• Lina & Gustav

Ställa in hela alltet

Är det bara jag som inte får ihop budgeten, och på allvar funderar på att ställa in hela grejen?
    Känns inte alls roligt att planera när inget går ihop..

• Svar på tråden Ställa in hela alltet
  • VirreVarv

Jag håller med föregående talare att det viktigaste är faktiskt att ni älskar varandra. Sen kanske jag kan tycka att man är själv största boven, man vill så mycket o när den krassa verkligheten slår en i bakhuvet så känns det bittert... Har man inte pengarna då får man sätta sig ner med siffrorna, räkna om o dra ifrån. Handen på hjärtat så kan man säkert stå över en hel del. Huvudsaken är att ni ger varandra det viktiga löftet!

Vi har själva fått skjuta upp vårt bröllop i ett par år(!) för annat har kommit mellan (graviditet och akuta husrenoveringar bla) och gjort att vi inte har kunnat spara. Vi har fortfarande inte sparat så mycket men vi har satt en budget på 25000:-, nu har vi inte stor släkt nån av oss o tur e väl det.
    Vidare har vi verkligen brutalt sållat bland de vi vill bjuda. Folk är välkomna till vigslen, en större fest för övriga vänner får vi ta senare. Sprit ska vi handla i Tyskland (vilket i o för sig inte är alla förunnat), ringarna har vi tittat ut på smycka (5500 för oss båda, jättefina utan att kosta oss hutlöst för mycket), klänningen är förvisso ny men kostar 2700:-. Festen kommer vi att ha i trädgården och i sommar ska jag försöka odla fram så mycket blommor jag bara kan så jag har o dekorera med, det jag fattas ska jag köpa på blomstertorget dan innan. Vi skippar efterrätten och tar bara kaffe o bröllopstårta, en vän som är duktig på att fota ska ta våra kort (digitalkamera är ju en fiffig sak, bara o ta kort till det blir bra). Dukar till borden löser vi med att köpa lakansväv på IKEA o syr om till dukar, likadant gör vi med servetterna. Många småkostnader gör att budgeten sticker i taket, en krona här o där så att gör mycket.

Prata med dina vänner, ofta känner nån, som känner nån o vips har man ordnat en sak mkt billigare! Vi kan inte heller spara 5000 i månaden, men vi sparar det vi kan, trollar med siffrorna o utnyttjar våra vänner o bekanta så vi äntligen kan bli man o fru.

GE DIG INTE! Ni kommer att fixa det!

Sköt om er! Kram /Veronica

• weddingphoto

känner lika dant.. vi har bara fått ihop 10.000:- och det räcker ju knappt till ringarna.. det är bara 4 månader kvar och vi har redan sållat så hårt bland vänner och släkt och ändå är vi på 100 gäster. Jag vill inte bara bjuda på "sallad". Jag har som många andra drömt om ett fint bröllop (ändå är budgeten bara 26.000 men vi har inte ens till det... känner mig jätteledsen just nu och vi har nyss bråkat om saken och kommit fram till att vi nog får ställa in...

• weddingphoto

det där skulle inte bli en glad gubbe i meddelandet över.. bara en parantes... :(

• Lina & Gustav

Vi försöker ha en budget på 80 000... yeah right. Dream on att vi får ihop det...

• Merlin

Vi har funderat på vad som är viktigast för OSS-inte gästerna. Vi fixar maten och tårtan själva, bjuder bara familj och närmaste vännerna = max 25 personer totalt(vad är egentligen meningen med att bjuda kusiner man inte sett på 15 år?), struntar i band som spelar mm. Fokusera på det som betyder absolut mest och skippa resten. Det GÅR att få ihop en jättefin middag för ganska lite pengar om man fixar det själv. En hel del mat går att förbereda i förväg.

Ta inga lån för att få drömbröllopet. Det är sällan någon bra idé...

• Fru Cinderella

Vi tänkte sträcka oss så långt att ta 10.000 i lån för bröllopet. Då kommer vi betala tillbaka lika mycket i ett år som vi la undan det gångna året och inte ändra vår ekonomi något.

Och lyckades vi med det nu, lär vi lyckas med det sen.

• svarta

Lina & Gustav:

Hur långt har ni kommit i planeringen? 80000 kronor är ju ändock ganska mycket pengar som man tycker borde räcka hyfsat långt. Vår budget började på 50000, steg till 60 och nu ligger den och nosar på 90. Allt beror ju på lokal, catering och så vidare. Insåg att ringar är rätt så dyrt.

Ni bor inte i Stockholm? För då skulle jag kunna rekommendera en sjukt billig catering...

• Yllo

Vi har inte heller så mycket pengar att lägga på ett stort bröllop som jag dock drömt om hela mitt liv. Husrenoveringen har prio ett.

Vad jag gjort för att hålla kostnaderna nere är;
    - Köpt våra kläder på rea.
    - Lyckades hitta en jätte billig florist som ordnar alla blommor för 2000 kr (maffig brudbukett, tärnbukett, blommdiadem till tärnan och crosager, eller hur det nu stavas, till brudgum och bestman samt blommor till kyrkan).
    - Struntat i orkester på festen (cd-skivor duger fint).
    - Vigselringen kommer jag att låta en guldsmed göra, då jag har skrotguld och diamanter liggandes hemma. Kostnaden för en ring inte bli så hög om man har materialet själv.
    - Bröllopsresan tar vi om några år, när vi spart ihop pengar att kunna fara dit vi vill tillsammans med barnen.
    - Festplatsen är fortfarande inte bestämd, men den har ändå min pappa sagt att han ska betala.

• Yllo

Oj, glömde...
    Vi har även skurit ner gästlistan så mycket vi kan. Alla kusiner är strukna trots att vi träffas regelbundet. Bara de absolut närmaste vännerna är bjudna, inga som vi inte träffar regelbundet kommer att bjudas. Gästlistan är på 45 pers.

• Merlin

Lina & Gustav
    Blev lite nyfiken på hur många ni blir? 80 000 kr är ganska mkt pengar. Vårt kommer stoppa på hälften och då är ändå ringen en fjärdedel av summan.

• Lina & Gustav

vi bjuder 75 gäster. Vi bor inte i sthlm men får ändå inte ner priserna. Får ju erkänna att jag vill ha tre rätters, fin vigselring, bröllopsresa och fin klänning. Så bara jag tittat på vår budget så stiger den.. Vi funderar skarpt på att ta lån på 40 000. Är det helt galet?

• Merlin

Jag ska inte döma någon annan, ni gör som ni vill, men JAG hade inte gjort det. Då hade jag hellre väntat eller skurit ner på kostnader.

• Lina & Gustav

Men vi kan ju inte vänta. Vi börjar båda plugga efter sommaren, och då lär vi inte kunna få ihop mer pengar.
    Så himmla svårt beslut.

• Fru Cinderella

Vår första idé var att låna 50.000. Men sen tänkte vi efter lite. Vi har kommit fram till att spara ihop 12.000 (1000:- i måndaden i ett år). Sen önska oss sammanlagt 4000:- i julklapp/födelsedag (2 födelsedagar o varsin jul = 1000:- var). vi kanske får mer, men det räknar vi inte med. Samt 10.000:- i lån. Vilket är överkommligt.

Tada, 26.000 kan man göra MASSOR med. Drömbröllopet för tio miljoner, kanske inte alltid är det bästa. Jag tror det här kommer bli hur mysigt som helst och perfekt. Allt jag vill är att gifta mig med mannen jag älskar!

• Merlin

Om ni ska plugga till hösten antar jag att ni kommer dra på er studielån och tro mig-de är inte heller roliga att betala av.
    Jag hade nog inte dragit på mig lån om jag inte absolut MÅSTE innan jag började plugga. Studietiden drar på mer kostnader än man har när man inte pluggar. Har du otur kan du åka på studielitteratur för 2000 kr i månaden som jag gjorde. Tänk på det.

Förstår att ni verkligen vill gifta er och jag vill inte förstöra något genom att vara mega-pessimist. Jag säger bara åt dig att tänka efter före.

Jag känner tyvärr folk som gift sig och sedan gått skilda vägar åt innan lånet för bröllopet var avbetalt och de tycker inte att det är särskilt roligt.

• Lina & Gustav

Jag hade nog rått mina egna vänner att inte ta ett lån till bröllop. Men jag vill ju så görna gifta mig med min älskling.
    Och jag har ALLTID drömt om hur jag vill att det ska vara. Jag vill såklart gifta mig med honom, mer än jag vill ha ett stortbröllop. Men jag vill bara inte om 10år ångra att jag inte tyckte min stora dröm var värt lånet, som hade kunnat ge mig det jag ville... Hänger ni med?

• Fru Cinderella

Vi som är 1. student 2. arbetslös (för tillfället) tänker så här.

Vi gifter oss bbudget-versionen nu. För ca: 26.000. Sen om X antal år. Kanske när vi är 40. Så tänker vi förnya våra löften o ställa till med ett dunderkalas. Som vi då kommer ha råd med. Tillsammans med våra barn (som vi inte har än :) )

Vilket känns helt underbart, bara den tanken.

• Merlin

Syrran hade pratat om sitt princessbröllop i 20 år. Till slut gifte hon sig borgerligt i hemlighet just bara för att få vara gift med den hon älskar. De hade helt enkelt inte råd. Men hon ångrar sig inte överhuvudtaget.

• Merlin

_Cinderella_
    Låter väl som en sund och trevlig idé!

Svar på tråden Ställa in hela alltet