Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

MAJ 2006 tråd 4...

FiaMia - så pysslig du är. Vårt pyssel sträcker sig till inbjudningarna samt att göra små påsar till mandlarna (dragéer) som varje gäst ska ha. Sen får det vara nog med pysslande...

På tal om brudpar på tårtan. Har ni bestämt vad och om ni ska ha något på tårtan? Själv funderar jag på att beställa en "vanlig" tårta till 60 gäster, tårtställning ingår när bageriet har kontakt/kontrakt med vår restaurang.

• Lapinette

Vad har ni brudar kvar att fixa innan maj? Själv har jag unnat mig att vara lite lat i ett par veckor och känner mig inte alls så där stressad inför bröllopet som jag var förut. Men visst är det saker som ska göras:
    - boka en stereo
    - beställa tårtan
    - bestämma vin (på G!)
    - boka bussen som ska ta hem gästerna på natten
    - boka in en kurs på Make Up Store
    - göra provuppsättning
    - träffa solisten för att lyssna och välja ut sånger
    - beställa dragéer och göra knyten av dem
    - träffa prästen (21 april) och gå igenom hela ceremonin
    - bestämma in- och utmarch, psalmer
    - köpa 80 champagneglas på IKEA (någon som är intresserad av dem efter den 20/5)???
    - sy brudnäbbarnas klänningar

...och så en fråga som jag själv inte har bestämt mig över. Ska ni gå och göra/fixa era naglar? Jag kan inte bestämma mig om jag tycker det är värt pengarna (har normalt alltid långa naglar).

• Lapinette

Ohhhh, jag glömde:
    - köpa skor!
    - handväska
    - skriva ut menyerna
    - göra vigselprogrammet

...har säkert glömt några saker till.

• Lapinette

kattkatt...det beror ju på om man vill ha något med sig (förutom det man har på sig). Jag vill dock ha kameran, något lipgloss och plåster i min handväska.

Går man och göra naglarna så kan man ju säga till hur man vill ha dem. Själv har jag nästan alltid (sen tonåren)haft långa. Inte något jag har eftersträvat utan det har bara varit så.

fine - gick det bra hos tandläkaren?

• Lapinette

FiaMia - tack för nageltips. Mina växer ändå så de knakar men så här i vintertid så är de ju inte lika fräscha som under sommaren. Frågan är om man ska boka in en akuttid (jag menar om någon nagel går av). Eller så får man leva med det! Det är ju bara lite trist att se fotona med ringen och så en kort nagel....japp, snacka om i-landsproblem! Förresten, brudar ni som gifter er den 20 maj - Grattis idag är det 100 dagar till bröllopet. Vi firar med champagne!

• Lapinette

mia_maj2006 - vilken trevlig 30-års present!!!

Vi har pratat en del om äktenskapsförord etc. Mest då man i Frankrike skriver alla dessa papper (det finns olika typer) innan själva vigseln hos borgmästaren. Jag tror vi inte kommer att skriva något sinsemellan då vi båda går in med lika mycket men sen så kan det ju hända saker på vägen som man kanske bör skriva papper på (om någon öppnar eget, ärver mycket etc). Trist att behöva tänka på men ännu tristare den dagen man önskar att man hade skrivit något.

FiaMia - hade först tänkt att printa ut adresserna men det blev inte snyggt så jag köpte en fin svart penna och skrev alla adresser för hand samt stämplade två hjärtan på kuvertet.

• Lapinette

Jag är en list-fanatiker och älskar att bocka av.

Idag ringde jag och bokade tårta och självfallet kostade den 50 kr/biten istället för ca 30 kr. Jag har nämligen ringt till exakt det stället förut och frågat om pris och då fått hur mycket de tar för Schwarzwaldtårta och nu när jag ringde nu så förstod hon att det var bröllop och då tar de helt plötsligt betalt per bit och inte per tårta. Så typiskt! Men vad ska jag säga/göra? Enda stället som gör Schwarzwald och som leverar med tårtställning (har överenskommelse med vår restaurang).

mia_maj2006 - trist med solisten. Jag har bokat in en avlägsen bekant som har gått Adolf Fredrik och är van att sjunga på bröllop. Hon tar normalt 1 000 - 1 500 kronor för att sjunga. Hon hade svårt att ta betalt av oss men jag insisterade, resa, repetera etc tar ju tid på att få betala 1 000 kronor. Hellre betala och hon blir glad och gör ett bra jobb...och så väl känner vi inte varandra att jag endast kan ge henne respengar.

• Lapinette

Sorry msbine, det var inte meningen att stressa upp dig! Det är bara jag som alltid vill ha totalkoll på allt så jag har lista för hela planeringen, vad som ska fixas varje månad, sen en som är mer vad vi ska göra de närmaste veckorna och så en för bröllopsdagen (som jag ska ge till de som ska hjälpa till = närmaste familjen).

• Lapinette

Man måste få unna sig lite lugnare perioder från bröllopet. Själv har jag inte gjort så väldans mycket den senaste veckan. Att skapa inbjudningarna och hemsidan tog liksom musten ur mig.

Men idag bokat dyr tårta och köpt en billig och vacker chiffongsjal att ha om axlarna. Hittade den i Galeries Lafayette (typ NK) för bara 25 euro. Som hittat!

• Lapinette

Alla våra inbjudningar i Frankrike och Luxembourg gick idag. De svenska på måndag då jag är åter i Stockholm. Skönt! Ska bli kul och se i nästa vecka hur många besökare vår hemsida har haft.

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...