• Lina & Gustav

Ställa in hela alltet

Är det bara jag som inte får ihop budgeten, och på allvar funderar på att ställa in hela grejen?
    Känns inte alls roligt att planera när inget går ihop..

• Svar på tråden Ställa in hela alltet
  • loloso

Lina & Gustav

Men söta du! Sätt dig här på stolen bredvid mig, så ska vi reda ut det här.

Älskar ni varandra?
    Varför vill ni gifta er med varandra?

Svara först på de två frågorna båda två. Ser ni att svaren håller, så är ju det viktigaste valet gjort. För ser du, att hitta nån som man älskar, det gör man minsann inte i brådrasket!

Sen får ni kanske tänka om lite:
    - Vad är det vi ABSOLUT måste ha med på bröllopet?
    - Kan vi ändra i upplägget lite, så att det blir billigare? (Ett par i bekantskapskretsen gifte sig utomhus i en avskild del i en park mitt på blanka efermiddagen en solig sommardag. Några av gästerna hade fått i uppdrag att göra "tak" mellan träden med hjälp av band och lätta tyger. Champagne och snittar och löfte om tårtkalas ett år senare. Festen varade i två timmar och sedan tackade folk för sig och gick hem och längtade redan till tårtkalaset.)
    - Kan vi ta ut kuvertavgift? Har ni redan skickat ut inbjudan, får ni tänka på nån snygg lösning. INGA kompisar/föräldrar/vänner vill stå i vägen för ett par som vill gifta sig, jag lovar! Då betalar de hellre kuvertavgift eller bidrar på något annat sätt.
    - Kan ni byta tjänster med någon som fyller år/ska gifta sig/ha barndop eller något sådant. Matlagning, servering, sång och musik, göra program och annat som kostar pengar vid ett raditionellt bröllop kan man ibland byta bort mot gentjänster.

Tro mig, de flesta uppskattar om ni säger som det är och ber om att få ta ut kuvertavgift. Hellre det än att ni ska vara skuldtyngda och inte kunna hänga med på allt kul som era vänner vill senare.

...och glöm inte varför ni gifter er: för kärleks skull! För ser du, kärleken är den största kraften av alla! Den övervinner det mesta!

• liten lilja

Lina & Gustav

Har haft precis samma känslor som du av och till hela vintern, inget verkar gå ihop ekonomiskt med våra drömmar. Men jag hoppas och tror att mycket löser sig längs vägen med noga planering och positiv syn på det hela. Vi har, precis som BornToBeBride, ändrat våra arrangemang, så de känns mer rimliga. Vi har valt en delad fest, med först middag och sedan fest, för att kunna bjuda de vi önskar. Kanske inte vår ursprungliga dröm, men den stora drömmen är ju själva vigseln, även om man lurar sig in i andra tankar ibland

Lycka till och gläds åt kärleken till din blivande. Den är viktigare än allt annat! Hoppas att du känner dig gladare snart. Och du, skulle du vilja ställa in, så är det såklart helt okej också, det är ditt liv och din lycka som räknas!

Det blev visst lite långt... Men så kan det bli ibland.

• Lina & Gustav

Har pratat med m2b idag om det igen. Han är en dröm i det hela, och säger att han gärna gifter sig barfota på trottoaren bara vi gifter oss.

det är ju jag som har massa fix ideer om vad jag vill ha. bröllopsresa som kostar multum.. får väl tänka igenom allt igen

• Drakdal

Klart att det fixar sig. Som flera redan sagt, laga egen middg eller fråga släkt och vänner om de vill hjälpa till med det. Ha en hemmagjord tsatziki med bröd till förrätt och en enklare varmrätt (borde inte kosta mer än 100kr per person av cateringfirma) och sedan någon fin bröllopstårta.

Sen kan ni ju önska er pengar i födelsedagspresent (om ni fyller innan bröllopet) av alla som brukar gratta er.

Om ni dessutom spar 5000 per månad borde det gå ihop.

Lycka till

• Lina & Gustav

vi kan ALDRIG spara 5000 i månaden. jag jobbar bara deltid och m2b är arbetslös. det är det som är kruxet

• Ammo

Hej Lina!

Ge inte upp tjejen! Du som satt och planerade pecis som mig, samma kostnad, åka till Aruba osv.
    Jag vet att vi tjejer drömmer om det perfekta bröllopet och de flesta får uppleva det.
    Jag vet att ni kommer få det perfekta bröllopet hur enkelt eller pampigt det än blir. Som de andra skrev, bara ni älskar varann och får ha dagen tillsammans.

Vi har sparat länge och kan uppfylla vår dröm, så varför inte vänta till nästa sommar om du vill ha det du planerade för?
    Känn inte att du kommer ångra din dag för att du inte får som du vill ha det, vänta i så fall, kärleken mellan er finns ju kvar. Eller sätt er ner och gå igenom allt i detalj, tänk om, kan vi ta det på den enkla vägen?

Kram och lycka till!

• Lina & Gustav

vi funderar på att ta det nästa sommar. men vi ska båda börja plugga efter sommaren, man kan ju inte direkt spara mer då

• Ammo

Det kan ju bli svårt att spara mer då, åh vilken jobbig sits.
    Men om ni sparar till nästa sommar och om det då saknas pengar, finns det ingen ni kan låna resterande från?
    Då kan ni sen göra upp en avbetalning med den personen, det är precis som att spara och gifta sig ännu senare men istället gifter ni er tidigare och betalar av efteråt.
    Kanske en dum idé men ett alternativ?!

• Chilianna

Lina&Gustav! Kämpa på! Jag ville också ha ett storslaget prinsessbröllop men insåg senare att jag nog gärna kompromissade på den punkten.
    -Några tips är buffé
    -bind brudbukett själv (är ganska enkelt)
    -sminka dig själv- öva bara först
    -köp klänning begagnad/via ebay
    -ringar via internet, hellkes, guldgruvan t ex.
    -med resan har jag kompromissat och vi tar den 2 veckor efter bröllopet och en veckas all inclusive i Egypten istället för något storslaget till t ex Isla Margarita.
    -Önska er bidrag till resan i present, eller som många sagt ta kuvertavgift
    -begränsa dryckesurvalet (vi kör bara på rött och vitt vin+ starköl, som välkomstdrink för alla och som dryck till maten för de som inte vill ha alkohol har vi alkoholfri päroncider- lättare att bedömma mängder och hålla kostnaden nere.
    -alkoholen från tyskland
    -önska er presentkort i present/julklapp på allt från blommor, till fotograf, till billån till tysklandsresan, till klänning o.s.v.
    Ni kommer att greja det! Det går att hålla ner kostnaderna- inte att förakta är att göra egna trycksaker, och personligen överlämna de man kan. En hundring här och en hundring där är stor skillnad.

Svar på tråden Ställa in hela alltet