att jag "förlorat" 5 år av mina år pga min övervikt.."
    Så kännner jag oxå! Vad skönt att ha dig att "prata" med här i bland. Helt utan krav på att vi måste skriva varje dag. Det var du som föreslog att vi skulle göra så *klokt*
    Sorligt, jag vet, men vi vill ju båda göra något åt det eller hur?
    Tyvärr tror nog många i min omgivning (inkl min sambo) att det är "ännu en bantning" som kommer resultera i ett sannolikt frossande om några månader & göra mig FETARE på lång sikt.
    Oj, vad jobbigt att man berättat om varje bantnigskur. Jag känner mig liksom så misslyckad och dömd att vara tjock hela livet då

Det är nog som en del hävdar, man måste jobba _inifrån_ för att bli smal. JAG har en hel del att ta itu med som hänger över mig & som gör att jag tröstäter periodvis.
    Min jobbiga situation med min lillasyster t.ex. Låååång historia...
    Hon föreslog att vi skulle gå till ngn och prata närhon kommit hem till Sverige igen. "Varför" frågade jag...
    "Det finns saker jag vill säga dig, fást under ordnade former". Det gjorde mig LIVRÄDD... Å "räddningen" blev kladdkaka !!!

Jag vill vara stark och säga "i morgon börjar jag mitt nya liv" - men jag kan INTE det just nu!
    Samtidigt som jag mår jättedåligt över min övervikt.
    Vilket dilemmma.

• LizaGBG

Visst är det skönt att veta att det finns fler som känner sig sådär "skygga" eller vad man skall kalla det pga sin vikt. Jag vet _verkligen_ vad du pratar om... Beskrev tidigare i tråden hur jag undvikit stranden & att visa mig lättklädd HELA sommaren. Snacka om att missa en hel årstid...!
    Jag vill precis som Anni-ie skriver några inlägg tidigare; inte gåmiste om mer tid nu pga min vikt/storlek. Jag känner liksom att jag missat såååå mkt pga att jag helt enkelt skämts för att visa mig i min "nya kropp" ! Missade roliga fester, bjudningar & t.om bröllop ! Dax att göra nått åt vikten för gott med andra ord!!!!

I dag har jag iallafall _börjat_ med VV lite smått. Skrivit i min checkkalender... Jättebra att köpa en sådan om man inte vill/kan gå på VV-möten varje vecka.
    Charlie06>> Jag håller med dig om att det är stressande med vägingen. Jag äter och dricker heller inte "normalt" VV-dagen. Inget bra alls ju... Skall nog gå varannan vecka i stället. Jag gillar guldstjärnor alldeles för mkt för att låta bli mötena alls, hihi!
    Och jag hoppas på en hel del sådana framöver !

Mår MKT bättre i dag & kan se FRAMÅT!
    Sommaren 2006 - här kommer jag!!!!

• LizaGBG

Hej själv "Charlie06"!
    Vad duktig du är... 2,5 kg är ju tokbra ju! I den takten kommer du väga 65 kg snart !
    Det är dit ner jag vill oxå - vägde det för ett par år sedan... *saknar*
    När jag började med VV i vintras vägde jag in mig på 86,2 kg.

Jag har däremot haft en super-onyttig helg med pizza, godis & ingen motion... Bläää!
    Men i dag så storhandlade vi så nu är skafferiet fyllt med nyttigheter igen!
    Till lunch i dag så gjorde jag VV-pastasås (skogssvamp) och hade i rökt skinka, broccoli & coktailtomater. Till det hade jag fullkronspasta - jättegott! Har du provat VV-såserna?
    Carbonara-såsen rekommederar jag _verkligen_!

Jag vägde mig i morse... Tyvärr! Vågen visade nämligen 81 kg. Deppigt värre då jag vägde 78,9 kg innan jul! Men det är bara att ta nya tag!
    Tråkigt att få ett + i VV-häftet, men nu skall jag gå ner!!! Satsar på 0,5-1 kg/vecka. Du då?

Nu ska jag laga middag... Det blir ett nytt recept ur VV-kokboken, köttfärspaj med ajvar relish & champinjoner i... Vad ska du äta ikväll? Vore kul att byta recept eller iaf få ny matinspiration...

• LizaGBG

Mmmmm... Brödet du tipsade om låter jättesmarrigt! Jag kan räkna ut points på det om du vill?! Har du bakat det själv??
    Ska strax kolla länkarna du la in...
    Och pajen jag lagade blev tokgod & var jättelätt & gick snabbt att göra! Jag är heller inte så bra på att laga mat varje dag... Har ju blivit en hel del hämtmat som sagt - men det är slut nu! Här ska lagas nyttig mat !!!

Hur många points äter du varje dag?
    Jag har precis ätit kvällsmat, fiberhavregrynsgröt med banan och kanel & lite linfrö... Hela fyra (!) points då den görs på mjölk - så nu har jag ätit upp mina points för i dag! Mätt & glad !

Vi hörs! Kram & go´ natt!
    //Liza

• LizaGBG

Dag 2 sedan jag "omstartade" VV! Känns jättebra - och jag är mkt piggare än vad jag varit sedan jag började slarva i julas...
    Visst blir man väl piggare av att äta mkt grönsaker & frukt och allmänt nyttig mat?
    Är det samma för er?? *nyfiken*

Nytt år... och nya viktmål:
    Startvikt: 86,2 ton
    Vikt just nu: 80,5 kg

Delmål 1: 82 kg --> Uppnått den 27/10
    Delmål 2: 78 kg
    Delmål 3: 74 kg
    Delmål 4: 70 kg
    Delmål 5: 66 kg

• LizaGBG

Här kommer receptet på pajen...

KÖTTFÄRSPAJ
    -4 port- 6 points/port

Pajdeg:
    2 dl vetemjö
    2 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    1 dl lättmjölk

Fyllning:
    250 g nötfärs
    1 gul lök
    1 burk krossade tomater
    1 burk skivade champinjoner
    1 dl ajvar relish

Äggstanning:
    2 ägg
    1 1/2 dl lättmjölk

4 msk riven ost (12%-ig)

Så här gör du:
    Arbeta ihop ingredienserna till pajdegen och tryck ut den i en pajform, 20-24 cm i diameter.
    Fräs lök och nötfärs i stekpanna (gärna teflon). Häll över krossade tomater, svamp, och ajvar relish. Låt puttra några minuter...
    Vispa ihop ägg & mjölk till äggstanningen.
    Häll köttfyllningen i pajformen och äggstanningen över. Toppa med riven mager ost.
    Grädda i 175 grader ca 25-30 min.
    Servera med en grönsallad!

Svar på tråden ~~Min viktdagbok~~ 86,2 kg - 64 kg