MAJ 2006 tråd 4...
Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.
Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.
Appropå storm... Jag har precis nu på lunchen lärt mig ett nyt ord som jag inte kunde förrut. Det FYKER ute. Det vill säga, massor med snö som blåser och yr runt.
Visst gillar jag snö, men måste det blåsa så???
...och tack för att grattishälsningar förresten.
Trevlig helg alla! Och särskilt Telan (grattis!) och lillabunny som ska ha det så mysigt med era blivande! Själv har jag inte så stora planer, ska titta lite (igen) på halsband och ring imorgon. Hoppas jag hittar ring snart. Nästa vecka börjar jag jobba igen efter ett år av barnledighet, lite pirrigt..
Lycka till m skidåning, tjejmiddag och allt ni andra håller på med! ;)
hmm Telan - 'Fyker' var ett lustigt ord... har alrdig hört - är det på riktigt??
jag ska provanvända idag och lära min stackars engelsman! Han kämpar med svenskan... :)
fine - stackarn, kanske bättre att lära honom mer andvändbara ord. Själv har jag en fransmän som är mycket bra på att säga tandpetare, lyktstolpe etc....myyyycket användbart!
och självfallet är det en fransmAn jag har inte flera!
fine: Tydligen är det ett vanligt ord här i Uppland (Uppsala), kanske för att det är så platt och blåser mycket?? Hemma i Dalarna där jag kommer ifrån används det då inte.
Jag tycker det är kul med sånna här dialektala skillnader. Men det måste vara ett helv... för en utländsk att lära sig språket om man tar hänsyn till sånna saker.
Man behöver inte vara fransman å inte förstå alla dialekter... Jag är skåning och har svårt med mååånga dialekter som talas norr om hallandsåsen
msbine - och då kan du tänka dig vad vi i "norra" Sverige har svårt att förstå skåningar!
ja, jag bor också i Uppland men den mer stockholmska delen... och här fyker det riktigt ruggigt ordentligt för tillfället!
Min engelsman är riktigt duktig måste jag säga, går på svenkskurs nu efter jobbet. Kämpar verkligen,han är ingen naturlig språkbegåvning. Vi har ju känt varandra länge nu så han har lärt sig lite pö om pö men han började faktiskt med svenskan som ett sätt att imponera på mig (vi bodde i England då) innan vi ens blivit ett par. Givetvis var jag mkt hjälpsam och lärde honom sådana väsentligheter som 'Helan går' och 'Du är så söt min kära lilla ponny' (haha)... :)