• amandan

Började med Roaccutan idag

började med Roaccutan idag, och nu håller jag verkligen tummarna för att det här kommer hjälpa, och att biverkningarna inte blir för tuffa!
    Jag undrar om alla märkte av en försämring innan de blev bättre?

• Svar på tråden Började med Roaccutan idag
  • Nettisen8

Nja, en liten forsamring var det nog och det har stannat dar tycker jag. Och det sa jag till min hudlakare nar jag var dar forra veckan. Och da skrev han ut en hogre dos. Sa nu ska jag ata 60 mg per dag istallet. Pa fredag har jag atit klart de pa 40 mg och borjar med de starkare pa lordag. Jah ar mycket finnar pa kinderna och haka och i tinningarna. Har varit "finnfri" i flera ar men efter jag slutade amma dottern for 6 manader sedan kom de tillbaka. Det borjade som en massa vita sma pluppar pa hela kinderna som bara blev fler och fler, och tillslut brot de ut till stora finnar allihop en efter en liksom. At tetralysal forst i 3 manader men det hjalpte inte sa nar jag flyttade hit till usa fick jag accutane utskrivet istallet. Hoppas sa pa att det skall forsvinna en gang for alla nu. Har stora bolder pa kinderna och det lat bli stora arr.

• amandan

ElSt! Tack, precis vad jag behövde höra :) Vad skönt att det har hjälpt dig så mycket, jag hoppas på samma resultat för mig! Hur hög dos åt du?

• Imperia

En fråga bara:
    Varför måste det vara just p-piller som man måste äta? Går det inte lika bra med p-stav, spiral eller liknande?

• nano

Imperia:
    Roaccutan kan försämra funktionen av medel som är enbart gestagena, alltså minipiller, p-stav, p-sprutor och hormonspiral. Vanliga p-piller skyddar däremot som de ska.
    Vet inte hur det fungerar om man har typ kopparspiral, om man ändå måste gå på p-piller.

• Imperia

nano:
    Tack för svaret!
    Har undrat det där en längre tid. Jag har personligen inga större problem med acne men jag har undrat hur man gör med dom som skulle behöva äta Roccutan men inte kan äta just p-piller.
    Kopparspiral borde ju funka skulle jag tro. Det påverkas inte av medicineringen och det är ett relativt säkert preventivmedel så teoretiskt bör det funka.

• MonikaS

Har undrat över samma sak. Mina akneproblem är nog inte riktigt allvarliga nog för roaccutan just nu, och dessutom vill jag skaffa barn ganska snart. Men jag får inte äta p-piller pga tendens till högt blodtryck. Trist om man inte ens kan få det utskrivet pga det.

• ElSt

Hej amandan,
    har inte hunnit vara inne på ett tag men jag hoppas att du kolar tråden fortfarande.
    Det är ganska många år sen jag åt Roaccutan så jag kommer inte ihåg dosen. Men jag hade prövat flera olika läkemedel, salvor och kurer innnan. Roaccutan var det enda som hjälpte.
    Tror verkligen att det kommer hjälpa dig med. Om du får biverkningar som tex extremt torr hy så gå genast till din läkare osm kan skriva ut krämer som hjälper.
    Lycka till!

• Nettisen8

Amandan: Har du mycket finnar och vilken dos ater du nu? Jag skall ju osm sagt borja med 60 mg pa lordag istallet for 40.

Svar på tråden Började med Roaccutan idag