Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

MAJ 2006 tråd 4...

Vi hade ju tänkt att gå de få metrarna mellan kyrkan och restaurangen men nu när vi lagt brudskålen på ett annat stället behöver vi transport (även om det kanske bara tar 2 minuter med bil så har vi inte tid att gå 5-10 minuter med bröllopsklänning). Jag har ingen som helst lust att lägga ut tusentals kronor för en fin bil dessa minutrar så nu har jag gett mor och bror i uppdrag och kolla upp alternativ. Kan t o m tänka mig mammas vespa (bara det inte regnar).

Har idag även pratat med vår kock och att komponera ihop vår meny ligger överst på hans "att göra lista". Ska bli så kul att höra hans idéer och när maten är bestämd kan vi gå över till sommeliern och något som vi älskar - vin!!! Tyvärr måste vi försöka hålla i plånboken och tänka ekonomiskt och inte enbart på vad vi helst av allt vill ha.

Telan - alltid trevligt med bidrag. Min mor har hjälpt min bror med ett lån och har sedan dess alltid sagt att jag ska få dem pengarna när jag gifter mig ...en ganska rejäl slant. Sen kommer vi även att få ett bidrag från min blivandes mor då hon gjorde samma sak till hans brors bröllop. Detta kommer nästan att täcka hela restaurangbiten. Har dock inte fått några pengar än...och jag vet inte när vi kommer att få dem så jag väljer att tänka på vår budget utan utomstående pengar.

frueriksson - välkommen in på vår tråd. Jag/vi ska också gifta oss den 20:e maj. Vart ska ni gifta er?

• Lapinette

I vår förra tråd var vi rätt duktiga på att skriva ned alla som varit inne på tråden.

6 hellan_jkpg, Jönköping
    6 nenne75, Sigtuna, Uppsala
    6 mialisa, Gimo, Uppsala
    6 Meeela, Finland
    6 majbruttan, Åmål
    13 Emmie75, Göteborg
    13 Joppidopp, Stockholm
    20 Lapinette, Mariefred
    20 FiaMia, Dalsjöfors
    20 frueriksson, Delsbo, Hälsingland
    27 mia_maj2006, Skansen, Stockholm
    27 Telan, Uppsala
    27 msbine, Helsingborg
    27 m_ia, Karlstad
    27 pirr i magen, Ljungby
    27 Cattis28, Tibro
    27 lillabunny, Skåne
    27 Pumbaalina, Halmstad
    27 Kotte, Enköping
    27 Vårbrud76, Halmstad
    27 annaglitter, Ersta, Stockholm
    27 Peon, Stockholm
    27 köj, Stockholm
    27 Mayfly, Umeå
    27 Fine, Stockholm
    27 Sprallig, Lund

Nu har ju alla inte hittat hit än...men de kommer säkert!

• Lapinette

Så vi gifter oss i Mariefred vilket ligger ca en timma från Stockholm. Vi (min mamma) har vårt landställe där och jag har alltid sagt att jag ska gifta mig i den kyrkan...och så blir det!

• Lapinette

Hej allihop som har hittat tillbaka! Visst en fjärde tråd är inte dåligt. Vet inte vem som öppnade den första men gissar på mia_maj eller msbine. Var det så? Jag hittade själv hit i juni.

Mayfly - vi hade hoppats på att sända ut våra inbjudningar i slutet av januari men det blir istället i mitten av februari till alla hjärtans dag (en idé från en annan BT-brud). Måste jobba hårt på dem när jag kommer hem om två veckor (sitter nu i Cannes igen). Layout och svensk text är klar sedan länge...väntar nu på den franska översättningen.

• Lapinette

Ja, det är mycket som måste vara klart innan inbjudningarna går ut speciellt om man ska ha ett infoblad med.

• Lapinette

Vi kommer att sätta osa den 1 april för bröllop den 20 maj. Har kollat lite på de inbjudningar jag fått genom åren och den som bad om tidigast osa gjorde det 1,5 månad innan bröllopet. Jag känner att att vi går ut med inbjudan så pass tidigt och det är många som måste boka resor etc...plus att vi är nyfikna så därför sätter vi så pass tidigt.

• Lapinette

Skulle nog inte säga att dansskor är speciellt fotriktiga skor men visst de ser ut som brudskor i vit satin. Själv hatar jag dem efter alla år av skavsår, blod, svett och tårar. Vart man köper dessa är jag lite osäker på idag. Det fanns en dansbutik på Hornsgatan i Stockholm men den är stängd sen länge. Annars beställde vi mina från London. Kan kolla om jag hittar några websidor.

Själv kommer jag att köpa ett par "vanliga" snyggskor som jag kan använda efter bröllopet. Ser fram emot att lägga en extra slant på ett par riktigt snygga skor här nere i Cannes. Här kryllar det av skobutiker.

• Lapinette

Annars så väntar jag på ett tygprov från en butik i London. De ska ha skickat mig en bit av en spets som jag sett på deras hemsida. Spännande!

Och så blev jag uppringd av Franska Ambassaden igår som undrade hur jag hade fått mitt efternamn. Jag är nämligen inte släkt med mitt efternamn...eller hur man nu säger utan har fått det genom min brors pappa. Nu ska franska myndigheterna godkänna vårt giftemål och fattar inte varför jag inte har samma namn som min far eller som min mor (som ogift). Att det ska vara så krångligt!

• Lapinette

Det är Ansökan och försäkran om hindersprövning samt Anmälan efternamn som ska fyllas i (om någon av er ska byta namn). Blanketten för namnbyte heter 7631 och finns också på nätet. Jag har pratat flera gånger med Skattemyndigheten då jag även måste få in papper från Frankrike....dock endast ett papper vid jämförelse mot Franrkikes bunt.

Här i Frankrike så ska det visst annonseras ut om vårt giftemål (från borgmästaren i Cannes) och om inte opponerar sig mot det på 10 dagar så skickad alla papper tillbaka till Franska Ambassaden i Stockholm och så ska ytterligare papper fyllas i. Räknar med att hela proceduren tar ca 1 månad varpå vi redan har börjat med den. Hos Skattemyndigheten kan man få hindersprövningen på en dag om båda är skrivna i Sverige.

Som sagt tänk på att den bara gäller i 4 månader så ansök inte för tidigt!

• Lapinette

Vi kommer att öppna presenterna dagen efter då min mor ordnar lunch ute på vårt landställe för alla som stannar kvar i Mariefred. Vi räknar med att hela släkten (fransk och svensk) samt kanske 3-4 vänner kommer på lunchen. Vill inte kora ned festen ytterligare med presentöppning.

Ett bröllop som jag varit på valde att öppna presenterna när vi andra åt av bröllopstårtan och drack kaffe. Det var himla smidigt och trevligt. De kom in i rummet där vi satt höll upp presenten och tackade för den.

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...