Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

MAJ 2006 tråd 4...

msbine - Det är hindersprövningen som är den viktiga delen inför bröllopet. Det är utifrån den som Skattemyndigheten sedan skickar ut dokumentet som ska till prästen. Sen om någon av er ska byta efternamn kan ni även skicka in den blanketten. Det är bara dem två som ska fyllas i.

• Lapinette

Vi har precis fått förslag till vår bröllopsmeny!!!

Förrätt

PILGRIMSMUSSLOR TERRINE
    skaldjursbuljong, laxrom, ramslökscrème

eller

NÄSSLOR SOPPA
    pilgrimsmusslor & murklor korv, vaktelägg, fänkål

Varmrätt

KALV AU CREPINETTE
    vit sparris, toppmurklor, rödvinsjus, ört & chevrégnocchi

eller

VARIATION PÅ ANKA
    Ankbröst, le puy linser, ankconfit, ankleversås

Ost

URVAL FRÅN JÜRSS MEJERI
    Sörmlands ädel och Di stefano
    med marmelad och nötter

Det blir garanterat pilgrimsmusslor som förrätt och förmodligen kalv som huvudrätt. Vad tycker ni? Vi kan även be om nya förslag...tror ni folk skulle tycka om detta eller ska vi be om något annat?

• Lapinette

msbine - så du röstar för pilgrimsmusslor. Tror du resterande menyn är ok för en bunt svenskar och fransmän i åldern 30+?

• Lapinette

Anka har blivit min favoriträtt sen vi var i "anktrakterna" vid Bordeaux men jag tyckte kalvrätten lät så spännande. Vi ska diskutera detta vidare ikväll när "prinsen" är hemma.

mialisa - låter som en bra idé att låta någon annan öppna presenterna...bara inte dem tycker att det är tråkigt.

Vi kommer liksom msbine främst önska oss pengar men dock i kuvertform. Vi vill att gästerna ska skriva vad vi ska göra för dem typ champagne på flyget, en utflykt på havet, massage på hotellet. Vi kommer även önska oss presentkort till SPA, middagar, konserter och för de som ändå vill komma med hårda klappar så finns det en servis på Villeroy & Boch.

• Lapinette

FiaMia - lycka till med ringarna! Vi har suttit och bläddrat i kataloger för att få lite idéer. Ska flytta min förlovningring till vänster hand och skaffa två nya till mig och en till min blivande. Väljer dock att ta två väldigt enkla ringar då förlovningsringen var svindyr. Känns så otacksamt för honom att behöva köpa 3 ringar. Dessutom vill jag ha två ringar som alltid sitter på oavsett om jag ska idrotta eller göra något med händerna.

mbsine - har du hört något mer om ditt jobb?

• Lapinette

Tack för alla råd med maten. Vi ska kontakt Värdshuset imorgon för att tala om vad vi väljer...så vi sen kan gå över och börja välja viner!!!

Nu är även 16 flaskor (det var allt dem hade) av Pol Roger beställda via internet. Kostnad ca 210 kr/flaskan - Systembolaget ca 320 kr flaskan. Leverans inom 5 dagar till lägenheten i Cannes. Sen blir det att ta 2 flaskor under armen vid varje hemresa. Resterande flaskor köps in av familjen i Luxembourg och tas med till bröllopet.

• Lapinette

FiaMia - ringarna var jättevackra och det är många som blandar vitt med rött guld. Själv så har jag bl a en smal ring med små diamanter (som du visar) som ett alternativ till min vigselring. Vet du vad en sådan kostar? Ha den bredvid en slätring. Ett annat alternativ är en överlappare dvs en sten som ser ut att sitta mellan båda ringarna. Vill som sagt var ha något enkelt då jag redan har en tindrande förlovningsring som då kommer hamna på höger hand.

msbine - så du har andra jobb på gång. Håller tummarna att det löser sig för dig. Gällande mousserande viner så är jag inte så bra på det men vet att det finns en tråd här inne där folk tipsar. Gällande rött och vitt så har jag klara favoriter men det är franska och ganska dyra viner.

• Lapinette

FiaMia - tack för priset. Då vet jag på ett ungefär. Det är vackert med båda fast väljer jag att ha en överlappande ring så ser det lite "fetare" ut medan en smal alliansring ger "glitter". Frågan är vad som håller i längden. Jag menar en ring som man inte tröttnar på eller känner är i vägen.

msbine - mousserande viner
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m1395336.html

• Lapinette

Oj, är ingen pärla på latin men min blivande har läst det i skolan. Tror vi kommer att ha våra namn och så datum.

Har nu bokat hans kläder till bröllopet. Ska dock in och prova en gång till för att verkligen känna efter med färger etc. Just nu har vi bokat frockcoat med svarta byxor och så offwhite färgad Kavaj med samma färg på väst, bordeauxfärgad plastrong och näsduk. Det är av märket Cavalier. Har hittat en prisvärd och bra butik i Stockholm...så där tjänade vi in 1 000 i vår budget.

• Lapinette

ha, ha...inte bara jag som har haft problem med att skriva idag ser jag!

Låter vackert med lite latin i ringarna...ska diskutera med mannen min. Han får nog snart spader på allt som ska beslutas och fixas.

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...