• Lapinette

Bilder från vårt bröllop

Brud_juni2007 - vet att det är Gemma du frågar men jag kan inte låta blir! Sorry Gemma men självfallet vill vi blivande "fransyskor" höra ävem från dig hur ni gjorde på ert bröllop för att lösa språkproblemen.

Vi kommer också ha fyra språk på bröllopet men har valt att ta allt på engelska. Det är endast fyra släktingar (fransyskor) som inte förstår plus en gäst (italienare)men det sitter folk vid deras bord som kan förklara för dem vad som händer. Vi valde att göra så när det blev så himla struligt med översättningar hit och dit. Har även valt att inte göra ett festprogram då jag höll på att bli tokig! Svenska, engelska, franska, italiensk?!!! Mama mia!

Vi har några vänner som gifter sig i sommar som gör på likadant sätt (tar allt på engelska). Där är han också fransman och hon svenska.

Eftersom vi gifter oss utanför Stockholm så blir vigseln och psalmerna på svenska men vi kommer ha solosång på engelska och min mans mamma kommer att läsa en dikt på franska. Vi kommer att översätta allt i vigselprogrammet så att alla hänger med.

Sen så blir det lite franska hyss på festen och självfallet både champagne och ost (dock från Sörmland!).

Gemma, hade ni några svenska traditioner på ert bröllop Frankrike? Eller du kanske har tips på något speciellt fransk som vi bör ta med under denna dag?

Och som vanligt har jag problem med att vara kortfattad!

• Lapinette

Gemma - jobba inte ihjäl dig och se till att inte vara för trött imorgon kväll (på galan)!!

Själv är jag bara så här mycket inne på BT när jag sitter i Cannes. Hemma i Stockholm har jag endast tillgång till internet på jobbet. Vill inte ha det hemma för då skulle jag bli (som här) - beroende! Dessutom så är det så himla trist att kolla på fransk TV (allt är ju dubbat) så jag föredrar att sitta framför datorn.

Gemma vi ser fram emot att ha dig tillbaka på din tråd igen!

• Lapinette

Brud_juni2007 - vi gifter oss i Mariefred den 20 maj. Lyllos dig som har din man i Sverige. Som du kanske redan har läst här så pendlar jag mellan Cannes och Stockholm. Jobbar halva tiden här (Cannes) på distans.

Vårt gemensamma språk är engelska så det faller sig mest naturligt för oss.

Gällande tal så hålls inga tal i Frankrike så min blivande make räknar inte med att någon kommer att hålla något tal för honom under vår middag. Dock så har de ju ungefär samma bus och lekar som oss (i allafall på det bröllopet jag var på i somras). Bruden fick känna på herrarnas ben för att hitta sin respektive, det var frågor till paret där de svarade stående rygg mot rygg etc.

Som sagt, min blivande kan inga franska traditioner så jag har frågat hans mor och där är det auktion av strumpebandet (vilket jag tänker göra) och sen det där med att brudparet blir jagat på natten av gästerna och om man hittar paret så tvingas de att dricka en sörja som ska föreställa champagne blandat med skit. På bröllopet vi var på i somras så drack samtliga gäster som var kvar denna ädla dryck tillsammans med brudparet istället. Uuuuuuäääääk!

• Lapinette

Hej Brud_juni2007!

Jag var tvungen att läsa lite av din text högt för min blivande. Han vet nog snart allt om alla brudar på BT!

Jag lever just nu i de bästa av två världar men ack så olika. När jag är här nere är det bara vi två. Min blivande är nämligen från norra Frankrike (gränsen mot Luxembourg) så han har inte så många vänner här. Och när jag är i Stockholm är jag totalt uppbokad med vänner, träning, jobb, möten etc.

Vi ska absolut inte pumpa gästerna på pengar ... även om det kan vara trevligt med ett extra tillskott till baren som är fri! Min bror ska hålla i detta och han vet att högsta prioriet för mig är att få dansa, m a o inte en lång och segdragen middag.

Jag är också förlovad på franskt vis. Har en jättevacker ring med tre diamanter på min hand men den ringen är det omöjligt att sätta en annan ring vid sidan om så vi har nu bestämt att den snällt får flytta till höger hand. Har ikväll varit och tittat på ringar och damen i affären tog fram de dyraste hon hade ...om det ska vara en ensam ring så ska den vara rejäl (sa hon). Så nu sitter min blivande och funderar på en ring för 30 000 kronor och typ 17 diamanter...helt insane! Själv har jag föreslagi Schalins i prisklass 5 000.

• Lapinette

spöket laban - har du en "vanlig" förlovningsring? Jag menar en slät ring och din pojkvän har en likadan? I Frankrike så friar mannen med en ring med diamanter och själv har han ingen ring. Normalt så tar båda en slät ring sedan vid vigseln precis som Brud_juni2007 skrev ovan.

Mitt problem är att min förlovsningring är omöjlig att sätta en vanlig ring vid sidan om så vi kommer att sätta den på höger hand. Att då bara ha en slät ring på vänster ser lite tråkigt ut MEN...för den sakens skull tycker jag inte att det känns rätt att få en till jättedyr ring.

Om du vill se min förlovningsring så är det: http://www.jmgarel.com/#
    - colletcions
    - triology (och den tredje ringen i rött guld)

• Lapinette

Ska in och kolla men här är det ring-diskussioner för fulla muggar just nu!

• Lapinette

spöket laban - den var jättefin - Tara. Överhuvudtaget har Jean Marc Garel vackra smycken. Din Efva Attling ring är så bred att det passar bäst med något smalare vid sidan om... har du börjat titta på alternativ?

Oj, vad vi har diskuterat ringar, kvalitet på diamanter etc. etc. När jag kommer till Stockholm i nästa vecka ska jag ta en tur och gå runt och prova och känna efter.

• Lapinette

Och jag är sugen på en ring som jag kan ha på fingret oavsett om jag ska diska, duscha eller träna. Min förlovningsring måste jag ta av mig och det vill jag inte göra med vigselringen. Så det blir med diamanter som inte "sticker ut".

Tara-ringen var fin men en sån måste ju provas bredvid din för att se om det passar. Annars tycker jag idén med en tunn ring med bara stenar som bygger på din ring låter jättefint.

• Lapinette

Visst är det utmattande! Nu är jag helt slut efter alla diskussioner och besökta websidor. När jag kommer hem ska det provas....Jag som äntligen bestämt klänning hoppas inte att det blir lika velande med vigselringen.

Brud_juni2007 - jag fick inte välja ring men jag är glad över att min blivande har en så bra smak. Den är dock väldigt speciell men samtidigt ren och enkel. Dock så tänkte han aldrig på att en vigselring skulle passa bredvid.

Vårt mål är bo tillsammans på heltid i år. Han söker jobb men det är svårt att hitta något i Stockholm som passar honom. Själv har jag inte sökt eller försökt men planen är väl att försöka bli gravid och då ta ut mammaledigheten här i Cannes. Fast det är ju inte något som går att planera ...man kan bara hoppas.

Det är jättevackert med utomhusbröllop det enda kritiska är vädret. Man måste då vara garderade med en krisplan om spöna står i backen.

Bonsoir et faites de beaux rêves!

• Lapinette

Gemma - din bröllopstråd har helt plötsligt blivit "svenska med fransman tråd". Har du återhämtat dig från Resumé-galan och kundpresentationen?

Brud_juni2007 - min blivande har bott i Stockholm, det var då jag träffade honom. Problemet är att han inte alls känner för att studera då han redan har gjort det i många år, är civiling, samt att han har ett superbra jobb här i Frankrike. Om vi ska titta karriärsmässigt och lönemässigt så är det snällt jag som får flytta. Samtidigt är det jag som har byggt upp ett hem (han har flyttat så mycket genom åren), har alla mina vänner och släkt (mitt liv!) i Stockholm medan vi har ingetdera här i Cannes.

Som sagt, vi får se vart vi hamnar. Att jag kan jobba på distans gör ju att vi åtminstone löst den värsta distansen och har en temporär lösning.

På söndag åker jag tillbaka till Stockholm (ca 11 dgr)...då blir det absolut mindre häng här på BT.

Svar på tråden Bilder från vårt bröllop