Jag har haft riktigt stormiga förhållanden där mycket bråk, och även slagsmål har förekommit.
Jag har haft 3 längre förhållanden. Ett i 3 år (med avbrott några gånger..), ett som höll i ca 1 år, och ett som höll i 4 1/2 år.
Nu lever jag med min blivande man sedan snart 2 år tillbaka. Och jag kan ju säga att det kändes annorlunda från första början. Så jag tycker visst man kan säga att man älskar någon väldigt tidigt. Man kan ju "älska" en artist tex.
Om man bråkar mycket tror jag inte att det är bra. Låter kanske självklart...men jag tror att man förstör något. Man nedvärderar både sig själv och den andra genom att bete sig illa. Man skulle ju inte bete sig så illa mot sin bäste vän, iderligen tex. Och varför inte?
Det handlar om respekt anser jag. Man måste ju respektera varandra som människor först och främst.
Sen är det ju så att man inte kan passa ihop med alla, hur kär man än är, så är man kanske väldigt olika som personer. "Lika barn leker bäst" finns det ju ett ordspråk som säger, inte för intet.
Mitt x och jag var olika. Vi hade inte samma syn på hur man bedriver ett förhållande, vad man förväntar sig av varandra, hur man beter sig osv. Men framför allt fattades det kärlek, och därav även respekt.
Att seperera från honom var bland det bästa jag gjort, trots att vi fick ett barn tillsammans.
När jag hade varit singel i 1 1/2 år, träffade jag min nuvarande. Under tiden som singel rannsakade jag mig själv ordentligt och började från ruta 1. Jag gick även i terapi under 1 års tid. Jag ville inte hamna i samma sits igen. Om man ständigt hamnar i samma situation som jag gjorde; "tröttnade på killen i fråga, gjorde slut, levde loppan, och blev kär i nån ny", då bör man fråga sig själv vad man verkilgen vill ha ut av livet och hur man vill leva.
Som jag skrev så kändes det annorlunda på en gång med min nuvarande. Vi stod på samma nivå, hade gått igenom liknande saker, vi var båda separerade (han skild).
Vi är lika varandra. Vi värdesätter förhållandet mycket, och älskar varandra djupt. Vi har varit arga på varandra, vilket är en självklar och naturlig del av livet, som alla andra känslor, men aldrig att vi nedvärderar varandra genom att säga; dra åt helvete eller liknande.
Vi vill samma sak med förhållandet, vi jobbar åt samma håll.
Och vi håller kärleken vid liv genom att SE varandra, BRY oss om varandra, och framför allt; Vi tar inte varandra för givna.
Make love - not war